Ga naar submenu Ga naar zoekveld

7x duurzame tips voor jouw kledingkast

In deze tijd van fast fashion toch duurzame keuzes maken? Het kan! Journalist Sarah Vandoorne schreef het boek Kleerkastvasten, over de wereld van de kledingindustrie. In Eva 5 ‘AI bedreiging of buitenkans’ vertelt ze alles over de afdruk die deze achterlaat. Maar hoe kunnen we echt duurzamere kledingkeuzes maken? Sarah geeft zeven praktische tips.

1. Schrijf je uit van nieuwsbrieven

“Om de verleiding te verminderen nieuwe kleding te kopen, kun je je uitschrijven voor alle mail nieuwsbrieven van modemerken en ze ontvolgen op social media. Zo word je er niet steeds aan herinnerd dat er weer een mogelijkheid is om te winkelen. Veel modehuizen hebben slogans die erop gezicht zijn ons onzeker te maken. Als je een van hun trends volgt – beweren zij – zul je er goed uitzien. Nieuwsbrieven en social media posts spelen daarop in. Genoeg redenen om ze te ontvolgen dus.”

2. Vermijd impulsaankopen

“Zeker als er korting is op een kledingstuk, komt er vaak een soort jager-verzamelaarsinstinct in ons naar boven. Wanneer je deze koopdrang voelt in de winkel, kan het helpen om eerst nog een halfuurtje door te wandelen. Denk je daarna nog steeds aan het kledingstuk wat je op het oog had? Dan weet je zeker dat je het écht wilt en dat je niet alleen reageert op de koopimpuls. Dat is misschien wat lastiger bij tweedehands winkels, want daar kan het al weg zijn tegen de tijd dat je terugkomt. Maar is dat zo erg? We hebben al zoveel in onze kast hangen, in Nederland zelfs gemiddeld meer dan 170 stuks!”

3. Sla de winkelstraat over en ga naar kleine boetiekjes

“De winkelstraten zitten vol met fast fashion-zaken die elke week nieuwe kleren aanbieden. Ik schakel de jager-verzamelaar in mezelf uit door die winkels geheel te vermijden. Sommige, kleinere, onafhankelijke boetieks kopen met meer oog voor duurzaamheid hun kleding in. Vaak staan zij ook meer open voor vragen over duurzaamheid, wat lastiger ligt in grote ketens. Daar wil je de student achter de kassa niet opzadelen met vragen over chemicaliën in kleurstoffen of eerlijke arbeiderslonen.”

4. Kleding weggooien is een no-go

“Ga eens door je kledingkast, zo kun je oude maar leuke kledingitems van jezelf herontdekken. Als je je kledingkast gaat opruimen, gooi dan geen kleding weg in de vuilnisbak. Je kunt je oude kleding veel beter kwijt bij kringloopwinkels, of doneer het aan (lokale) vluchtelingenorganisaties. Vraag wel even na wat voor kleding ze nodig hebben, want vluchtelingencentra hebben minder capaciteit om alle donaties te sorteren.”

5. Pas op met tweedehands kopen

“Het kan zeker duurzaam zijn om kleding te thriften. Maar deze sector is soms nog minder transparant dan de reguliere kledingindustrie. De prijzen zijn erg laag en je bent sneller geneigd meer kleding te kopen wat uiteindelijk in de kast blijft hangen. Deze zullen later alsnog weer in de tweedehands sector terecht komen. Als je tweedehands winkelt, doe dit dan het liefst zo lokaal mogelijk.”

6. Bestel niet online

“Marketingslogans vertellen ons dat onze woonkamer perfect als paskamer kan dienen. De retours zijn toch (vaak) gratis. Maar dat heeft een enorme keerzijde: Veel van de kleding die je terugstuurt wordt niet opnieuw in circulatie gebracht, omdat de kosten te hoog zijn. Soms worden ze zelfs vernietigd, alleen maar omdat het jou niet paste.”

7. Let op kwaliteit

“Zo gaat je kleding natuurlijk een stuk langer mee. Check je kledingstuk dus goed voordat je het koopt: zijn de naden stevig genoeg en is de stof niet te zwak? Dit kan wat lastig zijn om zelf te kunnen aanvoelen bij verschillende kledingstukken. Daarom een extra tip: koop kleding wat slechts uit één materiaal is opgebouwd, zoals katoen of wol. Deze kledingstukken zijn later makkelijker te recyclen. Eigenlijk komt hier op neer: koop alleen kleding die je zult koesteren. Die items zul je veel langer willen blijven dragen!”

Tekst: Nienke Kruizinga-van der Wal

Eva Nieuwsbrief

Speciaal geselecteerde artikelen wekelijks in je inbox ontvangen? Al meer dan 22.000 vrouwen gingen je voor.

E-mailadres

Lees onze privacyverklaring.