Ga naar submenu Ga naar zoekveld

3FM DJ Herman Hofman: ‘In de stilte voelde ik mij geliefd'

Angst. Hoe ga je om met die verlammende en ontregelende emotie? Hoe kun je je angsten onder ogen zien en ermee leren leven? In deze aflevering van Dit Dus gaan Kees van Ekris en Rosa Douma in gesprek met 3FM DJ Herman Hofman. Dagelijks is hij op de radio te horen en dan hoor je een vrolijk en levendig mens. Toch is angst hem niet vreemd. Hij worstelt ermee, met vallen en opstaan.

Deel:

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Herman: ‘‘Ik ben van mijzelf geen vrolijke jongen. Van nature kan het donker zijn in mijn hoofd. Ik heb altijd wel geworsteld met mezelf en hoe het leven in elkaar zit. Ik ben opgegroeid in de kerk en heb geleerd om alles van God te verwachten, juist als je het moeilijk hebt. Maar, ik kon bidden wat ik wilde: er gebeurde niks. Ik wilde me gewoon beter voelen. Inmiddels snap ik dat er ook iets van mijzelf verwacht wordt.’’

Geliefd

Na een verbroken relatie, en in een zoektocht naar God, bezocht Herman Taizé, waar hij een bijzondere ervaring had. Herman: ‘‘In de stilte daar voelde ik me heel geliefd. Ik heb dat misschien wel nooit eerder zo gevoeld. Na een dienst ging ik naar een priester en begon ik meteen te huilen. Ik was heel verdrietig. Het eerste wat hij zei was: ‘Whatever happened, it’s all water under the bridge. Met andere woorden: alles wat er gebeurd is, het is goed. Wat mij betreft was dat God.’’

Angst

Kees van Ekris kaart in het gesprek het verhaal van Jacob uit de Bijbel aan. Jacob worstelde met God. Kees: ‘’Angst is vaak een eenzaam gevecht. Je vecht met iets, maar wat is het? Je biografie, de tijd, je karakter? Het gevecht met de angst is vaak een gevecht met een onduidelijke tegenstander. Dat is met Jacob ook zo. Hij gaat die strijd aan en wil niet weg zonder zegen. Het fascinerende is dat zijn tegenstander God is, of een engel van God. Hij krijgt de zegen, maar loopt wel mank, hij heeft er wel iets aan over gehouden.’’

Herman herkent zich in het verhaal: ‘’Alles zit erin. En na het gevecht bleek het in zekere zin een vriend te zijn. Het is goedgekomen, een mooie les. Als je terugkijkt, kun je heel bang zijn, maar ik had ook meer mogen vertrouwen.’’

Over de podcast Dit Dus

Theoloog Kees van Ekris en gelovige dertiger Rosa Douma voeren open en eerlijke gesprekken over de kern van ons bestaan met met niet (meer) gelovige gasten over de grote levensthema's, zoals rijkdom, geluk, wanhoop en angst. Thema's waarvan ze geloven dat het christelijk geloof waardevolle dingen te zeggen heeft.

Meer luisteren van deze podcast?
Meer luisteren van deze podcast?
Laat je inspireren
Laat je inspireren

Vind je nieuwe favoriete podcast.

--:--