search tag times-circle comment navicon twitter facebook volume-off volume-up play pause stop left right audio video photo

Dineke van Kooten coacht hoogbegaafden

Hoogbegaafden. Je zou zeggen: die pik je er zo uit. Ze leren met gemak, halen lekker hoge cijfers en ze zijn de perfecte leerling. Toch is de werkelijkheid vaak anders en wordt hoogbegaafdheid vaak pas laat ontdekt. Weet Dineke van Kooten uit haar coachingspraktijk en eigen ervaring.

Het gesprek met Dineke 1/5

Het gesprek met Dineke 2/5

Het gesprek met Dineke 3/5

Het gesprek met Dineke 4/5

Het gesprek met Dineke 5/5

Een kind met een brilletje en een boek in zijn hand. Eentje die met negens en tienen thuiskomt, drie universitaire graden pakt en met iedereen intellectuele discussies voert (en wint). Toch herkennen veel hoogbegaafden zich niet in dit plaatje. Sterker nog, ongeveer 20 tot 35 procent scoort maatschappelijk gezien slecht. Ze zitten niet op hoge functies, en hebben juist eerder moeite met presteren. Vooral bij vrouwen wordt het vaak niet herkend.

Hoe komt dat? “Hoogbegaafdheid en perfectionisme liggen heel dicht bij elkaar,” legt coach Dineke van Kooten uit. Bij Emmaüs Coaching (emmauscoaching.nl) begeleidt ze onder andere hoogbegaafden. “Ze weten het antwoord wel, maar denken er tien keer over na. Daardoor doen ze er langer over.” Waar een gemiddeld persoon met een IQ van rond de 100 dingen leert door het tien keer fout te doen, wil een hoogbegaafde met een IQ van 130 of hoger dingen vaak in één keer kunnen. Daarom denken sommige kinderen soms wel tien keer na voordat ze antwoord geven (en dat maakt toetsen vrij lastig). Of ze stoppen, zodra het niet in een keer lukt.

Dineke: “Intelligentie is trouwens maar een fractie van hoogbegaafdheid. Ze zijn vaak ook heel sociaal, invoelend en hoogsensitief.” Het is lastig om de hoogbegaafde leerling eruit te pikken, want dé hoogbegaafde leerling bestaat niet. Op choochem.nl (de landelijke site voor hoogbegaafde christenen) worden ze opgesomd. Zo heb je de succesvolle leerling, maar ook kinderen die het de leraar met hun uitdagende vragen moeilijk kunnen maken. Dan zijn er kinderen die flink onderpresteren en degenen die er juist graag bij willen horen. En zich liever op hun klasgenootjes storten dan op het leren.

2,3 procent van de bevolking is hoogbegaafd, dat zijn ongeveer 178.000 mensen. Dat betekent dat er op een school van 300 kinderen gemiddeld zo’n zeven hoogbegaafde kinderen zitten. Hoe voelen die kinderen zich? “Het is moeilijk als niemand in de klas hetzelfde denkpatroon heeft als jij,” zegt coach Dineke.

 

Emmaüs Coaching


Choochem

 

Foto Dineke: Huibert van Rossum

Deel dit artikel:

Reageren

Om reacties te kunnen lezen en/of schrijven moet je toestemming geven voor het plaatsen van cookies.
Klik hier als je toestemming geeft voor het plaatsen van cookies bij het bezoek aan de websites van de Nederlandse Publieke Omroep. Of pas hier je cookie-instellingen aan.

Gerelateerd