Icon--search Icon--video Icon--play Icon--pause Icon--twitter Icon--facebook Icon-navIcon Icon--arrowLeft Icon--arrowRight Icon--audio Icon--photo icon--tag Icon--radio icon--contact volume-off Icon--volume-up

6 anti-stress tips van Jezus

De beste relax-tips

Het moderne leven zit vol stress. Voortdurend zijn er impulsen waar je iets mee ‘moet’. Daarom hier onze 6 beste relax-tips, inclusief verwijzingen naar Jezus’ leven, waaruit blijkt dat hij ze ook al toepaste.

Als je de indruk hebt dat je iets ‘moet’, reageert je lichaam met stress. Er komen hormonen in je vrij die je alerter maken, je voelt je energieker en sterker. Misschien gebeurt er iets vervelends en je wilt uit die situatie weg of die juist actief verbeteren. Er kan ook iets moois gebeuren waarvan je geniet en waaraan je wilt bijdragen.

Stress ontstaat in elk geval doordat je een signaal oppikt: Hier moet iets gebeuren! Doe iets!

Dat kan te veel worden. Dan ben je voortdurend in die alerte toestand, je denkt voortdurend dat je iets ‘moet’, en dat maakt uiteindelijk veel kapot in je brein. Het is zoiets als voortdurend met je auto 160 rijden; dat is niet zo goed voor de onderdelen.

Door diverse oorzaken ervaren we in moderne maatschappijen veel stress; het is in een halve eeuw bijna verdubbeld. Daarom kun je ook overal prachtige lijstjes vinden met ‘ontstress-tips’. Hieronder de 6 beste tips die we konden vinden.

1. Doe iets

Jezus rouwt om de dood van zijn neef Johannes, maar blijft toch aan de slag. Stress is namelijk het ‘doe iets’-signaal, maar dat blijft voortdurend ‘aan’ staan als je niets doet. Daarom helpt het enorm om gewoon actief te worden. Blijf niet tv kijken, op de bank hangen, eten, enzovoorts, maar kom in beweging. Ga wandelen. Sla tegen een boksbal. Kauw op kauwgom, wat dan ook…

2. Doe iets prettigs

Jezus had een complete wereld te redden, maar ging toch naar feestjes. Wij zijn namelijk geschapen met allerlei kalmerende hormonen die loskomen als je prettige dingen doet. Dat kan van alles zijn: een vrijpartij, samen lachen, een vriend(in) bellen, je huisdier knuffelen, een liedje zingen – alles wat je maar leuk vindt.

3. Los een probleem op

Hoewel Jezus met een heel andere kwestie zit, gaat hij toch met iets anders bezig. Misschien is je echte probleem buiten je bereik, misschien weet je niet waar je moet beginnen. Dan kan het werken om toch een of andere kwestie aan te pakken, wat dan ook. Verpot wat planten. Ruim je kamer op. Maak je bureau schoon… Dat lucht al heerlijk op.

De tips hiervoor geven je wel een kalmer gevoel, maar pakken de bron van je stress nog niet aan. Dat kan genoeg zijn, omdat die daardoor behapbaarder is geworden. Maar het kan ook dat deze vervolgens met dubbele kracht terug komt, omdat je die hebt ontweken en uitgesteld. Daarom de volgende tips:

4. Loos plichten

Jezus stopte met zijn baan als timmerman toen hij ging rondtrekken als rabbi, en beëindigde relaties die niet werkten. Onze wereld zit namelijk vol doe-iets-met-mij’s. Dat kunnen reclames zijn, facebook-berichten, visites, toespraken, columns, voorbeeldfiguren, enzovoorts. Allemaal geven die je de indruk dat je er iets mee moet. Verminder die stressoren daarom. Zet je mobieltje regelmatig uit, kijk hooguit een uur per dag op facebook, stop met twitter, lees minder nieuwsberichten…

5. Onderzoek je plichten

Jezus trok zich regelmatig terug om te bidden en na te denken. Doe-iets-met-mij’s worden deels zo vervelend omdat je niet weet wat dat ‘iets’ is. Wát moet je dan ermee doen? Je kunt dat vergelijken met die bekende doos met ongeopende rekeningen van iemand in financiële problemen: diegene weet niet wat precies z’n probleem is en dat maakt het des te stressvoller. Ontwijk je probleem daarom niet, maar verzamel er zoveel mogelijk kennis over.

6. Begin bij het lastigste

Jezus wist dat de kruisiging zou komen, maar ging er rechtstreeks op af. Het is verbazingwekkend hoeveel tijd we kunnen verspillen aan van alles en nog wat, zonder ons te werpen op wat werkelijk aan ons vreten. We maken eindeloze omwegen en stellen voortdurend uit. Als iets aan je knaagt en je stress bezorgt, is daarom het belangrijkste om daar in elk geval mee te beginnen. Je kunt er altijd wel iets aan doen. Stress komt deels omdat we het gevoel hebben minder controle over ons leven te hebben, maar dat gevoel kan zo weer terugkeren. 


Auteur: Reinier Sonneveld

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Om reacties te kunnen lezen en/of schrijven moet je toestemming geven voor het plaatsen van cookies.
Klik hier als je toestemming geeft voor het plaatsen van cookies bij het bezoek aan de websites van de Nederlandse Publieke Omroep. Of pas hier je cookie-instellingen aan.