Icon--search Icon--video Icon--play Icon--pause Icon--twitter Icon--facebook Icon-navIcon Icon--arrowLeft Icon--arrowRight Icon--audio Icon--photo icon--tag Icon--radio icon--contact volume-off Icon--volume-up

Doe jij wat je belangrijk vindt?

Meer zingeving ervaren: 3 tips

Ben jij iemand die bewust bezig is met het stellen van prioriteiten? Doe je wat je belangrijk vindt of laat je je agenda door anderen bepalen? Als je bezig bent met iets wat er voor jou werkelijk toe doet, ben je niet alleen nuttig bezig, maar ervaar je ook zingeving.

‘Zingeving’ betekent letterlijk het ervaren dat je leven zin heeft en dat je waarde toevoegt aan je omgeving. Dit geeft vreugde en energie. Op welke manier je zingeving in je leven krijgt, is voor iedereen anders. God heeft ons allemaal een andere passie en roeping gegeven. Dus behalve jij is er niemand die voor jou kan bepalen hoe jij het beste je prioriteiten stelt. Als je weet wat je wil en daarop (zoveel mogelijk) je agenda aanpast, dan ben je over het algemeen meer gefocust en krijg je meer voor elkaar dan iemand die daar niet over nadenkt.

3 tips om prioriteiten te stellen:

1. Bepaal wat jou een gevoel van zingeving geeft

Als je zingeving wilt ervaren en zeker wilt weten dat je met die zaken bezig bent die voor jou heel belangrijk zijn, dan zul je daar eerst over na moeten denken. Zingeving heeft altijd te maken met een groter doel dan jij zelf. Dus je kunt geen zingeving ervaren wanneer je egoïstisch en op jezelf gericht bent.

1.     Wat vind jij belangrijk? Waar wil jij je mee bezig houden?
2.     Welke talenten en passies zou je graag inzetten en ontwikkelen?
3.     Wat is jouw doelgroep? Oftewel: van welk ‘soort’ mensen (of dieren) gaat jouw hart harder kloppen?

2. Bepaal je ideale resultaat en denk na over het proces

Nadenken over het resultaat van wat je wilt bereiken zal je helpen om elke dag de juiste keuzes te maken. Maak dit resultaat specifiek. Dat maakt het makkelijker om na te denken over het proces, hoe je het resultaat denkt te gaan bereiken.

1.     Welk resultaat zou je willen bereiken? (Op het gebied van werk, gezin, gezondheid, etc.)
2.     Zijn er deel-resultaten die je kunt formuleren?
3.     Welke stappen zou je kunnen/moeten zetten om dit resultaat te bereiken?

3. Bepaal je prioriteiten

Schrijf elke ochtend op waar je die dag mee bezig wilt zijn, zowel zakelijk als privé. Het meest effectief is als je het resultaat op kunt schrijven en de bijbehorende stappen die je vandaag gaat zetten. Zo blijf je je doel voor ogen houden. Soms is het voldoende om alleen de stappen op te schrijven. Vergeet niet om er ook de ‘kleine’ dingen op te zetten. Een was draaien, je moeder naar het ziekenhuis brengen of e-mails checken. Die dingen kosten ongemerkt veel tijd. Plan altijd extra tijd in, zodat je ruimte hebt voor onvoorziene bezigheden of voor een goed gesprek. Als het allemaal op tijd loopt en je hebt tijd over, kun je die tijd besteden aan gebed of om vast iets voor te bereiden voor de volgende dag.

1.     Wat is er vandaag dringend en moet er perse gebeuren?
2.     Wat is er vandaag belangrijk?
3.     Wat kan ik vast voorbereiden voor morgen?

En, geniet van wat je vandaag hebt mogen doen!

Auteur: Carianne Ros

Deze blog is onderdeel van een serie van vijf blogs over het thema 'tijd'. Meer lezen van Carianne Ros? Kijk hier.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Om reacties te kunnen lezen en/of schrijven moet je toestemming geven voor het plaatsen van cookies.
Klik hier als je toestemming geeft voor het plaatsen van cookies bij het bezoek aan de websites van de Nederlandse Publieke Omroep. Of pas hier je cookie-instellingen aan.