Ga naar submenu Ga naar zoekveld

'Tijdens dit gesprek zapten bijna 200.000 kijkers weg'

Blog van Tijs van den Brink

Wij televisiemakers krijgen altijd de ochtend na een uitzending een grafiek te zien waaruit we kunnen aflezen op welke moment in de uitzending kijkers aanhaken en wanneer ze afhaken. De minutenanalyse heet dat.

Deel:

Dat is een handig hulpmiddel. Als je, zoals de EO doet, een talkshow maakt waarin meerdere onderwerpen aan de orde komen, kun je overwegen om de gunst van de kijker van invloed te laten zijn op de volgorde van de onderwerpen. Een onderwerp waarbij je vermoedt dat kijkers afhaken, plaats je dan bijvoorbeeld niet aan het begin van de uitzending, maar later. Immers, kijkers die je aan het begin verliest, win je in de loop van de uitzending meestal niet terug.

Toch kunnen minutenanalyses je ook somber maken. Dat overkwam me onlangs, toen we in OP1 twee Vlaamse auteurs te gast hadden: Kristien Hemmerechts en Christophe Vekeman. Beiden hebben een boek geschreven waaruit blijkt dat ze de kerk hebben (her)ontdekt. Opmerkelijk, in een tijd waarin dat allerminst gangbaar is. Journalistiek interessant dus, en ze zijn allebei ook nog eens goedgebekt en daarmee prima geschikt voor een talkshow. Je begrijpt, zo’n onderwerp gaat er bij een christelijke talkshowpresentator in als Gods woord in een ouderling. Met groot enthousiasme vroeg ik onze eindredacteur of we hen niet konden uitnodigen – en zo geschiedde.

De minutenanalyse was de volgende ochtend onverbiddelijk. Tijdens het gesprek zapten bijna 200.000 kijkers weg. Ik reken altijd in PSV-stadions: daar passen ruim 30.000 toeschouwers in. Dus: ruim zes (!) PSV-stadions vol vonden dit gesprek niet interessant genoeg om te blijven kijken. Dat is nogal wat. Natuurlijk moet ik me op zo’n moment afvragen of ik (of de schrijvers) het gesprek op één of andere manier hebben verpest, maar ik geloof oprecht dat dat niet het geval was. Ik raakte er behoorlijk gedeprimeerd van.

Toen we afgelopen maandag in OP1 het Songfestival nog wat nabeschouwden met twee verslaggevers die in Malmö waren geweest, gebeurde het tegenovergestelde: in minder dan vijf minuten tijd kwamen er ruim 200.000 kijkers bij. Opnieuw zes PSV-stadions vol.
Echt, je mag er zijn als je van het Songfestival houdt, maar wat moeten wij als christelijke tv-makers hiermee? Toch maar vooral brood en spelen serveren dan?

Dat gaan we niet doen. Oké, we willen best blijven napraten over het Songfestival, als je dat graag wilt. Maar we gaan ook door met het vertellen van bijzondere verhalen, over en door mensen die God terugvinden. Niet alleen zijn we daarvoor opgericht, ik geloof echt dat je daar uiteindelijk meer aan hebt.

Geschreven door

Tijs van den Brink - Gastauteur

--:--