Icon--search Icon--video Icon--play Icon--pause Icon--twitter Icon--facebook Icon-navIcon Icon--arrowLeft Icon--arrowRight Icon--audio Icon--photo icon--tag Icon--radio icon--contact volume-off Icon--volume-up

Leven zonder schuldgevoelens

Zet die aanklacht in positieve actie om!

Ongetwijfeld heb jij hier ook wel eens mee te maken: schuldgevoelens. Wat kun je hiermee en wat doe je dan? In haar wekelijkse blog geeft Carianne Ros drie praktische tips.

Schuldgevoelens: iedereen krijgt er mee te maken. Je kent het vast wel: je bent die ene verjaardag vergeten. Je hebt die belangrijke deadline niet gehaald. Je hebt net je partner finaal de grond in geboord. Je hebt teveel chips gegeten. Je hebt wel of juist niet… vul maar in. En omdat je hebt gefaald (want ja, zo ervaar je dat eigenlijk…) voel je je schuldig. En wat kost dat veel energie! Hoe kom je van die knagende schuldgevoelens af

1. Bedenk eerst of je echt schuldig bent

Het venijnige van schuldgevoelens is dat het lang niet altijd terecht is dat je je schuldig voelt. Wanneer je tegen God zondigt, dan voel je je terecht schuldig. Het is dan de heilige Geest die jou door jouw geweten laat weten dat het niet goed was wat je dacht, zei of deed.

De duivel kan jou ook gedachten van schuld geven, waardoor je je schuldig gaat voelen, terwijl je helemaal niet schuldig bent. Hij trekt de dingen graag uit z’n verband door te overdrijven, door leugens in je oor te fluisteren en vooral ook door je aan te klagen. Elke dag opnieuw probeert hij je aan te klagen, omdat hij weet hoe moedeloos en bang (voor God) een mens daarvan wordt. Veel van die zogenaamde schuldgevoelens komen voort uit onuitgesproken verwachtingen. Jij denkt dat iemand iets van jou verwacht. Wanneer je daar niet aan voldoet, voel jij je schuldig. Daarom is het zo belangrijk dat je eens een lijstje maakt met punten waar jij je nou precies schuldig over voelt. Ben je echt schuldig of denk je dat alleen maar? Verwachten mensen echt iets van je of is het vooral je eigen verwachting die zegt dat je het niet goed hebt gedaan?

2. Maak het goed

Voel jij je schuldig? Onderneem dan actie. In eerste instantie is het belangrijk om te weten of de ander jou ook daadwerkelijk schuldig vindt of niet. Ga liever de confrontatie aan, dan dat je in je hoofd bedenkt hoe erg je gefaald hebt en wat je allemaal verkeerd hebt gedaan. Misschien valt het allemaal wel mee en heeft die ander geen idee waar je het over hebt. Laat het dan gewoon los. Maar als die ander het inderdaad naar vond wat je wel of juist niet hebt gedaan, maak het dan goed. Bied je excuses aan, vraag vergeving, vergoed datgene wat je kapot hebt gemaakt, koop een bloemetje, oftewel: doe datgene wat nodig is om het weer goed te maken.

3. Doe het anders

Nu je goed hebt gemaakt wat er nog aan ‘schuld’ openstond, kun je nadenken over hoe je daar in het vervolg mee om wilt gaan. Kijk nog eens naar het lijstje wat je gemaakt hebt bij punt 1. Welke dingen vind jij zelf echt belangrijk en wil je in het vervolg beter aanpakken? Bedenk hoe je het de volgende keer aan gaat pakken. Zet de verjaardag in je agenda voor volgend jaar; zorg dat je je deadlines beter plant of zeg tegen je baas dat je teveel deadlines hebt, zodat er iets veranderd kan worden; zorg dat je goed voor jezelf zorgt, zodat je niet zo ongeduldig reageert, maar juist liefdevolle woorden spreekt tegen je partner… Wat zou je kunnen veranderen?

En dan nog een belangrijke vraag: aan welke (onuitgesproken) verwachtingen en (cultureel bepaalde) gedragsregels wil jij niet meer mee doen? Als jij zomaar niet meer mee doet, dan zal dit weer schuldgevoelens geven. Dus: bespreek dit en ga in overleg met de ander. Dan kan die ander ook aangeven wat hij wil of juist niet. Misschien laaien de emoties op, maar in elk geval heb je dan kunnen bespreken wat jij fijn vindt of nodig hebt en hoef je je niet meer schuldig te voelen.

Auteur: Carianne Ros

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Om reacties te kunnen lezen en/of schrijven moet je toestemming geven voor het plaatsen van cookies.
Klik hier als je toestemming geeft voor het plaatsen van cookies bij het bezoek aan de websites van de Nederlandse Publieke Omroep. Of pas hier je cookie-instellingen aan.