Icon--search Icon--video Icon--play Icon--pause Icon--twitter Icon--facebook Icon-navIcon Icon--arrowLeft Icon--arrowRight Icon--audio Icon--photo icon--tag Icon--radio icon--contact volume-off Icon--volume-up

3 tips om burn-out te voorkomen

Bruisen van energie: wie wil dat niet?

De meeste mensen willen graag midden het leven staan, waarbij ze naast hun (vrijwilligers)werk, ook vele andere ballen in de lucht proberen te houden. De lat ligt hoog. En een heel aantal mensen geniet hiervan. Maar voor sommigen wordt de druk zo hoog, dat ze uitgeteld met een burn-out of overspanningsklachten thuis belanden. Maar wanneer heeft God ons gevraagd om ons leven compleet te vullen met activiteiten?

In Genesis 2:2 staat zo prachtig: ‘Op de zevende dag had God zijn werk voltooid, op die dag rustte hij van het werk dat hij gedaan had.’ (NBV) In één zin: werken en rusten. Ja, werken is goed. Het is belangrijk. De meeste mensen die niets of te weinig te doen hebben gaan piekeren, voelen zich depressief, gefrustreerd en onzeker. We zijn als mens nu eenmaal gemaakt om te werken. Maar we hebben ook momenten van rust en ontspanning nodig. Mensen die teveel werken, raken ook ontregeld. De kunst is om balans te vinden tussen die twee.

Je bent niet van de ene op de andere dag burn-out. Het is een proces wat zich, al lang voordat iemand echt opgebrand is, presenteert in allerlei symptomen zoals slapeloosheid, hoofdpijn, slechte concentratie en onvoldoende motivatie.

In mijn praktijk komen regelmatig mensen die 'de ballen niet meer in de lucht kunnen houden'. Ze voelen zich geestelijk, lichamelijk en emotioneel uitgeput. Het is te veel geweest en het lukt gewoonweg niet meer -ook al wil je geest wellicht nog wel doorgaan omdat er nog zo veel op je bordje ligt. 

Hoe voorkom je dat het zover komt?

1. Ken jezelf: doe dingen waar je blij van wordt

Wanneer je jezelf goed kent, dan weet wat je sterkten, maar ook je valkuilen zijn. Je weet wat je energie geeft, maar je weet óók wat jou veel energie kost. Idealiter heb je zoveel mogelijk taken op je bordje liggen die je energie geven en waar je blij van wordt. Je houdt je zo min mogelijk bezig met zaken waar jij niet goed in bent (tenslotte heeft God het zo bedacht dat andere mensen daar goed in zijn…).

2. Stel grenzen

Veel burn-out en overspanningsklachten ontstaan doordat mensen geen of te weinig grenzen stellen. Je kunt niet alles en je zou ook niet alles moeten willen. Zeg 'nee' en zeg het regelmatig.

Denk na over jouw grote doelen in je leven: wat vind je belangrijk? Waar wil je je tijd, geld en energie aan besteden? Welk plan zou God met jouw leven kunnen hebben? Stel (biddend) prioriteiten en houd je daar aan. 

3. Stop met vergelijken

De één heeft meer energie dan de ander. Het is funest om jezelf te vergelijken. God heeft jou mooi gemaakt zoals jij bent. Loop je eigen race, in plaats van al je energie te verspillen aan het je druk maken over wat anderen van je vinden.

Doe wat je doet omdat je God daarmee wil liefhebben, niet omdat je eer zoekt van andere mensen.


Auteur: Carianne Ros

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Om reacties te kunnen lezen en/of schrijven moet je toestemming geven voor het plaatsen van cookies.
Klik hier als je toestemming geeft voor het plaatsen van cookies bij het bezoek aan de websites van de Nederlandse Publieke Omroep. Of pas hier je cookie-instellingen aan.