Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Nieuw kerkenpakket van Micha Nederland over doorwerking slavernijverleden

‘We willen het slavernijverleden bespreekbaar maken’

Micha Nederland heeft een kerkenpakket ontwikkeld over de doorwerking van het Nederlandse slavernijverleden. Het pakket is bedoeld voor zondag 2 juli, tijdens het weekend van Ketikoti.

Deel:

Ketikoti is een van oorsprong Surinaamse feestdag ter viering van de afschaffing van de slavernij. Met het kerkenpakket – getiteld Gedeeld verleden, gedeelde toekomst – wil Micha Nederland het onrecht dat tijdens het slavernijverleden heeft plaatsgevonden bespreekbaar maken. “We willen het gesprek openen in kerken”, zegt Micha-directeur Harmen Niemeijer. “Hoe werkt ons slavernijverleden door tot op de dag van vandaag? Wat was de rol van christenen en wat is nu onze verantwoordelijkheid? Om predikanten daarbij te ondersteunen, hebben we dit kerkenpakket ontwikkeld.”

Is Ketikoti al voldoende ingeburgerd in kerken?
“Inmiddels hebben zich al 170 kerken – over de hele breedte van de kerkelijke kaart – aangemeld voor het kerkenpakket. Dat vind ik behoorlijk veel, aangezien KetiKoti nog niet is ingeburgerd in de kerkelijke agenda. Ik kan me voorstellen dat predikanten verlegen zijn met dit thema. Ik vind het heel mooi dat zo veel kerken dit pakket blijkbaar toch aangrijpen om er iets mee te doen.”

Uit onderzoek blijkt dat een behoorlijke groep Nederlanders niet echt zit te wachten op Ketikoti. Een deel van hen zit ook in de kerk. Hoe willen jullie hen bereiken?
“Bij het maken van dit kerkenpakket realiseerden wij ons heel goed dat Ketikoti voor veel mensen ver weg staat. Tegelijkertijd is het slavernijverleden voor een grote groep Nederlanders juist heel tastbaar. Die kloof willen we met dit pakket overbruggen, door te laten zien: het thema sociaal onrecht is niet alleen iets voor een beperkte groep Nederlanders, maar is belangrijk voor ons allemaal. Met het materiaal uit het pakket willen we uitleg en inzicht geven en mensen met elkaar in gesprek laten gaan over de doorwerking van het slavernijverleden.”

Over welke doorwerking hebben we het dan?
“Denk aan economische en maatschappelijke ongelijkheid, en aan discriminatie op straat. Het zijn niet per se deze grote thema’s waar het direct over hoeft te gaan; we willen vanuit liefde en bewogenheid het gesprek tussen beide groepen op gang brengen, zonder dat de één in de verdediging hoeft te schieten, of de ander zich niet gehoord voelt.”

Waar verwijst de titel van het kerkenpakket – ‘Gedeeld verleden, gedeelde toekomst’ – naar?
“We hebben het vaak over zwarte en witte Nederlanders, ook als het over de geschiedenis gaat. Terwijl het ons gedéélde verleden is. Er is alleen verschil tussen hoe dat verleden beleefd is en welke impact het heeft. Met elkaar – witte en zwarte Nederlanders samen – moeten we ons op een bepaalde manier verhouden tot dat verleden. En samen gaan we de toekomst in. De vraag is: hoe gaan we die gedeelde toekomst vormgeven? En hoe kunnen we daarover het gesprek aangaan? Daar gaat ons kerkenpakket over.”

Klik hier om het pakket te downloaden.

Geschreven door

Mirjam Hollebrandse

--:--