
Jurjen ten Brinke: Zitten we vast in religieuze patronen en tradities?
De Bijbel Open
vandaag · 09:18| Leestijd:4 min
Update: vandaag · 09:18
Op een wat rare manier bemoedigt het Bijbelgedeelte van vandaag me. Bij het lezen bedacht ik: er is niets nieuws onder de zon (zo zegt Prediker het al in het Oude Testament). Die gedachte helpt me in tijden van onrust in de samenleving, als ik me zorgen maak over de verharding en polarisatie.
We lezen hier in de Bijbel vergelijkbare verhalen als we op social media zien gebeuren wanneer een christen in Pakistan van blasfemie wordt beschuldigd. Het hele dorp raakt dan in rep en roer en zonder vorm van proces wordt iemand te pakken genomen en zelfs gedood. Maar het gebeurt ook in Nederland, als demonstranten van uiterst links of rechts een journalist spotten. Die kan zomaar een paar rake klappen krijgen. Bedrijfsauto’s van diverse mediaorganisaties zijn inmiddels ontdaan van hun bestickering om vernielingen te voorkomen.
Handelingen 21:27-36
Toen de zeven dagen van de reiniging bijna verstreken waren, zagen Joden uit Asia Paulus in de tempel. Ze grepen hem vast en brachten grote opschudding teweeg onder de tempelbezoekers. Ze schreeuwden: 'Israëlieten, kom ons helpen! Dit is de man die overal en aan iedereen een leer verkondigt die tegen ons volk gericht is en tegen de wet en de tempel. Bovendien heeft hij ook Grieken de tempel binnengebracht, en daarmee heeft hij deze heilige plaats ontwijd.' Ze hadden hem namelijk kort tevoren met de Efeziër Trofimus in de stad gezien, en ze dachten dat Paulus hem had meegenomen naar de tempel. De hele stad raakte in rep en roer en er ontstond een volksoploop. Paulus werd hardhandig de tempel uit gesleurd, en meteen werden de tempelpoorten gesloten.
Terwijl de menigte probeerde hem te vermoorden, ontving de tribuun van de in Jeruzalem gelegerde cohort bericht dat er grote opschudding was ontstaan in de stad. Meteen verzamelde hij een groep soldaten en centurio's en haastte zich de trappen af naar de tempel. Toen de Joden de tribuun met zijn soldaten zagen naderen, hielden ze op Paulus te slaan. Zodra de tribuun bij hen was gekomen, arresteerde hij Paulus en gaf opdracht hem met twee kettingen te boeien. Aan de omstanders vroeg hij wie Paulus was en wat hij had gedaan. De mensen riepen echter van alles door elkaar. Omdat de tribuun door al het tumult de ware toedracht niet kon achterhalen, gaf hij bevel Paulus mee te nemen naar de kazerne. Bij de trappen begon de menigte echter zo te dringen dat de soldaten hem moesten dragen, want de mensen liepen achter hen aan en schreeuwden: 'Weg met hem!'
Ook in de tijd van de Bijbel was deze onrust er al. Joden (we zouden ze nu waarschijnlijk ‘radicale Joden’ noemen) die uiterst veel moeite hebben met de prediking van Paulus wijzen hem aan als onruststoker en ondermijner van de heersende godsdienst, waarna de hele stad in rep en roer raakt. En dat in een tijd waarin mensen nog niet via social media kunnen oproepen tot een spontane demonstratie…
Op het nippertje
Zoals vandaag de dag de ME ingezet wordt, is er bijna tweeduizend jaar geleden een groep soldaten met hun centurio’s die in naam van de Romeinse officier orde op zaken wil stellen. Maar de overmacht van het volk is te groot. In ieder geval kan op dat bewuste moment niet beoordeeld worden wat hier nu precies gaande is. En dus ontsnapt Paulus op het nippertje aan een lynchpartij (“terwijl de menigte hem probeerde te vermoorden”, vers 31).
Monddood maken
Zonder de context van dit verhaal weg te poetsen, is duidelijk dat we onszelf geregeld de vraag moeten stellen of we vastzitten in religieuze patronen en tradities. Mag God iets nieuws doen in ons leven, of voelen we ons dan direct bedreigd omdat onze zekerheden wegvallen? Met (anonieme) accounts spuien ook leerlingen van Jezus soms zó veel kritiek richting anderen, of maken ze anderen monddood. Natuurlijk zijn we geroepen om dat wat ‘nieuw’ of anders is te toetsen aan het Woord van God. Maar let op dat je een boodschapper van de Koning, zoals Paulus was, niet zomaar neer gaat sabelen omdat hij of zij iets nieuws brengt. Je zou maar zo tegen de wil van je Schepper en Verlosser in kunnen gaan, in plaats van dat je biddend onderzoekt wat Hij tegen je wil zeggen.
- Jan Martijn Abrahamse: Wat Paulus ons leert over loslaten wat je lief is
Jan Martijn Abrahamse: Wat Paulus ons leert over loslaten wat je lief is
Meest gelezen
- Lisa reisde met Teun Föhn door de Biblebelt: 'Het raakte me hoe mensen naar elkaar omzien'
Kijktip
Lisa reisde met Teun Föhn door de Biblebelt: 'Het raakte me hoe mensen naar elkaar omzien'
- Hoe Dankdag ontstond, en waarom het meer is dan een ouderwetse traditie
Uitleg
Hoe Dankdag ontstond, en waarom het meer is dan een ouderwetse traditie
Lees ook
- Jurjen ten Brinke: Zitten we vast in religieuze patronen en tradities?
De Bijbel Open
Jurjen ten Brinke: Zitten we vast in religieuze patronen en tradities?
- Last van verlegenheid? Zelfs een nepglimlach helpt al
Psychologie
Last van verlegenheid? Zelfs een nepglimlach helpt al
- Del Toro’s film Frankenstein raakt diep: een parabel over schuld, genade en menselijkheid
Filmrecensie
Del Toro’s film Frankenstein raakt diep: een parabel over schuld, genade en menselijkheid
Schrijf je hier in voor de Visie-nieuwsbrief
Als christelijke gids willen we je helpen om te leven met God. We brengen je persoonlijke verhalen, verdiepende thema’s, christelijk nieuws en mediatips. In onze wekelijkse nieuwsbrief willen we je inspireren om hoopvol te leven en te geloven.
Lees onze privacyverklaring.









