Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Lottes vakantie nam een verrassende wending: ‘De camping werd ontruimd vanwege een grote bosbrand’

Vakantie: de tijd om helemaal tot rust te komen en op te laden in een andere omgeving. Maar soms loopt het totaal anders dan je van tevoren had gepland. Zo ook bij Lotte Rottiné (38) die met haar man en drie kinderen naar de Ardèche vertrok en werd geconfronteerd met een bosbrand in de bergen. “We zagen grote rookpluimen. De brand was overgeslagen naar de camping, die al was ontruimd.” En dat is niet het enige wat tegenzit…

In de zomer van 2022 gaan Lotte, haar man en drie kinderen in de leeftijd van 9 tot 11 jaar naar de Franse streek Ardèche, hun favoriete vakantiebestemming. Ze ziet al helemaal voor zich hoe de vakantie zal verlopen. Dammen bouwen, fossielen zoeken en in de beek zwemmen: er is genoeg te doen in de regio om er een toffe, actieve vakantie van te maken.

Omdat de rit naar Zuid-Frankrijk heel wat uren in beslag neemt, maken ze een tussenstop bij familie in Brabant. “Toen hadden we al problemen met de auto”, vertelt Lotte. “De motor viel uit en op de vluchtstrook moesten we hem weer aan de praat krijgen.” Voor ze in de bergen zijn, hapert de motor nog een aantal keer. “We reden stapvoets bergopwaarts en werden zelfs door vrachtwagens ingehaald. Dat was doodeng.”

Hevige bosbrand

Met heel veel moeite weten ze de camping te bereiken. Ze zijn van plan om de ANWB te bellen. Maar wanneer ze in de buurt van de camping komen, zien ze vanuit de verte grote rookpluimen. “Toen we er bijna waren, zagen we dat er een grote bosbrand woedde, een heel beangstigend gezicht. Met omwegen kwamen we bij de camping. Daar was allemaal politie.” De hele camping is dan al ontruimd: het vuur blijkt overgeslagen te zijn naar een deel van de camping.

Bosbrand_auto

De agenten die hen te woord staan, spreken slecht Engels. “Ze voerden een verzamelpunt in op onze TomTom, waar ook de andere campinggasten naartoe waren gestuurd. Toen we daar aankwamen, bleek dat we naar het verkeerde dorp waren gestuurd”, vertelt Lotte. “Het was echt een gehucht. Er was niets, behalve een avondwinkeltje met wat tafels buiten. We werden daar wel goed opgevangen door de eigenaar, die een woordje Engels sprak. Hij en zijn vrouw vonden het heel sneu voor ons.”

Sleepwagen

Uren later, nadat ze vrienden hebben gemaakt met de twee Fransozen, komt een sleepwagen hun auto ophalen. “Maar we hadden ook een aanhanger bij ons en we pasten niet alle vijf in de sleepwagen. Gelukkig waren de Fransen zo lief om twee auto’s te regelen, waarvan een met trekhaak.” De wegenwacht sleept de auto naar de garage. Drie van de vijf injectoren zijn kapot, zo blijkt. De reparatiekosten vallen zo hoog uit dat de auto eigenlijk total loss is.

Aan de rand van de camping was nog steeds brand

Als de kust veilig lijkt te zijn, gaan ze alsnog naar de camping, waar ze rond 23:00 uur aankomen. “Aan de rand van de camping was nog steeds brand. Het stonk enorm naar rook.”

“We proostten met onze nieuwe vrienden, maar hadden wel bange kinderen bij ons”, vertelt Lotte. “De brand was vanaf de camping namelijk nog te zien. We hebben tegen de kinderen gezegd dat de brandweer zei dat het veilig was, dus dat het wel goed zat.”

Bestel nu het nieuwe Eva Zomerboek

In het nieuwe Eva Zomerboek lees je nog meer grenzeloze liefdesverhalen. En ook: een complete roman, reisinfluencers over hun favoriete vakantieplek en test jouw innerlijke kompas. Bestel hem nu.

De eerste nacht op de camping slapen Lotte, haar man en vooral hun kinderen slecht. Ze zetten een vluchttas klaar, voor als de brand onverhoopt toch overslaat naar de rest van de camping. De volgende dag horen ze verhalen van andere campinggasten, die de brand hadden zien aangekomen. “In allerijl moesten zij hun koffer inpakken en vluchten.”

Pech met de huurauto

Op de derde dag van hun vakantie, regelen ze een huurauto via de ANWB om naar een naburig strandje te rijden. Maar ook dat verloopt verre van soepel: ze krijgen opnieuw pech. “De huurauto startte niet toen we wilden vertrekken. Na vele telefoontjes via de receptie werd hij uiteindelijk opgehaald door dezelfde man die onze eigen auto had weggesleept.” Ze kunnen een nieuwe huurauto ophalen, waar gelukkig niets aan mankeert. “We konden daar de hele vakantie mee rondtoeren.”

“We hebben genoten van de rest van de vakantie in de Ardèche. Twee dagen voor vertrek konden we ons vervangend vervoer ophalen voor de reis terug naar huis.” Daarvoor moet het gezin echter met de taxi naar Saint Tropez, een chique badplaats in het zuiden van Frankrijk, op maar liefst vier uur rijden bij hun camping vandaan. Na aandringen bij de wegenwacht blijkt dat er ook een huurauto beschikbaar is op 1,5 uur rijden. “Gelukkig hadden we een aanhanger bij ons, want deze auto had nauwelijks een kofferbak.” Tijdens de terugweg naar Nederland zijn hun kinderen te klein om uit de raampjes te kijken. “Ze zaten op opblaaskussens om toch nog iets van het landschap te kunnen zien.”

Ondanks alle pech gaat het gezin dit jaar opnieuw naar Frankrijk op vakantie. “Ja, ook weer naar de Ardèche”, vertelt ze. Ze kijkt niet alleen maar negatief terug op hun ervaringen. “Dit was de meest bijzondere vakantie ooit. Je schakelt snel. Het komt zoals het komt, maar uiteindelijk komt alles weer goed.”

Sandra (52) liep niet-aangeboren hersenletsel op door een auto-ongeluk op de Franse tolweg