Jaaroverzicht 2016 in 5 cartoons

Willem de Klerk maakt tekeningen bij het nieuws

Elke week maakt Willem de Klerk een cartoon naar aanleiding van christelijk nieuws of een artikel op EO.nl/geloven. Wat zijn volgens deze cartoonist de meest opvallende, grappige of ontroerende cartoonmomenten in 2016? Willem licht zelf zijn keuze toe.

Olympische Spelen

Willem de Klerk: "Meestal is een cartoon een tekening met een grap: ironie, iets uitvergroten of een duidelijke clou. Deze cartoon is een poging een bijzonder moment nog mooier te maken door het van een 'visueel commentaar' te voorzien. Tijdens de Olympische Spelen buitelden er twee atleten over elkaar heen op de renbaan. De afgebeelde atlete hielp haar collega - of beter: concurrent! - overeind. Naar eigen zeggen "bereidde God haar hart om dit te doen". De tekentechnische uitdaging was om een iconisch beeld te scheppen dat zowel herkenbaar is (realistisch) als mijn eigen tekenstijl heeft (cartoonesk)." Lees meer>

Pokemon Go

"Soms ontstaat er razendsnel een hype en wil iedereen daar op meeliften. Wij natuurlijk ook! Wat is dan leuker om iets dat veel mensen plotseling in de ban houdt 'om te buigen' naar jouw gedachtegoed? Of anders gezegd: twee werelden bij elkaar te brengen." Lees meer>