Icon--search Icon--video Icon--play Icon--pause Icon--twitter Icon--facebook Icon-navIcon Icon--arrowLeft Icon--arrowRight Icon--audio Icon--photo icon--tag Icon--radio icon--contact volume-off Icon--volume-up

Zomercoaching: kom op adem

Vragen en opdrachten om je te bezinnen in de zomer

In de vakantietijd kun je de dagelijkse bezigheden lekker loslaten om weer op adem te komen. Personal coach Carianne Ros helpt je daarbij door een aantal vragen en opdrachten voor te leggen. Heel toepasselijk gaat ze deze week in op het onderwerp “Op adem komen”.

Toen ik als kind zangles kreeg, vond ik het altijd behoorlijk irritant dat we naar mijn gevoel minstens de helft van de les bezig waren met ademhalen. Regelmatig kreeg ik te horen: ‘Je moet vanuit je buik ademhalen, niet oppervlakkig vanuit je borstkas, want dan raak je buiten adem en kun je niet zingen…’ Nu, zoveel jaar later, ben ik dankbaar dat ik ‘diep’ (vanuit mijn buik dus) heb leren ademhalen. Wanneer je dat heel bewust doet, is het niet alleen beter voor het zingen, maar ook om stress de baas te blijven en je immuunsysteem op te peppen. Dus, deze week in de zomercoaching: haal adem!

1. Ademen is leven

Ik vind het jammer dat ‘bewust ademhalen’ tegenwoordig zo vaak gekoppeld wordt aan ‘oosterse meditatie’; net alsof Boeddha bedacht heeft dat je moet ademhalen… Het was God zelf die de ademhaling aan de mens gaf, omdat we daarmee tot leven komen. “Toen maakte God, de HEER, de mens. Hij vormde hem uit stof, uit aarde, en blies hem levensadem in de neus. Zo werd de mens een levend wezen.” (Genesis 2:7).

  • In hoeverre denk je er weleens over na dat God je je adem gegeven heeft om te leven?
  • Op wat voor manier haal jij meestal adem: oppervlakkig of diep vanuit je buik?
  • Wanneer heb je voor het laatst heel bewust adem gehaald?

Opdracht:
Wandel naar een mooie plek in de natuur (Hoe meer natuurschoonheid om je heen, des te gezonder over het algemeen de lucht is en hoe beter het dus is om goed adem te halen). Terwijl je wandelt adem je diep in (door je neus) en adem langzaam en bewust uit (door je neus of mond). Bij elke inademing kun je bidden: ‘Jezus Christus, Zoon van God.’ En bij elke uitademing: ‘Ontferm U over mij.’ Dit Jezusgebed wordt al vanaf de vierde eeuw gebeden en heeft tot doel om je af te stemmen op Gods aanwezigheid en om innerlijke rust te ontvangen.

'Voldoende zuurstof maakt je vrolijker.'

2. Ademen is stress verminderen

De zomer is voor veel mensen een tijd om op adem te komen. En dit op adem komen is cruciaal om de komende maanden tot de vrije kerstdagen weer optimaal te kunnen functioneren. Je kunt op adem komen door het rustig aan te doen, door lekker voor je uit te staren, door iets te doen waar je blij van wordt, maar ook door letterlijk heel bewust adem te halen. Frappant is dat juist mensen met stress vaak slecht ademhalen. Met zuurstof in je lichaam heb je meer energie, voel je je vrolijker, minder gestrest, minder gespannen en kun je beter genieten van het leven dat God je gegeven heeft. Door bewust uit te ademen, adem je gifgassen uit, waardoor je lichaam schoner wordt. Dus niet alleen het inademen is van belang, maar ook zeker het uitademen!

  • Wat geeft jou stress?
  • Op welk gebied van je leven zou jij wel wat meer lucht, zuurstof of ruimte kunnen ontvangen?
  • Op welke manier kun jij het beste op adem komen; in de vakantie en wanneer je werkt?

Opdracht:
Doe met je gezinsleden of tentburen een wedstrijdje. Oefen het ademhalen eerst even met elkaar: hoe haal je oppervlakkig adem en hoe haal je diep adem? Voel je het verschil? Zorg dat je een stopwatch bij de hand hebt. Pak twee grote bakken en vul deze met water. Zet ze op een stoel, zodat je er goed bij kunt. Telkens zijn twee mensen (liefst ongeveer even groot) tegelijkertijd aan de beurt. Eén persoon mag alleen oppervlakkig ademhalen, de ander juist zo diep mogelijk. Vervolgens hang je je hoofd in het water en houd je met de stopwatch bij hoeveel seconden iemand onder water kan blijven. Kom even op adem en wissel vervolgens van rol. Wat was het verschil tussen de oppervlakkige en de diepe ademhaler? Zorg vooral dat je lekker veel lol maakt bij het doen van deze opdracht. Water over? Hou heerlijk een ouderwets watergevecht met elkaar!

3. Ademen is genieten

Lol met elkaar maken is een goede manier om  lekker veel adem te halen. Gewoon lachen geeft enorm veel zuurstof en energie in je lichaam! Samen zingen of dansen is natuurlijk ook een goede manier van ademhalen!

  • Wanneer heb je voor het laatst echt onbedaarlijk de slappe lach gehad?
  • Met wie kun jij goed lol maken? Hoe vaak zie je die persoon?
  • En wat maakt jou aan het lachen? Wat vind je echt heel grappig?

Opdracht:
Organiseer een bonte avond. Iedereen die het leuk vindt bereid iets voor; het liefst iets wat echt grappig is en leuk om naar te kijken. Je kunt ook vragen of iedereen die komt zich op een maffe manier verkleedt, waardoor je al snel in een jolige bui komt met elkaar. Sluit de avond dansend af, want ook dansen geeft je lekker veel zuurstof en energie! Als je een bonte avond wat teveel van het goede vindt, organiseer dan een ‘zing-je-mee-avond’, om samen liederen te zingen waar jullie blij van worden.

Tekst: Carianne Ros
Foto: unsplash.com

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Om reacties te kunnen lezen en/of schrijven moet je toestemming geven voor het plaatsen van cookies.
Klik hier als je toestemming geeft voor het plaatsen van cookies bij het bezoek aan de websites van de Nederlandse Publieke Omroep. Of pas hier je cookie-instellingen aan.