Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Quarantaineklassieker: de film 'Rear Window'

Sombere verhalen zijn nu even erg herkenbaar (en daarmee toch bemoedigend)

Je zou verwachten dat mensen in moeilijke tijden vooral zin hebben in luchtig, hoopvol vermaak, maar er wordt momenteel op cultureel gebied opvallend veel zware kost genuttigd.

Deel:

Literaire klassiekers als De pest van Albert Camus en Stad der blinden van José Saramago worden massaal herontdekt, en op streamingsites zijn rampenfilms als Outbreak (1995) en Contagion (2011) plotseling populair. Sombere verhalen, maar nu ook even erg herkenbaar en daarmee waarschijnlijk toch bemoedigend.

Er zijn wel meer oudere films die in deze bizarre tijd opeens weer actueel aanvoelen. Zolang de bioscopen gesloten blijven, zal ik hier elke week zo’n ‘quarantaineklassieker’ bespreken.

Als publiek vinden we zulk voyeurisme bedenkelijk, maar stiekem ook herkenbaar

Achterburen bespioneren

Mij doet de huidige situatie – verplicht binnen zitten en dan via schermpjes bij vrienden en collega’s de huiskamer in loeren – bijvoorbeeld denken aan de thriller Rear Window uit 1954, misschien wel de beste film van Alfred Hitchcock. James Stewart speelt een fotograaf die met zijn been in het gips zit en wekenlang zijn appartement niet mag verlaten. Uit verveling begint hij met een verrekijker zijn achterburen te bespioneren. Zijn vriendin (Grace Kelly), die dagelijks even langskomt, vindt zijn dubieuze nieuwe hobby eerst maar niks, maar wordt gaandeweg meegesleept door zijn fantasieën over het pasgetrouwde stelletje, die rare kunstenares, de muzikant met liefdesverdriet...

Lees ook: Thuis naar het filmhuis – tips voor artistieke filmliefhebbers
Lees ook: Thuis naar het filmhuis – tips voor artistieke filmliefhebbers

Bij Hitchcock valt er altijd wel een dode, dus al gauw begint de held te vermoeden dat een van de achterburen een moord heeft gepleegd. Maar klopt dat wel, of slaat zijn fantasie gewoon op hol? De spanning wordt briljant opgebouwd, zoals je dat mag verwachten van de ‘master of suspense’.

Nieuwsgierigheid naar privélevens

Daarnaast is het vooral genieten van dat gluren zelf. Als publiek vinden we zulk voyeurisme natuurlijk bedenkelijk, maar stiekem toch ook erg herkenbaar. Want is film kijken eigenlijk niet net zoiets? Dat doen we toch ook uit nieuwsgierigheid naar de privélevens van onbekenden? Uit verveling, uit eenzaamheid, in de hoop te worden meegesleept en iets verrassends te ontdekken?

Bekijk de trailer van 'Rear Window'

De weergave van deze video vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Rear Window

Rear Window (1954). Regie: Alfred Hitchcock. Met o.a. James Stewart en Grace Kelly. Kijkwijzer: vanaf 6 jaar wegens geweld en angst. Te huur op Google Play.

Geschreven door

Rick de Gier

--:--