Ga naar submenu Ga naar zoekveld

‘We willen mensen graag uit hun bubbel halen’

EO lanceert nieuwe journalistieke website

De EO lanceerde onlangs de nieuwe journalistieke website Ditisdedag.eo.nl. Daarbij staat ‘ontbubbeling’ hoog in het vaandel. Al is dat ook een idealistisch doel, geven de makers toe.

Deel:

Wie de website bezoekt, ziet dat er niet slechts één artikel over een bepaald onderwerp te vinden is, maar dat je meerdere opties kunt aanklikken. Ieder artikel belicht een andere kijk op het besproken thema. Digitaal strateeg Maartje Nitrauw is actief betrokken bij de website en legt uit dat de makers door het aanbieden van verschillende perspectieven de blik van bezoekers willen verbreden. “Het past bij de EO om een nuance aan te brengen in het publiek debat en om geen stemmingmakerij te creëren. Op deze website willen we de verschillende kanten van een zaak laten zien.”

Ervaringsdeskundige

Als voorbeeld noemt Maartje de artikelenreeks over de vraag ‘Hoe denken Nederlandse christenen over de afschaffing van het landelijke abortusrecht in Amerika?’ “In die reeks vind je drie verschillende artikelen: een verhaal van een ervaringsdeskundige, een predikante die vindt dat we het vooral moeten hebben over het voorkomen van ongewenste zwangerschap en een theoloog die niet blij is met de afschaffing, omdat de vrouw volgens hem zelf de beslissing moet maken. Ik vind het mooi dat verschillende perspectieven in deze artikelen naar voren komen.”

Idealistisch project

De webredactie van Ditisdedag.eo.nl gaat ook actief de interactie met haar lezers aan. Dit is onder andere terug te zien in een artikelenreeks over het bestaan van God. Twee filosofen – de één gelovig, de ander niet – leggen uit waarom ze wel of niet in God geloven. Als bezoeker kun je die vraag zelf ook beantwoorden, waarna je naar het artikel met de tegengestelde overtuiging geleid wordt. Maartje: “Op die manier wordt je blik verbreed. Op Facebook is de redactie daarin ook actief. Stel, iemand reageert dat hij het oneens is met een artikel, dan reageert de redactie daarop met een artikel waarmee diegene zijn of haar blik kan verbreden.

‘Door te luisteren naar een andere mening, verbreed je je wereldbeeld’

Tegelijkertijd weten we dat het bijna een mission impossible is”, geeft Maartje toe. “Mensen willen graag in hun eigen bubbel blijven en daar niet uitgehaald worden. Het is een idealistisch project, maar we denken wel dat het goed is om te doen.”

Vijftigplussers

De website richt zich vooral op vijftigplussers die geïnteresseerd zijn in nieuws en actualiteit. Deze doelgroep wordt op basis van onderzoek – interviews en data – betrokken bij de website. “Op die manier weten we waar de gemiddelde websitebezoeker wel en niet op zit te wachten. Naar aanleiding van de uitkomsten van zo’n onderzoek richten we onze website in en bedenken we bijpassende onderwerpen. Zo blijven we dicht bij onze lezer.”

Gelinkt aan EO-programma’s

Het online platform – dat op dit moment bestaat uit de website en een Facebook- en Twitteraccount – verbindt de verschillende journalistieke EO-programma’s met elkaar. Denk aan het radioprogramma Dit is de dag en de televisieprogramma’s Dit is de kwestie, Op1 en Crux. Maartje: “Je ziet ook onderwerpen uit de programma’s op de website terugkomen. Zo besteden we nu iedere week aandacht aan het onderwerp dat centraal staat bij Dit is de kwestie. Hierbij belichten we verschillende perspectieven en kun je ook een deel van de uitzending zien.”

Wereldbeeld verbreden

Maartje hoopt dat bezoekers van de website het aandurven om artikelen te lezen die niet in hun leefwereld passen. “Het zou mooi zou als het mensen lukt om vanuit hun bubbel in ieder geval open te staan voor de verhalen van anderen. Je hoeft niet per se anders over iets te gaan denken. Door te luisteren naar een andere mening, verbreed je je wereldbeeld en dat alleen al is erg waardevol.”

Kijk op de website Ditisdedag.eo.nl voor meer informatie.

Geschreven door

Elsina Neutel

--:--