Bekend dankzij internet

Bekend dankzij internet

Deniz en Nikkie zijn het levende voorbeeld van dé jongerentrend van dit moment: 'Ik ben wat ik maak'. Oftewel: door zelf iets te creëren en via internet te verspreiden, jezelf in de markt zetten. Presentator Manuel Venderbos onderzoekt in de JONG-aflevering 'Bekend dankzij internet' wat het geheim van hun succes is.

Deniz Alkaç is zestien jaar oud en nu al columnist voor het NRC Handelsblad, dj bij V-Radio en betrokken bij de Freaknacht van Giel Beelen. Ook interviewt hij wekelijks bekende politici voor een jongerenwebsite en geeft hij lezingen aan volwassenen. Hoe hij dit allemaal heeft bereikt? "Dankzij Twitter. Zonder dat had ik dit allemaal nooit voor elkaar gekregen", aldus Deniz. Zijn succes en het najagen daarvan heeft wel een keerzijde: hij verloor hierdoor zijn beste vriend.

Het leven van Nikkie de Jager (17) draait om make-up. Haar make-up tutorials zijn een grote hit op YouTube. In de filmpjes laat Nikkie zien wat je allemaal met make-up kunt doen. Haar beste filmpje is wereldwijd meer dan een miljoen keer bekeken. Op straat wordt Nikkie wordt regelmatig herkend. Door haar populariteit is ze erg veranderd: "Vroeger was ik een heel onzeker en dikkig meisje, nu niet meer. Ik heb door alle aandacht veel meer zelfvertrouwen gekregen."

Deel deze uitzending: