Icon--search Icon--video Icon--play Icon--pause Icon--twitter Icon--facebook Icon-navIcon Icon--arrowLeft Icon--arrowRight Icon--audio Icon--photo icon--tag Icon--radio icon--contact volume-off Icon--volume-up

Hoe slagen je goede voornemens voor 2015 wél?

7 lessen van de Barmhartige Samaritaan

Iedereen denkt wel eens: en nú ga ik het allemaal anders doen... Die ene gewoonte moet echt stoppen. Die andere gewoonte zal me nu eindelijk eigen worden. Zeker rond de feestdagen maken we ‘goede voornemens’. Om enkele weken later te constateren dat ze wéér niet zijn gelukt... Hoe zorg je ervoor dat ze deze keer wél lukken?

Daarvoor zijn diverse tips beschikbaar op internet, maar die kun je al terugvinden in Jezus’ beroemde verhaal over de Barmhartige Samaritaan. Dit verhaal gaat over iets-goeds-voor-een-ander-doen, maar je kunt het prima toepassen op iets-goeds-voor-jezelf-doen.
 
1. Maak het niet te groot
 
De Samaritaan vindt de gewonde man en helpt hem die dag, maar de volgende ochtend reist hij verder en draagt hij de zorg over aan de herbergier. Hij blijft niet een week, hij helpt geen andere mensen. Als je wilt veranderen, zal dat stapje voor stapje moeten gaan. Niet alles tegelijk, niet met zevenmijlslaarzen. Margaret Thatcher zei eens: ‘De Barmhartige Samaritaan had niet alleen goede voornemens: hij had ook geld.’ Het punt is dat hij alleen iets deed wat binnen zijn mogelijkheden lag. Je kunt meer dan je denkt – maar niet meer dan dát.
 
2. Leg verantwoording af
 
De Samaritaan maakt een afspraak met de herbergier: hij geeft ‘m geld en belooft terug te keren om te controleren om te eventuele bijkomende kosten te vergoeden. Zo wordt het niet een eenmansactie, maar deelt hij de verantwoordelijkheid. Als je wilt veranderen, vertel je goede voornemens dan aan een partner of vrienden. Vraag ze eventueel er regelmatig naar te informeren. Goede voornemens die geheim blijven hebben vrijwel geen kans van slagen.
 
3. Houd je vorderingen bij
 
Voornemens die werken zijn S.M.A.R.T.: ze zijn nauwkeurig, meetbaar en haalbaar. Dat klinkt streng, maar ongezonde gewoontes zijn ook ‘streng’: ze zijn heel diep ingesleten en je brein zal allerlei trucs uithalen om ze te handhaven. Vage doelstellingen zijn veel te makkelijk door jezelf te omzeilen. Daarom ging de Barmhartige Samaritaan ook terug naar de herbergier en maakte hij specifieke afspraken. Een voornemen dat kans van slagen heeft, is dus niet: ik wil er gezonder uitzien, maar: ik wil 82 kilo wegen op 1 mei 2015. Als je vervolgens een heus schema bijhoudt met je vorderingen, kun je ook eerlijk zien of het werkt.
 
4. Sluit aan bij bestaande gewoontes
 
De Barmhartige Samaritaan gooide zijn reisschema nauwelijks om: hij legde zijn oorspronkelijke route af, overnachtte bij een logement waar hij waarschijnlijk toch al langs zou gaan, en de terugweg zou ook dezelfde route zijn. Mensen zijn gewoontedieren. Daarom bidden veel christenen voor en/of na het eten: eten deden ze toch al en daaraan kun je dan makkelijk een gebed koppelen. Laat de nieuwe gewoonte dus zo soepeltjes mogelijk binnen je huidige leven passen.
 
5. Benoem de positieve kanten eraan
 
Mensen houden niet van veranderen. Daarom is het zinnig jezelf regelmatig bewust te maken waarom je deze goede voornemens ook al weer had. Misschien is dat ook wel een van de redenen waarom die Barmhartige Samaritaan terugkwam om te checken hoe het met die gewonde man ging: zo zag hij het resultaat van zijn werk.
 
6. Houd het leuk
 
Oké, bij sommige gewoontes is een ‘cold turkey’ nodig, maar meestal kun je het wat plezieriger aanpakken. Denk weer aan die Barmhartige Samaritaan: ja, hij deed ter plekke bij de gewonde man de eerste hulp, maar daarna bracht hij hem naar een plek die voor hen allebei een stuk comfortabeler was, en liet de rest over aan de herbergier (die hij overigens daarvoor prima betaalde). Het punt is dat hij zichzelf zo niet forceerde. Hij deed wat nodig was, maar bleef ook gewoon zijn reis volhouden.
 
7. Een beetje is ook goed
 
Die Barmhartige Samaritaan wilde niet meteen Moeder Teresa worden. Hij deed niet alles. Als je goede voornemen niet helemaal lukt of als je een keer faalt, is niet meteen alles mislukt. Denk niet: en nu ga ik er echt voor, helemaal, het is alles of niets! Want het is meestal niet alles en dan is het dus niets. Mislukken hoort erbij. Een half geslaagd goed voornemen is beter dan een halverwege afgebroken goed voornemen.


Auteur: Reinier Sonneveld

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Om reacties te kunnen lezen en/of schrijven moet je toestemming geven voor het plaatsen van cookies.
Klik hier als je toestemming geeft voor het plaatsen van cookies bij het bezoek aan de websites van de Nederlandse Publieke Omroep. Of pas hier je cookie-instellingen aan.