Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Marieke is rallynavigator: ‘Het is een sport met lef, als je aan start staat heb je al respect verdiend'

Ze doet samen met haar broer aan rallyrijden

Zo’n twaalf jaar geleden reden Marieke (43) en haar broer Bas nog gewoon puzzelritten. Maar toen de uitdaging daarvan af was, begonnen ze te dromen over rallyrijden in Dakar. Dat prijskaartje was iets te hoog, maar in Nederland kan het gelukkig ook. Marieke: “Ineens stonden we daar voor de start op Zandvoort, met onze eenvoudige auto. Net echt!”

Deel:

“Bij onze tweede wedstrijd reden we door het buitengebied. Het was een smalle weg, de bomen zoefden langs ons heen. Vlot reden we haaks rechts een hek door, mijn broer reed echt hard. We zagen een auto op de kop in de sloot liggen en wisten wie erin zaten. Gelukkig lazen we het ‘OK-bord’ op de auto in plaats van een ‘SOS-bord’. Dan komt het ineens dichtbij. Toch geeft het wel een kick als het goed gaat, zo snel rijden over al die onbekende weggetjes”, vertelt Marieke.

Rallyrijden

Rallyrijden is een autosport waarbij het draait om snelheid en behendigheid. Met de auto rijden de coureurs vaak over (tijdelijk afgesloten) openbare wegen, in verschillende proeven. De rallynavigator heeft een grote verantwoordelijkheid. “Als rallynavigator geef ik aan welke bochten en situaties eraan komen. Dus ik zeg: ‘Drie rechts, tweehonderd, één links.’ Drie staat dan voor de scherpte van de bocht en het is tweehonderd meter naar de volgende situatie, waarin de bestuurder naar links moet. Zo beschrijf ik de hele weg voor de rijder. Ik mag geen fouten maken.”

We zagen dat er een auto op de kop in de sloot lag

Omdat er in Nederland minder uitdaging is in het landschap, hoopt Marieke dat dit jaar weer vaker naar het buitenland te kunnen. “Naar Finland of Zweden bijvoorbeeld. Dan kun je op gravelwegen rijden in plaats van op asfalt. Dat zijn de vetste wedstrijden. Of in Frankrijk bij Monte Carlo, daar heb je bergweggetjes. Daar ga je veel omhoog en naar beneden, je hebt een afgrond en een bergwand naast je. Daar zijn geen marges voor fouten. Je bent bij de finish niet alleen trots op elkaar, maar ook op de auto.”

Gevaarlijke sport

Waar rallyrijden voor sommigen alleen al stressvol klinkt, geniet Marieke juist van de sport. “Het rijden brengt mij trots en voldoening. Het is heel moeilijk en toch krijg je het met z’n tweeën en de monteurs voor elkaar. Tijdens de wedstrijd heb je focus, de rest van de wereld bestaat niet meer. Alles wijkt, totdat je bij de finish komt. Je mag niet afdwalen. In mijn gewone werk als IT-consultant moet ik veel nadenken, maar tijdens een rallywedstrijd moet je vooral doén. Het rijden brengt ook veel avontuur, want je komt op veel nieuwe plekken. Net vakantie!”

Als het misgaat moet je gewoon verder

Toch vragen veel mensen aan Marieke of haar sport niet heel gevaarlijk is wanneer ze erover vertelt. “Ik rijd ook mountainbike en dan heb ik veel minder bescherming dan in de auto. In mijn beleving is mountainbiken extremer dan rallyrijden. In de rally heb je een rolkooi [stalen buizenframe in de auto, die de auto heel houdt bij een koprol, red.], een brandblusser, een helm en hulpdiensten in de buurt. Je hebt ook geen tijd om het eng te vinden. Van het oplezen krijg ik geen stress, dat heb ik pas als we tegen de klok moeten vechten. Als we pech hebben, moeten we zo snel mogelijk door. Als je te laat binnenkomt bij de volgende tijdscontrole krijg je namelijk een tijdsstraf.”

Vertrouwen in elkaar

“Mijn ouders hebben nooit expliciet gezegd dat ze het heel spannend vinden wat Bas en ik doen. Ze hebben wel beide kinderen in één auto. Toch hebben ze ons nooit tegengehouden of er iets van gezegd, ze merken dat wij het heel erg leuk vinden. We begonnen natuurlijk ook pas toen we al wat ouder waren. Inmiddels rijd ik al tien jaar. Onze ouders weten dat we onze sport serieus nemen en nooit roekeloos zouden rijden”, legt Marieke uit.

Je hebt geen marge voor fouten

Als rijder en navigator is het belangrijk dat je goed op elkaar bent ingespeeld. Daar weten Bas en Marieke alles van. “Vroeger zagen Bas en ik elkaar helemaal niet zoveel, maar nu hebben we een veel betere en intensievere band. Van donderdagmiddag tot zaterdagavond zijn we onafscheidelijk. Je moet het vertrouwen in elkaar hebben. Het gaat om het samenspel dus ben je comfortabel met elkaar? Als navigator is het belangrijk dat je kunt presteren onder druk, dat je pietje precies bent, maar ook dat je het kunt loslaten als er iets misgaat. Bovendien heeft de rust en het vertrouwen dat een navigator uitstraalt invloed op hoe hard een rijder durft te gaan, dat realiseren mensen zich vaak niet.”

Mannenwereld

“De rallywereld is een mannenwereld”, vertelt Marieke. “Er zijn weinig vrouwelijke rijders en iets meer vrouwelijke navigators. Het aantal vrouwelijke rijders groeit wel, dat is mooi. Toch is het nog steeds op één hand te tellen. Voor mij is het normaal, met mijn opleiding en werk in de IT zijn er ook voornamelijk mannen. Als ze zien dat je je best doet en je weet waar je het over hebt, accepteren ze je gewoon. Het is een sport met lef, dan heb je sowieso al een bepaald respect verdiend als je aan de start staat.”

Rallyrijden is een sport met lef, als je aan start staat heb je al respect verdiend

“Dat is ook het leuke aan het rallywereldje. Als je een probleem hebt, kun je gewoon anderen om hulp vragen. Zelf wil je ook graag geholpen worden als je in de problemen zit, dus een ander help je ook. Iedereen deelt dezelfde passie. Die kost heel veel tijd en geld, dus iedereen die dit doet is er echt vol van. Je wil een mooie wedstrijd met elkaar houden. In je eentje is er geen competitie, dus je hebt elkaar nodig. Ik ervaar het wereldje als een warm bad.”

Geschreven door

Eva Celine Prins

--:--