Icon--search Icon--video Icon--play Icon--pause Icon--twitter Icon--facebook Icon-navIcon Icon--arrowLeft Icon--arrowRight Icon--audio Icon--photo icon--tag Icon--radio icon--contact volume-off Icon--volume-up

Waarom schiet ik steeds in de verdediging?

Drie tips van relatiecoach Cocky Drost

Hij: “Ik zei alleen dat we wel wat vaker mogen sporten. Maar ik kreeg een tirade over qualitytime en gezonder eten! Altijd als ik haar eerlijk vertel waar ik mee zit, weet ze het zó te draaien dat we het ineens over háár probleem hebben.” Zij: “Ik schiet altijd in de verdediging. Hoe zorg ik ervoor dat ik niet altijd alles op mezelf betrek?

Veel mensen hebben er last van: het ‘o-help-kritiek-gauw-over-iets-anders- beginnen’-mechanisme. Dat is niet omdat ze niet tegen kritiek kunnen – er ligt bijna altijd een andere emotie onder. Mensen zijn namelijk uitgerust met een vernuftig gevoelssysteem. Dat is ontzettend mooi: het zorgt ervoor dat we liefde kunnen geven en ontvangen. Maar gevoelens kunnen ook zorgen voor minder fijne emoties: angst dat je niet goed genoeg bent, angst om afgewezen te worden.

Ieder mens heeft die emoties, die op de ‘Eerlijk zijn is niet altijd gemakkelijk’ meest onvoorziene momenten kunnen bepalen hoe we reageren. In dit geval zorgde het er bij de vrouw voor dat ze vrijwel direct in de verdediging schoot.

Verdedigingsmuurtje
Vaak is het gemakkelijker je te verschuilen achter een verdedigingsmuurtje dan dat je je echte gevoelens laat zien. Logisch, want dat maakt jezelf kwetsbaar. Aanvallen of je verdedigen is een gemakkelijke manier om een kritiekgolf af te wenden. Voor deze vrouw was het gemakkelijker een verdedigingslinie op te trekken dan haar verloofde te vertellen dat ze eigenlijk bang was dat ze niet goed genoeg was (want dat was wat ze eigenlijk voelde). 

Hij, op zijn beurt, bekeek het probleem liever van bovenaf dan dat hij haar eerlijk vertelde dat hij haar ook nodig had. Eerlijk zijn over wat je echt voelt, is niet altijd gemakkelijk. Maar het is wel de sleutel naar een veilige en gezonde relatie!

Drie tips:

• Vermijd woorden als ‘nooit’ en ‘altijd’. Die staan namelijk bol van vooroordelen.
• Durf kwetsbaar te zijn: waarom ben je bang voor kritiek? En wat doet het met jou als je niet eerlijk durft te zeggen wat je denkt?
• Merk je dat je nog erg ‘in je emotie’ zit, parkeer jullie ruzie dan even en probeer op een minder beladen moment te praten over wat je écht dwars zit.

Leestips

- Relaties, hoe doe je dat? Karin Wagenaar, Van Duuren Psychologie.
- De kracht van kwetsbaarheid, Brené Brown, Bruna Uitgevers.

Redactie: Mirjam Hollebrandse

Geef een reactie

Om reacties te kunnen lezen en/of schrijven moet je toestemming geven voor het plaatsen van cookies.
Klik hier als je toestemming geeft voor het plaatsen van cookies bij het bezoek aan de websites van de Nederlandse Publieke Omroep. Of pas hier je cookie-instellingen aan.