Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Black Friday wordt Green Friday

‘Niet meer, meer, meer, maar groener, groener, groener’

Vrijdag 26 november is het Black Friday. Deze dag is ontstaan in de Verenigde Staten, maar is jaren geleden overgewaaid naar Nederland. Black Friday – en het daaropvolgende Cyber Monday – staat voor korting, shoppen, meer, meer, meer. Het wordt tijd voor een tegengeluid: Black Friday wordt Green Friday. Deze (grote) merken doen daaraan mee.

Deel:

Black Friday valt op de vrijdag na Thanksgiving. In Amerika zijn veel mensen die dag vrij en daarom wordt Black Friday gezien als het startschot voor de kerstinkopen. Winkels spelen daar handig op in met hoge kortingen. Je hebt vast wel eens een filmpje gezien van een uitzinnige menigte die bij het openen van de winkeldeuren letterlijk over elkaar heen buitelt om maar als eerste die enorme aanbieding te kunnen scoren.

Drukte tijdens Black Friday

Als nuchtere Nederlanders lachen wij daar natuurlijk om; die gekke Amerikanen. Toch? Inmiddels zijn wij Nederlanders niet veel beter. Vorig jaar werd er met klem opgeroepen om zoveel mogelijk thuis te blijven in verband met corona. Die oproep legden mensen massaal naast zich neer om te gaan korting-shoppen tijdens Black Friday. In Rotterdam werd het zo druk, dat burgemeester Aboutaleb besloot de winkels eerder te sluiten. Het was niet meer verantwoord. Ook dit jaar wordt er weer grote drukte verwacht. Online en in de winkels.

Waar in Amerika de kortingen soms oplopen tot wel 75 procent, zijn Nederlandse winkels gematigder met kortingen. En lang niet alle Black Friday Deals die je deze dagen om de oren vliegen zijn daadwerkelijk gunstig; soms worden de prijzen voor Black Friday verhoogd, om de aanbieding maar aantrekkelijk te laten lijken en je over te halen tot een aankoop.

Green Friday

Los van alle gekte en drukte en al dan niet interessante aanbiedingen, is er nog een andere zorg rondom Black Friday. Het kopen, kopen, kopen is niet bepaald duurzaam. Black Friday triggert consumenten tot impulsaankopen en dat heeft impact op de aarde. Daarom roept Trees for All – dat zich inzet om wereldwijd bomen te planten – op tot een tegengeluid: Black Friday wordt Green Friday. Een heel aantal merken heeft zich daarbij aangesloten, waaronder een aantal bekende namen:

Intratuin

‘Niet meer, meer, meer, maar groener, groener, groener’, staat te lezen op de website van Intratuin. Op Black Friday planten zij in samenwerking met Trees for All één vierkante meter bomen voor elke boom die ze op vrijdag 26 november verkopen.

Decathlon

Tijdens de Green Friday Week (maandag 22 tot en met maandag 29 november) Decathlon niet stunten, maar sporten. Door middel van een sportchallenge worden klanten opgeroepen om geld in te zamelen voor de aanplant van bomen.

ANWB

‘Als outdoor liefhebbers zijn we zuinig op de wereld en weten we dat verandering bij onszelf begint’, geeft de ANWB als reden voor hun deelname aan Green Friday. Zij roepen klanten op om bewust te kopen; duurzame kwaliteitsproducten die lang meegaan. Tijdens de Black Friday week doneren zij een deel van het aankoopbedrag van bepaalde duurzame producten aan Trees for All.

Dille en Kamille

Voor Dille en Kamille zit geluk niet in korting, maar in iets goeds doen voor de natuur. Zij roepen op om niet te gaan shoppen met korting, maar geven tips om lekker te gaan wandelen in de natuur, iets voor de vogels in je tuin te doen of een groene DIY te maken.

Dit zijn slechts een paar voorbeelden van bedrijven die zich hebben aangesloten bij Green Friday. Op de website van Green Friday vind je alle merken die een duurzaam alternatief bieden voor Black Friday. Ga jij ook voor groen?

Benieuwd naar de impact van jouw gedrag? Lees: dit gebeurt er als je duurzaam gaat leven.

Geschreven door

Annemarie Kok-van Twillert

--:--