Icon--search Icon--video Icon--play Icon--pause Icon--twitter Icon--facebook Icon-navIcon Icon--arrowLeft Icon--arrowRight Icon--audio Icon--photo icon--tag Icon--radio icon--contact volume-off Icon--volume-up

Zomercoaching: gun jezelf een mini retraite

Vragen en opdrachten om je te bezinnen in de zomer

De vakantietijd is heerlijk om je te ontspannen en ook om over uiteenlopende onderwerpen na te denken. Is het mogelijk om hier iets van vast te houden als de plicht weer roept? Personal coach Carianne Ros laat zien hoe dat kan.

Vakantie is heerlijk! Je laadt op, je doet inspiratie op en krijgt weer nieuwe energie. Maar ja, we kunnen we niet altijd vakantie vieren… Er komt een moment dat je weer aan het werk gaat. Hoe kunnen we die relaxte vakantiegevoelens nog wat langer vasthouden of weer terughalen als we het even zat zijn? Gun jezelf af en toe een mini retraite!

1. Plan tijd vrij

Eén van de dingen die vakantie zo fijn maken, is de tijdloosheid: je moet even helemaal niets. Je hebt geen schema, geen agenda, er zijn geen mensen die op je zitten te wachten en je hoeft geen e-mails of telefoontjes te beantwoorden. Heerlijk! Om je vakantiegevoel nog even boven te halen, is het van belang dat je tijd inplant voor tijdsloosheid. Neem gewoon een aantal uur, waarop je jezelf gunt om niets te moeten en waarin je geen afspraken maakt.

  • Op welke momenten (in je normale werk-leven) zou jij wel wat tijdloosheid kunnen gebruiken?
  • Wat zou je in die tijd willen doen? (je kunt ook kiezen: niets, ik wil gewoon voor mezelf uit kunnen staren)
  • Wat houd je tegen om die tijdloosheid ook echt in te plannen én jezelf te gunnen?

Opdracht:
Denk na over de komende weken/maanden. Wanneer komt er een drukke periode aan? Hoe drukker je het hebt, des te meer tijd te moet inplannen voor tijdloosheid, zodat je het vol kunt houden. Dus: pak je agenda en plan jouw ‘mini-retraite-tijd’ in.

'Breng jezelf in vakantie- sfeer terug'

2. Maak een vakantie moodboard

Ons visueel vermogen is heel sterk en we gebruiken het heel vaak onbewust. Topatleten leren om dit vermogen bewust te gebruiken, door zichzelf honderden keren voor te stellen hoe ze succesvol hun wedstrijd fietsen, op de balk een salto maken of hoe ze doelpunten scoren. Ja, natuurlijk moeten ze ook talent hebben en veel oefenen, anders konden we allemaal wel topatleet worden, maar de visualisatietechniek is ook ontzettend belangrijk. En zo kun je je eigen visualisatievermogen ook gebruiken om jezelf weer even terug te brengen in de vakantiesferen, zodat je daardoor weer uit kunt rusten en nieuwe energie opdoen.

  • Wat waren jouw meest geweldige vakantie momenten? Of welke foto’s, beelden of (Bijbel)teksten geven jou het meest ontspannen en blije gevoel?
  • Hoe vaak gebruik jij bewust je visualisatievermogen om je te ontspannen? En hoe is het voor je als je dat doet?
  • Hoe zou je je visualisatievermogen meer of op een betere manier kunnen gebruiken?

Opdracht:
Print de leukste en mooiste foto’s uit van je vakantie – vooral die foto’s waardoor je je blij en ontspannen voelt. En als je geen leuke vakantiefoto’s hebt, print dan een paar mooie foto’s uit die je van het internet afhaalt. Schrijf er (als je wilt) een mooie, inspirerende (Bijbel)tekst bij. Plak deze op een A4 karton op papier en lamineer het. Neem je moodboard mee naar kantoor en leg het in je la, zodat je er regelmatig even naar kunt kijken. Voel je hoe blij en ontspannen je hiervan wordt? Zo, nu kun je weer lekker een paar uur werken!

3. Doe ‘vakantiedingen’

Wanneer we met vakantie zijn, doen we vaak dingen anders dan normaal. En juist die dingen zorgen ervoor dat we nieuwe creativiteit krijgen en energie opdoen. Om het vakantiegevoel nog iets langer vast te houden, kun je opzettelijk een moment of dag nemen om de dingen anders te doen. Doe avontuurlijke, maffe dingen die je normaal in de vakantie zou doen en beleef hoe leuk het is om vakantie te hebben, zonder werkelijk weg te hoeven gaan!

Opdracht:
Doe eens iets helemaal anders, zodat je weer even je creativiteit naar boven haalt en je op een nieuwe manier naar de wereld kunt kijken. Doe vandaag bijvoorbeeld een ‘andersom-dag’. Oftewel: eet vandaag alles in omgekeerde volgorde. Begin je dag met een nagerecht, daarna een hoofdgerecht, de lunch is dan gewoon de lunch en ’s avonds eet je wat je normaal voor je ontbijt eet. Hoe was het om deze dag zo anders te doen?

Tekst: Carianne Ros

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Om reacties te kunnen lezen en/of schrijven moet je toestemming geven voor het plaatsen van cookies.
Klik hier als je toestemming geeft voor het plaatsen van cookies bij het bezoek aan de websites van de Nederlandse Publieke Omroep. Of pas hier je cookie-instellingen aan.