
Filmrecensie: 'The Last Black Man in San Francisco'
'Een liefdesbrief aan San Francisco'
24 augustus 2020 · 09:04| Leestijd:3 min
Update: 15 november 2024 · 08:23
Onder de noemer ‘Previously Unreleased’ brengt Filmmuseum Eye elke zomer een aantal films uit die eerder werden overgeslagen in de Nederlandse bioscopen. Een mooi initiatief, want er zitten altijd wel wat pareltjes tussen. Zoals dit jaar het Amerikaanse drama 'The Last Black Man in San Francisco'.
De titel verwijst naar de Afro-Amerikaanse twintiger Jimmie Fails. Hij is uiteraard niet echt de laatste zwarte inwoner van San Francisco, maar voelt zich soms zo omdat hij de mooiste wijken van zijn stad helemaal heeft zien ‘verwitten’. In korte tijd is San Francisco zo duur geworden dat alleen de allerrijksten zich nog een huis in de binnenstad kunnen veroorloven.
Om die reden moest Jimmie zelf als kind een prachtige victoriaanse villa verlaten. Sindsdien heeft hij onder meer in een auto en een tehuis gewoond, en nu logeert hij alweer tijden bij zijn excentrieke vriend Montgomery. Die oude villa heeft hem echter nooit losgelaten. Als hij verneemt dat het pand leeg komt te staan, besluit Jimmie het met Montgomery te gaan kraken.
Jimmie Fails bestaat echt: de debuterende acteur die het personage speelt, heeft dezelfde naam. De film is losjes op zijn leven gebaseerd. Regisseur Joe Talbot, die ook debuteert, is Fails’ beste vriend en vond diens verhaal interessant genoeg voor een film.
In alle eerlijkheid stelt dat verhaal niet eens zoveel voor. The Last Black Man in San Francisco is typisch zo’n film die het moet hebben van de sfeer en de stijl – maar die zijn dan ook wel bijzonder. Alleen al de openingsscène, waarin Jimmie en Montgomery samen op één skateboard door San Francisco rijden, is van een zeldzame schoonheid. En zo zit de film vol fraaie, dromerige, soms behoorlijk absurde momenten.
De film is op te vatten als een klaagzang over het fenomeen gentrificatie in Amerikaanse steden, maar is toch vooral een liefdesbrief – aan San Francisco, en aan cinema in het algemeen. Van de jonge makers gaan we ongetwijfeld meer horen.
Bekijk de trailer van 'The Last Black Man in San Francisco'
De weergave van deze video vereist jouw toestemming voor social media cookies.
The Last Black Man in San Francisco
Meest gelezen
- Liefde op de EO-Jongerendag van 1977 – en nu nog steeds bij elkaar: ‘Het begon op de tribune'
Interview
Liefde op de EO-Jongerendag van 1977 – en nu nog steeds bij elkaar: ‘Het begon op de tribune'
- EO moet bezuinigen op programmering en organisatiekosten
EO moet bezuinigen op programmering en organisatiekosten
- Bas: ‘Ik geloof, mijn vrouw niet… Wat leren we onze kinderen?’
Column
Bas: ‘Ik geloof, mijn vrouw niet… Wat leren we onze kinderen?’
Lees ook
- De stille weg van Martien door schuldgevoel, misbruik en angst: 'Ik wist niet meer wie ik was’
Kijktip
De stille weg van Martien door schuldgevoel, misbruik en angst: 'Ik wist niet meer wie ik was’
- Jan van den Bosch stond aan de wieg van de EO-Jongerendag: 'De vorm verandert misschien, de boodschap niet'
Interview
Jan van den Bosch stond aan de wieg van de EO-Jongerendag: 'De vorm verandert misschien, de boodschap niet'
- Erfzonde: het enige ‘bewezen’ onderdeel van de theologie
Theologisch tussendoortje
Erfzonde: het enige ‘bewezen’ onderdeel van de theologie







