Visie op Facebook

Meepraten over films? Op de speciale Televisiefilm-Facebookpagina kunt u uw reactie achterlaten.

Aan de christenen van 2065

Aan de christenen van 2065

Welke les die wij geleerd hebben, mogen christenen over vijftig jaar niet vergeten zijn? Wat is onze boodschap aan de kerk van 2065? Visie verzamelde talloze reacties van bekende en onbekende gelovigen. Binnenkort begraven we een tijdcapsule onder het binnenplein van het EO-gebouw. Dit zit erin.

Dit is de tekst van de brief aan christenen in 2065:

Beste lezer,

Het bestaan van deze brief, het feit dat je die nu leest, is de belangrijkste reden om de tijdcapsule – die zojuist is geopend ­– in de grond te verstoppen. We hebben heel veel te vertellen, talloze lessen geleerd en oneindig veel aanmoedigingen voor jullie. Maar dat zijn woorden, aansporingen om te blijven doen wat wij in onze tijd deden: Jezus volgen, zoeken naar Zijn Koninkrijk. We vertrouwen erop dat die overbodig zijn (en stiekem hopen we dat jullie het nog beter doen dan wij).

Dat jullie deze capsule gevonden hebben, bewijst dat waar is wat God beloofde: Hij bewaart Zijn kerk. Het is geen mensenwerk, maar Gods eigen plan. Het begraven van deze simpele koker werd daarmee een teken van hoop: wij hebben geloofd in onze tijd en nu is het jullie beurt. En daarna zullen weer anderen volgen. En zo zal het altijd gaan. De kerk verdwijnt niet. Ze zullen haar vervolgen, martelen, uitlachen en achteloos terzijde schuiven, maar altijd zullen er mensen zijn die Jezus’ stem horen.

Deze koker, inclusief de spullen die erin zitten (in dat zakje met die stokjes eraan werd vroeger in de kerk geld opgehaald), is niet alleen voor ons een teken van hoop. Ook jullie, gelovigen van 2065, werden voorafgegaan door een generatie die God gezocht heeft. Wij hebben Zijn stem gehoord. Het is waar: God gaat met jullie mee, wij vallen niet uit Zijn hand.

Redactie Visie, oktober 2015

 

Greep uit de inhoud van de tijdscapsule:

-       Collectezak – hierin stopten we jarenlang fysiek geld tijdens kerkdiensten

-       Opwekkingsbundel – hier zongen vooral evangelische christenen uit in hun diensten

-       Ichtusvisje – gaat al eeuwen mee als christelijk symbool, misschien leuk als sticker op je vliegende auto?

-       Drie Visie’s over de toekomst uit 2015

-       Een van de eerste Visie’s uit de jaren zeventig van het vorige millennium (let op: is vast goud waard!)

-       Munt van 2 euro met randschrift ‘God zij met ons’ – welke plek heeft God nog in jullie openbare leven?

-       Rol pepermunt – om de zondagse dienst te overleven

-       USB-stick met videoboodschappen van bekende christenen. Let op: USB is een poort in je computer of laptop

Voor in de agenda:

de tijdscapsule mag pas open op 1 november 2065. Via Futureme.org kunt u zichzelf alvast een uitnodiging sturen om dit historische moment bij te wonen. Locatie: Oude Amersfoortseweg 79 te Hilversum. Tip: controleer even of die straat er nog is als u dit leest in 2065!

Spiegeltje spiegeltje…

Dagdromen over de toekomst is leuk en leerzaam tegelijk. Diverse bekende christenen uit 2015 blikken vooruit en houden ons meteen een spiegel voor.

‘Gods liefde vergaat niet’

“Lieve mensen van 2065, je praat met iemand van heel lang geleden, die fantaseert over hoe jouw wereld eruit ziet. De belangrijkste les uit mijn leven? Richt je op de liefde. Voor mij heeft liefde alles met God te maken: blijf geloven in de liefde van God die nooit vergaat.”

Ds. Arie van der Veer

--

‘Geloven niet uitbesteden’

"Ik vraag me nu af: zou ik er nog zijn en dan ook al ruim zestig jaar predikant zijn? Stiekem hoop ik eigenlijk van niet. Want geloven is iets wat je hele leven doortrekt en dat moet je niet uitbesteden aan betaalde krachten. Ik hoop dat het in jullie tijd zo is als bij de eerste christenen. Die mensen hadden helemaal niet gestudeerd en toch waren het heel begaafde mensen, omdat de Geest voor ieder mens iets heeft. Benut al die gaven en maak gebruik van de talenten die jullie hebben.”

Ds. Mirjam Kollenstaart

-- 

‘Stuur een vliegende auto’

“Hallo 2065! Ik merk dat ik in 2015 maar één ding nodig heb, en dat is mijn iPhone. Daar zit alles in: contact met m’n vrienden, mijn bijbel, m’n rekeningen, mailtjes... Ik stel me voor dat jullie alleen maar met je handen hoeven te bewegen om van alles op te roepen. Nu is er een eeuwenoud boek, de Bijbel, en daarin staat onder andere dit: Hou van je naaste als van jezelf. Dat is dan ook mijn boodschap. Oh, en stuur zo’n vliegende auto deze kant op, want anders sta ik vanmiddag weer in de file.”

EO-presentator Joram Kaat

--

‘Laat God God zijn’

“Beste mensen, op dit moment – in 2015 – ontdekken we twee bijzondere pareltjes als christenen in Nederland. Ten eerste dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn en dat God zich met wonderen en tekenen in ons leven laat zien. Ten tweede hebben we ontdekt dat het Evangelie niet alleen bedoeld is om mensen richting de hemel te begeleiden, maar dat we in het hier en nu het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid moeten zoeken. Twee prachtige pareltjes, maar... het gevaar is dat beide activistisch worden. Daarom is mijn boodschap aan jullie in 2065: laat God alsjeblieft God zijn!”

Cultuurfilosoof Evert-Jan Ouweneel

Meer video-boodschappen staan op EO.nl/geloven Die website bestaat in 2065 natuurlijk niet meer. Dus stoppen we in de capsule ook een USB-stick (we hopen dat iemand nog weet wat het is) én ouderwetse velletjes papier, gemaakt van bomen (doen jullie dat nu ook nog?).

Dit vonden christenen op Facebook:

Facebook? Tja, dat was vijftig jaar geleden dé plek waar mensen massaal hun foto’s, meningen, onderbuikgevoelens en andere berichten met elkaar deelden. Ook de EO had een levendige pagina met zo’n 55.000 volgers. Aan hen vroegen we op 22 september 2015 welke boodschap ze zouden hebben voor jullie in 2065. Een bloemlezing:

Sietske Beiboer: “Lieve christenen van de toekomst, ik ben benieuwd wat christen-zijn voor jullie betekent. Ik hoop dat jullie je laten inspireren door Jezus en dat iedereen welkom is en binnen jullie muren een schuilplaats kan vinden. Dat dit een plek is waar mensen durven te zeggen ‘Ik weet het niet’ en waar juist op die momenten God zichzelf kan laten zien.”

Arno Vissers: “Het spijt ons dat we zo weinig hebben gedaan voor jullie en meer aandacht hadden voor het gevaar van de islam dan voor de slachtoffers ervan, zoals vervolgde christenen.”

Joyce Hekstra: “Zoek elkaar op en steun elkaar, en onthoud dat God altijd bij je is.”

Jolanda van der Linden-Kruijt: “Over 50 jaar? Dan is er niks meer!”

Hariëtte Geertsma Oosterbaan: “Blijf sociaal met elkaar in contact, verlies dat niet door al het gif in 2065. Gods zegen op jullie wegen in 2065.”

Anthony Ruijtenbeek: "Sorry."

 

Tekst: Maarten Nota en Maarten Vermeulen

Beeld: Willem-Jan de Bruin

Bron: Visie 2015, nr. 42