
Gonny van der Maten: 'Ik heb gemerkt hoe belangrijk muziek kan zijn in een mensenleven'
6 juni 2022 · 18:40| Leestijd:2 min
Update: 26 november 2025 · 16:34
In de podcast Alle Registers Open gaat Elsbeth Gruteke in gesprek met Gonny van der Maten. Gonny werd al op jonge leeftijd gegrepen door het orgel. In haar studententijd croste ze op haar brommertje door Amsterdam en naar Haarlem om concerten te bezoeken. Alles wat met muziek te maken had, fascineerde haar mateloos. Vandaag de dag omvat het werk van Gonny vele terreinen. Ze is concertorganist, dirigent, cantor-organist en docent. Ook componeert ze.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Elsbeth spreekt haar in de grote Kerk in Wageningen. ‘Vroeger ging ik elke zondagochtend naar de kerk, ik hoorde zo elke week iemand spelen en dat vond ik prachtig. Zo heb ik het opgepikt. Mijn ouders speelden geen instrument, maar dankzij de wekelijkse kerkgang ben ik ontzettend bevlogen geraakt door het instrument. Ik luisterde niet naar de dominee, maar ik ging maar voor de muziek.’
Bevlogenheid
De bevlogenheid uit haar jeugd heeft ze altijd vast weten te houden. ‘Ik heb gemerkt hoe belangrijk muziek kan zijn in een mensenleven. Het liefste wil ik stadsorganist van Haarlem worden, dat is niet gebeurd en daar kan ik ook goed mee leven. Als ik maar zoveel mogelijk mag spelen. Je hebt nooit je eigen instrument, maar Nederland is wel een soort orgelparadijs, dus wat dat betreft kun je niet beter wonen.’
Gonny heeft naast het orgelspelen ook nog een andere passie. Toen haar kinderen klein waren las Gonny hen met veel plezier verhalen voor. Ze vond dit zo leuk, dat ze dit ook professioneel toepast; ze organiseert diverse concerten in combinatie met poëzie.
Wat speelt Gonny?
In deze aflevering speelt Gonny Festivo uit 10 Inventionen van Albert de Klerk, Christ lag in Todesbanden uit het Orgelbüchlein van Johann Sebastian Bach, het 1e deel uit de Orgelsonate van Hugo Distler, het 3e deel uit Pastorale, BWV 590 van Johann Sebastian Bach, delen uit de Partita sopra l’Aria di Monica van Girolamo Frescobaldi, Pari Intervallo van Arvo Pärt en Allegro uit Concerto in b klein (van Antonio Vivaldi) van Johann Gottfried Walther.
Over de podcast Alle Registers Open
In Alle Registers Open gaat Elsbeth Gruteke in gesprek met bekende Nederlandse organisten.

Dit artikel hoort bij de podcast
Alle Registers Open - Dé orgelpodcast van Nederland
Meest gelezen
- Zo werk je aan een gezonde, sterke en liefdevolle relatie – 8 tips van relatietherapeut Cocky Drost
Wil je weten
Zo werk je aan een gezonde, sterke en liefdevolle relatie – 8 tips van relatietherapeut Cocky Drost
- Liefde op de EO-Jongerendag van 1977 – en nu nog steeds bij elkaar: ‘Het begon op de tribune'
Interview
Liefde op de EO-Jongerendag van 1977 – en nu nog steeds bij elkaar: ‘Het begon op de tribune'
- EO moet bezuinigen op programmering en organisatiekosten
EO moet bezuinigen op programmering en organisatiekosten
Lees ook
- Elbert Smelt wil wel van leven ruilen met prinses Amalia: "Ik zie mezelf al gapen tijdens een saaie ceremonie"
Column
Elbert Smelt wil wel van leven ruilen met prinses Amalia: "Ik zie mezelf al gapen tijdens een saaie ceremonie"
- Olcay Gulsen: ‘Voor mij bestaat God, dat is voor mij genoeg’
Wil je zien
Olcay Gulsen: ‘Voor mij bestaat God, dat is voor mij genoeg’
- De eerste EO-Jongerendag van Elly Zuiderveld: 'Het voelde alsof we een wereld instapten die niet de onze was'
Interview
De eerste EO-Jongerendag van Elly Zuiderveld: 'Het voelde alsof we een wereld instapten die niet de onze was'





