Icon--search Icon--video Icon--play Icon--pause Icon--twitter Icon--facebook Icon-navIcon Icon--arrowLeft Icon--arrowRight Icon--audio Icon--photo icon--tag Icon--radio icon--contact volume-off Icon--volume-up

Wachten op God - 5 tips

Wat doe je in de tussentijd?

Een mens wacht gemiddeld 15.000 uur (ruim 600 dagen) in zijn leven. Op de bus, op een doelpunt tijdens een voetbalwedstrijd, op het moment dat er eindelijk een medewerker van de klantenservice beschikbaar is, op de resultaten van je examen of op je ijskoffie bij Starbucks. Vaak lijkt het er ook op dat we eindeloos op God moeten wachten. Ehh... wat doe je in de tussentijd?

Wachten op God
Hoe frustrerend het ook is, wachten kan heel waardevol zijn. Je leert om geduldig te zijn. En geduld verandert ons zenuwachtige duimgedraai of onrustige geijsbeer in een betekenisvolle wachttijd. ‘Goed is het geduldig te hopen op de HEER die redding brengt’, staat er in Klaagliederen 3:26. ‘Wie geduldig is geeft blijk van groot inzicht’, schrijft Salomo in Spreuken 14:29.

David moest 14 jaar wachten
Iemand die daar goed over kan meepraten, is David. Hij was nog maar 16 jaar toen hij tot koning werd gezalfd, maar hij werd pas koning toen hij 30 jaar was. Hij wachtte 14 jaar. In de tussentijd werd hij achtervolg en opgejaagd door koning Saul, die hem liever kwijt dan rijk was. Toch bleef David hoopvol en wachtte hij totdat God zijn belofte zou waarmaken. Blijkbaar was zijn tijd nog niet gekomen. ‘Wacht op de Heer, wees dapper en vastberaden, ja wacht op de Heer’, schrijft David zelf in Psalm 27:14.

Als wij wachten op antwoord van God, op een gebeurtenis in ons leven of op wat dan ook, wat moeten we dan in de tussentijd doen?

Vijf tips:

1. Prijs God voor wat hij al heeft gedaan

‘Ik blijf naar u uitzien, altijd, u lof brengen, meer en meer’ (Psalm 71:14). Vergeet vooral niet wat God al heeft gedaan in je leven. Dit besef geeft je hoop en moed voor de situatie waar jij je nu in bevindt.

2. Bid

‘Wees verheugd door de hoop die u hebt, wees standvastig wanneer u tegenspoed ondervindt, en bid onophoudelijk’, schrijft Paulus in Romeinen 12. Neem de tijd om met God te praten. Lucht je hart bij God, vertel Hem over je angsten, twijfels en dromen. Wees ook stil en luister. Soms willen we zo graag iets bereiken, dat we vergeten te vragen welke kant God op ons wil hebben.

3. Bereid je voor

‘Iedereen die aan een wedstrijd deelneemt beheerst zich in alles. (…) Ik hard mezelf en oefen me in zelfbeheersing' (1 Korinthiers 9:25-27). Als je jezelf in een gekke bui hebt opgegeven voor de halve marathon, ben je wel gek als je avond na avond op de bank blijft zitten met een zak chips. Je maakt een oefenschema en begint met trainen. Je past misschien je eetgewoonten wel aan. Ben jij geestelijk in goede conditie? Zorg dat je fit blijft!

4. Houd het juiste perspectief

‘Want zo hoog als de hemel is boven de aarde, zo ver gaan mijn wegen jullie wegen te boven, en mijn plannen jullie plannen’ (Jesaja 55:9). Als je met je neus bovenop een schilderij staat, zie je er niet zo veel van. Zet je een paar stapjes achteruit, dan pas zie je het hele plaatje. Je leven kan vanuit jouw perspectief op dit moment een zooitje lijken; God kent het hele plaatje. Vertrouw erop dat hij weet wat goed voor je is.

5. Ga door

Ga niet passief achteruit hangen, maar blijf in beweging. Er zijn altijd dingen te doen, kansen om te leren en anderen te dienen. Maak je geen zorgen voor de dag van morgen, want dan zou je die kansen wel eens kunnen missen. Toen David vluchtte en wachtte, schreef hij heel wat mooie Psalmen. Maak iets moois van je wachttijd.


Gebaseerd op een artikel van Relevantmagazine.com

Het thema 'Wachten - en wachten op God' komt uitgebreid ter sprake in Eva Magazine 9. Benieuwd naar Eva? Vraag hier een gratis proefnummer aan.

Dossier: Bidden

Geef een reactie

Om reacties te kunnen lezen en/of schrijven moet je toestemming geven voor het plaatsen van cookies.
Klik hier als je toestemming geeft voor het plaatsen van cookies bij het bezoek aan de websites van de Nederlandse Publieke Omroep. Of pas hier je cookie-instellingen aan.