'See How They Run': een luchtige ode aan misdaadauteur Agatha Christie

Een filmrecensie van Rick de Gier

Agatha Christie, de Britse misdaadauteur die zo’n 70 romans, 150 korte verhalen en 20 toneelstukken naliet, staat bekend als een van de succesvolste schrijfsters aller tijden (alleen de Bijbel en het werk van Shakespeare verkopen nog beter). Dat zal nog wel even zo blijven: bijna vijftig jaar na haar dood blijven Christies moordmysteries onverminderd populair.

De laatste jaren verschenen er weer allerlei nieuwe verfilmingen, waaronder peperdure versies van Murder on the Orient Express (2017) en Death on the Nile (2022), met Kenneth Branagh als de ijdele inspecteur Poirot.

Wat maakt haar verhalen zo geliefd? De ingenieuze plots natuurlijk, die je lekker aan het puzzelen zetten. En de prettige voorspelbaarheid van het stramien: eerst komt de moord, dan de excentrieke speurneus die een bonte groep verdachten ondervraagt, en ten slotte wordt alles keurig opgelost. Ideaal escapisme.

De nieuwe bioscoopfilm See How They Run is geen rechtstreekse Christie-verfilming, maar wel één grote ode aan de ‘Queen of Crime’. Het kluchtige verhaal speelt zich af in het Londen van de jaren vijftig, waar Christies toneelstuk The Mousetrap net voor de honderdste keer is opgevoerd. Die avond vindt er achter de coulissen een moord plaats. Al snel duikt er een tweetal detectives op om alle verdachten te ondervragen en… afijn, de formule is bekend.

Bekijk de trailer van 'See How They Run'

Wat het verhaal een extra dimensie geeft, is het feit dat The Mousetrap officieel niet mag worden verfilmd. Christie liet ooit vastleggen dat er pas een filmversie mocht komen nadat het stuk uit de theaters was verdwenen. Maar dat is nooit gebeurd: The Mousetrap groeide uit tot de langstlopende toneelvoorstelling ooit en wordt in Londen nog elke avond opgevoerd. See How They Run speelt een listig spel met dit gegeven, door bepaalde plotelementen te kopiëren en daar dan steeds een draai aan te geven.

Wat overigens niet betekent dat deze ‘whodunnit’ alleen geschikt is voor ingewijden. Ook zonder voorkennis valt prima te genieten van de komische dialogen en lekker uitbundig spelende acteurs. Zeg maar gerust: ideaal escapisme.

See How They Run

Regie: Tom George. Met o.a. Saoirse Ronan en Sam Rockwell. Kijkwijzer: vanaf 12 jaar wegens geweld, angst en discriminatie. Vanaf 15 september in de bioscoop.

--:--