search tag times-circle comment navicon twitter facebook volume-off volume-up play pause stop left right audio video photo

Casper van Dorp: de weekpreek

Casper van Dorp is te gast in EO Live, hij houdt de weekpreek en vertelt over 'Wat bezielt Nederland.'



Psalm 131 vers 1b
Heer, ik voel me niet beter dan anderen, ik denk niet dat ik belangrijk ben of dat ik alles kan.

Een aantal jaar geleden woonde ik in hartje Colombo, de hoofdstad van mijn geboorteland Sri Lanka. Met een Boeddhistische buurman, een katholieke huisbaas, een internetcafe gerund door een Moslim op de hoek en een tuktuk-chauffeur met hindoe goden op z’n voorruit was mijn straat een waar multireligieus oerwoud. En ik, als boeddhist geboren, maar door adoptie opgegroeid in een protestants reformatorisch milieu zag door al die religieuze bomen het bos niet meer.

Ik ontdekte namelijk, tot mijn schrik, dat mijn (reformatorische) godsbeeld gevaarlijk leek op die van m’n Moslim buurtgenoot. Bij het passeren van een boeddhistische tempel maakte de wierook en rituelen een prettige bevinding in mij los. En in de naargeestige hindoeïstische processies herkende ik iets van het zondebesef die mij met de paplepel was ingegoten. Ik vond het allemaal maar ontregelend en ongrijpbaar. Wie was mijn God, wat geloofde ik en hoe verhield zich dat tot al deze nieuwe religieuze ervaringen?

Afgelopen dinsdag kwam datzelfde gevoel opnieuw in mij op. Voor de documentaire ‘Wat bezielt Nederland’ was ik aanwezig bij de jaarlijkse interlevensbeschouwelijke Prinsjesdagviering in de Grote kerk van Den Haag. Van Moslim, Bahai, Soefi, Humanist, Christen tot Sikh ze waren er allemaal. Volledig uniek en eigenzinnig, maar samen bijeen om te zoeken naar inspiratie voor het nieuwe parlementaire jaar. Het raakte mij hoe deze religieuze groeperingen, hoe verschillend ook, samen zoeken naar inspiratie zonder hun eigenheid te verliezen. Samen werd er gebeden, heilige teksten gelezen en gezongen. Tot welke God? Boven zullen ze er vast wel raad mee hebben geweten.

Voor mij zijn dit soort ontregelende en ongrijpbare ontmoetingen een zegen. Het is anders dan je gewend bent, het haalt je uit je eigen bubbel, het schuurt en roepen allerlei vragen op. Deze ontmoetingen helpen mij om die woorden uit Psalm 131 mee te voelen: Heer, ik voel me niet beter dan anderen, ik denk niet dat ik belangrijk ben.

Vanavond is tout christelijk Nederland hier bijeen voor de Nacht van de Theologie. Van opgewekt evangelisch tot serieus oud-katholiek. Ik geloof dat we als theologen, als christenen alleen van betekenis kunnen zijn voor ons land als deze woorden uit Psalm 131 in ons hoofd en hart geschreven zijn. Samen zoeken, samen verschillen respecteren, samen bidden en geloven, van moslim, christen tot sikh en bahai. Heer, ik voel me niet beter dan anderen, ik denk niet dat ik belangrijk ben.

Deel dit artikel:

Reageren

Om reacties te kunnen lezen en/of schrijven moet je toestemming geven voor het plaatsen van cookies.
Klik hier als je toestemming geeft voor het plaatsen van cookies bij het bezoek aan de websites van de Nederlandse Publieke Omroep. Of pas hier je cookie-instellingen aan.

Ook interessant