Er gaat opnieuw een brief over de EO rond door kerkelijk Nederland. Ditmaal zijn het een aantal zendelingen, die verontrust de pen ter hand genomen hebben en schrijven over de situatie bij de EO.
Het kwaad, zo is hun oordeel, zit bij de EO veel dieper. Niet alleen bij (niet gelovige) mensen die uitgenodigd worden om aan programma’s mee te doen. Het gaat verder. Het leeft en zit onder het personeel. Bij de mensen, die niet een keer maar soms al jaren programma’s maken en presenteren.
De brief refereert aan het feit, dat sommige EO-medewerkers ongehuwd samenwonen. Ook zouden enkele EO-medewerkers zich ‘actief inzetten voor de acceptatie van homoseksuele relaties’’. De zendelingen willen dat de EO-directie ingrijpt. Wanneer de directie dat niet doet of niet wil doen dan ligt er volgens de schrijvers ‘een taak voor de ledenraad’.
Ik denk, dat die zendelingen gelijk kunnen hebben. We hebben bij de EO vierhonderd medewerkers. Ze komen uit allerlei kerken en gemeenten. Ze hebben soms ook heel verschillende opvattingen. Ik weet het niet, maar het kan best zijn, dat er medewerkers zijn die samenwonen. In onze kerkelijke gemeente kennen wij dat verschijnsel ook. Jongelui, die overigens trouw meeleven, maar toch eerst gaan samenwonen. En dat er bij de EO verschillend over homoseksualiteit wordt gedacht, dat weet ik wel zeker. Net zo goed, als dat ook in onze kerkelijke gemeente het geval is.
Begrijpt u, wat ik bedoel te zeggen?
Het is bij de EO niets anders dan bij de kerken in Nederland!
Misschien zijn de zendelingen lange tijd niet in Nederland geweest.
Maar dit is kerkelijk Nederland anno 2010.
Dat valt te betreuren, maar niet te ontkennen.
En dat laatste wordt volgens mij te veel gedaan. Dat is ook het gevaar bij deze brandbrief. Het leidt de aandacht af. Er gaat de suggestie van uit, dat het overal minder (of zelfs niet) voorkomt, maar wel bij de EO.
Maskers af, lieve mensen!
Ik wil families geen pijn doen. Ik zal daarom geen namen noemen van verschillende vooraanstaande families uit reformatorische en evangelische kring. Maar waar de zendelingen over schrijven, komt in alle kringen en gemeenten voor. En niet alleen dit, maar nog veel meer.
Ik ken het verdriet en de grote zorgen van veel van deze families. Ik merk gelukkig ook, dat juist zij door al dit gebeuren voorzichtiger zijn geworden met de pen en hun commentaar. Je loopt heel begrijpelijk niet met je zorgen en strijd en problemen in je gezin en familie te koop. Maar het is er. Overal.
Maskers af, lieve zendelingen.
Ik ben eigenlijk best wel benieuwd, hoe oud deze zendelingen zijn. De stijl van de brief doet denken aan mijn eigen, ferme taal, toen mijn kinderen nog klein waren. Toen ik dominee was in een klein dorp. Toen ik naar Zwolle verhuisde dacht ik van alles verstand te hebben en alles te hebben meegemaakt. Maar nu ik ouder geworden ben….
Nee, vergis je niet.
Ik keur niet alles goed. Maar ik ga er wel anders mee om. Ik probeer echt niet met alle winden mee te waaien, maar ik wil er zijn voor ieder. En in mijn kerk is voor iedereen plaats. Voor alle zondaren. En daar hoor ik ook bij. Door onze evangelisatie activiteiten komen heek wat nieuwe mensen onze kerk binnen. Vaak mensen met grote zorgen. Ook gescheiden mensen, homo’s, samenwonenden, verslaafden. Als je als kerk naar buiten de deuren wijd open zet, komt er een bont gezelschap binnen. En is er dus vervolgens veel te doen. Waar spreek je over? En in welke volgorde?
Hoe zouden onze zendelingen dat doen? Bijvoorbeeld als een vrouw tot bekering komt, maar zij is één van de vrouwen van een moslimman. Ik kwam laatst zo’n situatie tegen in Amsterdam? Dat moet zendelingen niet onbekend voorkomen.
Hulde aan prof. Hoek.
Laatst deed prof. Hoek een oproep aan de kerken om openhartiger te zijn over de vragen rond homoseksualiteit. Hij deed „geen oproep om van standpunt te wijzigen inzake de ethische beoordeling van homoseksuele relaties”, omdat hij „voor de acceptatie daarvan geen grond ziet in de Bijbel.”
Hoek weigerde het dilemma te aanvaarden van acceptatie of ontkenning, omdat hij dat struisvogelpolitiek vindt. „Helderheid en openheid zijn beter dan dubbelzinnigheid en mistigheid.”
Geen struisvogelpolitiek.
Maskers af.
Het valt mij wel eens tegen dat als er keer op keer van die beschuldigen in de richting van de EO geuit worden, dat niet meer van mijn collega’s ‘opstaan’. Laten de voorgangers en dominees zeggen en publiceren dat ook zij dit allemaal kennen. Dat het ook in hun gemeente voorkomt. Ja, zelfs in hun eigen gezin.
Het is vaak zo stil. De verontrusting richt zich op de EO. Alsof het bij de EO mogelijk zou zijn wat in de kerken onmogelijk is. Ik durf te zeggen, dat vele kerken en gemeenten tot op het bot verdeeld zijn als het gaat om de kwesties die de laatste tijd spelen. Ook dat genoemde zaken echt overal voorkomen tot in de meest behoudende kringen toe.
Maskers af.
Laten we naast elkaar staan. Laten we samen ons verootmoedigen. Samen op zoek gaan naar verloren schapen. Elkaar helpen en bijstaan. Samen zoeken naar antwoorden op vele complexe zaken. Samen bidden om nieuw vuur.
Maskers af.
Niet zeggen: zij moeten wat doen.
Maar wij!










Dank u wel dominee voor uw troostende woorden! Lia
Hartelijk dank voor deze colum. Het doet een mens goed om genuanceerde, wijze woorden te lezen.
Het Goede u toegewenst,
Moniek
Beste Arie.
Bedankt voor deze moedige reactie. Laten wij inderdaad als Christenen bekend worden om waar we vóór staan in plaats van waar we tegen zijn.
Veel zegen.
Marion
En zo is het!
Beste ds v.d. Veer,
Uw opvattingen en gedachten zouden wij eigenlijk allemaal moeten hebben. Maar er wordt gedacht dat sommige kerken beter zijn, of dat die groep verkeerd is. WIj zijn inderdaad allemaal zondige mensen. Dank u wel voor deze woorden!
Een hartelijke groet van
Tineke
Hartelijk dank voor dit commentaar. Ben het daar helemaal mee eens. Gods Zegen in uw verdere werk.
Sprak vd week met iemand (ongewild gescheiden/verlaten wegens overspel van de partner) die NIET meer mag deelnemen aan het avondmaal ivm het “reinhouden” vh avondmaal….Ze vertelde het zooo integer, met alle respect….en ik dacht: mag ik er dan nog wel aan…..we zijn toch allemaal zondige mensen…maar juist door het bloed van Christus…enz. enz.
Laten we allemaal eerst ons EIGEN straatje schoon vegen alvorens te oordelen….en ben het zooo met u eens…Laten we de kop niet in het zand steken…..We moeten/mogen de bijbel als leidraad blijven volgen…maar leven ook in deze wereld…en niet in een schijnwereld…
Veel sterkte ook voor de EO!!
Hier kan ik alleen maar AMEN op zeggen Arie wat ben ik hier blij mee . Juist als moeder van een homosexuele zoon die bezig is met een relatie en waar anderen altijd precies van weten hoe ze daar mee moeten omgaan.Zij kennen de eenzaamheid van een leven op die manier niet en ik inmiddels wel. Vind ik dan alles maar zo goed, nee zeker niet.
Maar oordelen is makkelijk als je daar zelf niet mee geconfonteert wordt maar heel anders als je daar midden in staat.
En als EO staan we midden in het leven van 2010.
Het enige wat je kunt doen is om mensen die in je omgeving een andere manier van leven erop nahouden elke dag bij Jezus brengen en ervoor bidden. En soms heel soms mag je iets zeggen. Verder zei een predikant eens loop maar gewoon mee met de bereidheid er te zijn voor de ander gewoon meelopen. Dat doe ik dan ook maar wel in afhankelijkheid van mijn Heiland wetend dat wonderen en veranderingen alleen in Zijn hand liggen. En de wereld van vandaag een gebroken wereld is met alle gevolgen van dien.
Daarom zal een brief als deze niet helpen maar de afstand alleen maar groter maken.
Dank dus voor deze column. Hartelijke groet Simone
Geachte Ds. Van der Veer, dank voor uw duidelijke reactie hierop! Dit is bij ons ook vaak duidelijk gemaakt door christenen. Maar in al onze gebrokenheid mogen we leven uit de genade en liefde van onze Here Jezus Christus die voor onze zonden aan het kruis is gestorven. We mogen/moeten onze naaste liefhebben als onszelf, en aan God het oordeel over laten. Niemand is zonder zonde, maskers af dus!
Dank u wel!!!!
voor uw Christelijke, moedige, integere, heldere en goede reactie
Zwak verhaal.
Zwakte 1: De suggestie dat als iets pastoraal moeilijk is, je er niet duidelijk over kunt zijn.
Zwakte 2: De suggestie dat als christenen ergens oneens over zijn, beide opvattingen bestaansrecht hebben.
Zwakte 3: Uiteraard moet je het in evangelisatie eerst over Jezus hebben, en pas later over wat dat betekent voor hoe je je leven inricht. Maar ik dacht dat ik EO-ers niet als buitenkerkelijken hoefde aan te spreken?
Een van de ondertekenaars. (Om de nieuwsgierigheid te bevredigen: ik ben 39.)
Ds v.d.Veer,
Bedankt voor de woorden die U hier weer opgeschreven heb naar aanleiding van de brief. De liefdeloosheid van deze tijd komt hierin naar voren en we mogen wel bidden om staande te blijven bij de Liefde die God onze Vader ons in de Here Jezus geschonken heeft. De mensen opdragen aan Hem die zo met een oordeel klaar staan om zelfontdekking. Verder wens ik U veel inzicht en wijsheid om de zaken in het licht van de Heilige Geest te mogen zien.
Met vriendelijke en meelevende groet
Leni,
De
Ik heb de open brief gelezen, volg de link
http://www.refdag.nl/media/2010/20100419_EO_dankbaarheid_en_zorg_definitief.pdf
Een klein citaat:Maar wij hebben de indruk dat dat niet altijd het geval is. Er zijn immers EO-medewerkers sameenwonen en EO-medewerkers die zich actief inzetten voor acceptatie van homoseksuele relaties, terwijl de Bijbel wel duidelijk over relaties en seksualiteit spreekt.
Ik ben blij te lezen dat er ook EO-medewerkes zijn die zich actief inzetten voor de homoseksuele medemens en hun relaties.
In dit verband wil ik de ondertekenaars van deze open brief graag attenderen op het werk van Boris Dittrich welke hij verricht voor mensenrechtenorganisatie Human Right Watch in New York.
Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boris_Dittrich
Maskers af.
Niet zeggen: zij moeten wat doen.
Maar wij.
Harry Bartelds
Hallo dominee,
Ben het helemaal met U eens!
Het waren toch woorden van Jezus, Hij zei:
“wie zonder zonde is, werpe de eerste steen”
Laten we dat in de praktijk brengen en stoppen met ons oordeel!!!
veel kracht en sterkte bij Uw werk.
Hallo dominee van der Veer,
Ik ben Ronald en woon in Doorn bij een instelling voor visueel, verstandelijk gehandicapten.
Op het terrein hebben we ook een kapel waar ik altijd met heel veel plezier naar toe ga. Ik zou het heel leuk vinden als u ook eens kon zien hoe wij onze kapeldiensten hier hebben en wil u uitnodigen om een keer op een zondag als er kapeldienst is samen met mij daarheen te gaan. Zal u dat leuk vinden?
Groeten,
Ronald
Ds. ik denk dat velen u zorgen en moeite hierin delen. We weten dat deze club waarschijnlijk een klein deel is en het komt over alsof ze vnden dat ze te weinig nog te vertellen hebben. Erg jammer om dan op deze manier zo negatief te doen. Hebben deze mannen/vrouwen niks beters te doen? En als iemand het beter weet richt hij/zij toch een eigen omroep op!! Nee eo ga zo door. En we zien het aan de cijfers de Eo is en blijft nog steeds een van de grootste omroepen van Nederland dus wara maken we ons druk om? Laten we morgen feestelijk koninginnendag vieren! Leve de koningin.
Ben het helemaal met u eens,en vind dat nederland zingt op zondag en andere eo programma’s de beste die in omroepland te vinden zijn.
Hartelijke groet,
Nel
Ben het niet eens met uw stukje.
Je kunt niet God dienen en de wereld. En u heeft genoeg kennis van Gods Woord om dat te weten.
Er is inderdaad veel mis binnen de kerken. Maar ik kan u wel zeggen dat God wil dat er tucht is binnen een kerk. Samenwonen is niet bijbels. Zo is het niet door God bedoeld. Heel simpel. Als dit binnen kerken wel gebeurd moet men ingrijpen. Er moeten regels zijn binnen een kerk. En als dat er niet meer is word het een grote rommel. U zou daar best eens wat scherper in mogen zijn! Paulus was ook scherp. De Heere Jezus was dit ook. Daar zijn genoeg voorbeelden van. U bent een dominee. U heeft een prachtige taak om op TV de bijbels boodschap door te mogen geven. Wat een kansen laat u dan liggen! Mensen mogen niet bedrogen worden. Mensen mogen best goed de waarheid horen. U zult er vijanden mee krijgen inderdaad. Maar dat kan ook niet anders. De apostelen werden ook gehaat en vervolgd. U kunt niet iedereen te vriend houden. De EO mag en kan ook niet alle mensen te vriend houden. Om maar leden te blijven houden. NEE. Het is niet de weg. Het is absoluut niet Gods weg. Verdrukking mogen christenen niet ontlopen.
En over homo’s. God oordeelt niet over iemand met die geaardheid. Absoluut niet. Maar God geeft wel aan dat het uiten daarvan niet bijbels is. En is het niet zo dat we uit liefde voor Hem in dit leven veel moeite zullen kennen? Hebben we dit nog voor Hem over?
Ik wens u veel kracht, sterkte en wijsheid toe in uw beroep. Maar ook veel eerlijkheid. Durf iets te zeggen. Je kunt niet iedereen te vriend houden.
Zie hoeveel vijanden Jezus had!
Ik vind dit best wel moeilijk. Ik ga zelf ook naar de CGK en kies er voor om geen partner te zoeken die niet gelooft. Dat heeft wel flinke consequenties voor mij, bijvoorbeeld dat ik dus waarschijnlijk geen kinderen zal krijgen. Ik heb het er heel erg moeilijk mee als ik zie dat mensen dat wel doen en het hun voor de wind gaat en ze ook volop mee kunnen doen in de kerk. Ik kan het verantwoorden voor mijzelf.
Mijn ouders gaan naar de PKN en zeggen dat je allang blij moet zijn dat mensen nog gaan geloven in deze tijd. En niet zo moet zeuren daarover. Maar met de PKN is het ook erg naar beneden gegaan door de jaren heen.
Ik voel mij in de kou staan met mij keuze’s. Net alsof ik een of andere sukkel ben die het niet goed bekeken heeft. Ik pak het in ieder geval niet “handig” aan. In mijn groeigroep vind men mijn standpunt belachelijk en dat er ruimte voor moet zijn. Mensen vatten die pastorale ruimte wel op als het moet dus kunnen… Ik ben er wel van overtuigd dat dit niet de bedoeling is.
Samenwonen is voor mij dus wel een belangrijk punt. Niet omdat ik “zondaren” af zou wijzen, maar omdat ik het voor mijzelf niet kan verantwoorden. Ben ik dan kortzichtig?
Als mede-ondertekenaar van de gewraakte brief wil ik ten eerste zeggen dat ik het toejuich dat de EO programma’s gedurfde verkondigende programma’s maakt met niet-gelovige mensen zoals Gordon. En ik begrijp uw pastorale houding van liefde en acceptatie voor wie dan ook, met welke levensstijl en verleden dan ook bij de Gemeente aanklopt. De brief ging er echter van uit dat EO medewerkers arbeiders in de verkondiging zijn en als zodanig leiders in de gemeente, aan wier levens hogere eisen mogen worden gesteld. Wat ik me niet realiseerde, is de diversiteit van de achterban van de EO. Ik ging er van uit dat “Evangelisch” in de naam van de vereniging betekende dat er over bepaalde vragen op een doorsnee “evangelische” manier gedacht zou worden. In ieder geval is de brief niet geschreven vanuit een houding van veroordeling, maar begaanheid met de opdracht van de EO èn met het geestelijk welzijn van onze broeders en zusters binnen de omroep en daarmee met heel EO kijkend Nederland. (Peter, 44 jaar)
Geachte Ds van der Veer
Ik zing in Concertino, het kleinkoor van Martin Zonnenberg en was bijzonder getroffen door uw meditatie in de Laurenskerk op 27 april j.l. Helaas kon ik daar geen blog bericht van vinden. Onderstaand mijn reactie. De tekst daaarvan is inmiddels ook an Martin verstuurd, wellicht doet hij er iets mee.
Met vriendelijke groet
Ad van der Rhee, Noordijde 10, Oud Alblas
Gods weg
(wijs: Psalm 134)
God gaat een weg, die niemand weet
Er is geen dag die Hem ooit speet.
Wij roepen uit ‘t diepste diep
U aan, die heel de wereld schiep.
Zo Israel door de woestijn:
De kortste weg zou het niet zijn.
Eenvoudig was het evenmin:
Voor menigeen niet naar de zin.
Maar achteraf dat moet gezegd
En aan de kind’ren uitgelegd:
“God had het beste met ons voor
En leidd’ ons in het juiste spoor”.
Wil dan, o mens uw weg steeds gaaan,
Hoe moeilijk ook soms te verstaan
God geeft u levenslang het sein:
ik zal voor eeuwig bij u zijn!
A.K.van der Rhee
Laurenskerk 27-4-2010
n.a.v. meditatie Ds. A. van der Veer
Wat ben ik blij met de reactie van dhr.Passchier uit
Thailand.
Gelukkig zijn er onder de ondertekenaars van de brief
ook mensen die opbouwende kritiek hebben.De Here Jezus
haat de zonden maar de zondaren heeft hij lief!
Ik wens de EO veel zegen op hun werk.
wereldgelijkvormigheid alom.Zit er misschien een aanwijziging in het Evangelie van Johannes 3, m.n.de verzen 3,5 en 6. waar de Heer Jezus zegt: ‘waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ en….’waarachtig, ik verzeker u, niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij/zij geboren wordt uit water en geest.Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk…Het is opvallend dat juist hierover in christelijk nederland zeer weinig gepreekt wordt. Geloof komt nog steeds door het horen via de oren………
Ik ben het niet eens met de inhoud van uw brief. Omdat bv. samenwonen en sex buiten het huwelijk binnen kerken algemeen begint te worden, betekent dat niet dat het ook bijbels is. Het is een normverschuiving, waar wij als christenen niet aan mee zouden moeten doen. Gij geheel anders, staat er in Gods woord. Ik wil Ellis hierbij een hart onder de riem steken, in haar reactie herken ik mij. Soms denk ik dat ik van een andere planeet kom, wanneer ik mij wil houden aan bijbelse normen en dat kenbaar maak onder medegelovigen. De mensen die bij de EO werken hebben een voorbeeldfunctie. Zijn wij als christenen nog bereid om offers te brengen, om te lijden met Christus?
Beste ds van der Veer.
Volgens mij gaat de boodschap niet of er bij de EO wel of geen mensen die samenwonen, werken etc. etc. en dat dit ook in andere kerken gebeurt, dus dat er niets nieuws onder de zon is.
De kern van de zaak is, is dat als je weet dat Christus geleden heeft voor al je zonden, en je stil staat hoeveel liefde God voor jou heeft gehad om de kloof tussen Hem en de mens weer te dichten, je het wel uit je hoofd laat om tegen Gods liefde wetten in te gaan. En elke keer dat je dat niet lukt en weer een beroep op Gods genade moet doen om weer in het reine met Hem te kunnen leven, beseft dat je (weer) vreselijk te kort geschoten bent.
Dat houdt volgens mij ook in dat je niet kunt accepteren dat mensen bij de EO of lid van een kerk zijn, dit blijvend tegen Gods liefde wetten blijven ingaan.
Doe je dat wel, omdat er discussies zijn over of Gods liefde wetten wel of niet nog van toepassing zijn, dan stel je niet alleen dit ter discussie, maar alle uitspraken van God, die je om een of andere manier niet goed uitkomen, of je niet aan de buitenwereld kan verkopen.
Het verplicht ons wel om mensen die Gods wetten in de wind slaan, te wijzen op Gods genade en op Zijn liefde voor mensen en wat het Hem gekost heeft om weer de mens, mens te laten zijn
Ik tekende destijds desgevraagd de brief niet, waarvan acte. Vond het een liefdeloos verhaal. Naar de EO, en naar de mensen die het persoonlijk aanging, en bovendien, als de zorg oprecht was, waarom dan niet rechtstreeks communiceren? Heb ik toen gezegd en dat doe ik hier nu weer. Zeker nu ik de liefdevolle reactie van ds. van der Veer lees. Ik snap zijn gangen wel denk ik. Wat ik nu verder van de kwestie an sich inhoudelijk vind is niet zo relevant voor u. Ook al ben ik zendeling. Dat maakt me niets anders dan u. Ik woon alleen wat verder weg. Dat hadden die ondertekenaars ook kunnen weten. Ook weet ik daardoor dat ik de NL samenleving minder aanvoel. Hadden zij ook kunnen weten. Voelt voor mij allemaal zo liefdeloos, zo hard. Zeker ook de reactie weer van
Marten Visser
28 april 2010 om 15:34
“Zwak verhaal.”
Is dat liefdevol? Deze initiatiefnemer en ondertekenaar van de brief laat met zijn opstelling en keiharde “spitsnieuws-achtige” reactie hierboven zo weinig heel van ds. v.d. Veer, die waarschijnlijk op zoveel meer wijsheid en liefde kan bogen. Onthoud, Martin, als dit een zwak verhaal is: in de zwakheid van de mens -ook die van de ds.- is Christus meestal heel sterk!
Dominee van der Veer, ik hoop alleen dat ik ooit iets van die wijsheid oppik… Dat kan ik hier wel gebruiken. Ik bid u en de EO Gods zegen toe. Juist in de moeilijke en ingewikkelde tijd waar u en uw omroep
in staan!
Mvg,
Laten we de discussie zuiver inhoudelijk houden met argumenten over het onderwerp van bovenstaande blog en niet zozeer gaan ‘oordelen’ over elkaar en de toon.
Persoonlijk mis ik in het ‘verweer’ van ds. Van der Veer de radicaliteit die Jezus vraagt van ieder die Hem volgt en die de EO als omroepvereniging en werkgever in alle redelijkheid en mét milde vergevingsgezindheid en geduld ook in haar personeelsbeleid zou kunnen toepassen. Natuurlijk komen allerlei onbijbelse ontwikkelingen overal voor, maar dat is nog geen reden om er niets aan te doen!
De Bijbel is erg duidelijk over ongehuwd samenwonen en het in de praktijk brengen van homofiele gevoelens. Daar zou voor de EO-directie geen twijfel over hoeven te zijn. Dan hoeven we nog altijd niemand als persoon te veroordelen of af te wijzen, maar we mogen in liefde wijzen op onbijbels gedrag en vragen om verandering en daar tijd voor geven. Als diegene vervolgens daar totaal niets mee doet, zou de EO-directie een daad moeten stellen als het gaat om eigen personeel. Bij gasten vind ik het prima als de EO als omroep vereniging ook namens de leden laat zien hoe christenen liefdevol met opbouwende feedback kunnen omgaan met mensen met een andere mening/levensstijl.
Bij diverse verenigingen/bedrijven gelden ook regels: bij sommigen mogen werknemers geen piercings, bij anderen moeten ze juist een uniform of tenue dragen. Een Ajax-voetballer die per se in een PSV-outfit wil lopen, krijgt vast ook een waarschuwing en een groot probleem als hij volhoudt. Waarom mogen seculiere bedrijven enz. wel hun regels handhaven en zouden christenen ineens halfslachtig en inconsequent zogenaamd liefdevol moeten omgaan met hun eigen leefregels (nee: God’s richtlijnen voor een goed leven!!).
EO-directie: veel wijsheid, sterkte en God’s zegen gewenst bij uw werk, daarvoor blijf ik ook bidden en daartoe roep ik ook alle ‘criticasters’ op en net zo goed degenen die vol lof complimenten maken over deze zogenaamde liefdevolle ruimhartigheid van de EO-directie die hun voorbeeldfunctie mag gaan oppakken. Leden mogen hen in liefde, met Bijbelse argumenten volgen, ondersteunen en van feedback voorzien. Als de KRO-directie in de sloot springt, volgt de EO-directie toch ook niet achteraan!!
Het blijft wel apart als catherine Zijn Naam zomaar gebruikt, je zou ook kunnen zeggen vloekt en er niemand is die er iets van zegt. En ik ben zelf denk de slechste getuige van Jezus maar in een programma waar nog in geknipt kan worden enzo is het erg. Heb voor haar gebeden.
aflevering 18-05-2010 7:11!