Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Véronique van den Engh: ‘Achter dit orgel is voor mij de mooiste plek’

In deze aflevering van Alle Registers Open gaat Elsbeth Gruteke in gesprek met Véronique van den Engh in de St. Jans Kathedraal in ‘s-Hertogenbosch. Toen Véronique een jaar of vijf was, wist ze al dat ze organist wilde worden. Ze zat op de orgelbank bij haar oom en zei: ‘Dit wil ik later ook!’

Deel:

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

‘Het orgel bespelen is een rode draad in mijn familie. In elke generatie is er wel een organist’, vertelt ze. ‘Dat is ergens bij de opa van mijn opa begonnen’. Ze is er trots op dat ze het vierhonderd jaar oude orgel van zo’n twintig meter hoog mag bespelen. ‘De orgelbank achter de speeltafel van het monumentale hoofdorgel is een unieke en bijzondere plek waar maar heel weinig mensen zullen komen. Voor mij is het de mooiste plek van ’s-Hertogenbosch. Alleen al het idee dat er al vier eeuwen lang organisten via de orgeltrap naar boven hebben gelopen is al zó bijzonder.’

Geloof
Muziek en geloof zijn voor Véronique heel belangrijk. ‘Ik mag tijdens een onderdeel van de eredienst de mensen iets meegeven. Dat versterkt mijn geloof ook weer.' 

In deze aflevering speelt Véronique Sortie in F-groot uit L’ Organiste deel 1 van César Franck, Meditation van Mons Leidvin Takle, Het 1e deel uit Prélude, Fugue et Variation van César Franck, Introduction Choral uit Suite Gotique op. 25 van Léon Boëllmann en een gedeelte uit de hymne Veni Sancte Spiritus van Véronique van den Engh.

Over Alle Registers Open
In Alle Registers Open gaat Elsbeth Gruteke in gesprek met bekende Nederlandse organisten.

Meer luisteren van deze podcast?
Meer luisteren van deze podcast?
Laat je inspireren
Laat je inspireren

Laat je inspireren door te struinen door de podcasts en vind je nieuwe favoriete podcast om te luisteren.

--:--