Ga naar submenu Ga naar zoekveld

'Je hoeft geen superchristen te zijn om te delen wat Jezus voor jou heeft gedaan'

Hoe vertel je over God aan je vrienden, collega's en buren?

Evangeliseren kun je leren, zeggen ze weleens. Maar wat als je best wel verlegen bent of een enorme drempel voelt om over je geloof te vertellen? Ruud en Nienke Hendriksen weten wel raad met dit soort onzekerheden. Na het lezen van dit artikel voel je je hopelijk bemoedigd om ook over jouw relatie met God te delen.

Deel:

Ruud van Delft is werkzaam voor Stichting Agapé. Vroeger werd hij gepest en had hij nooit geloofd dat hij voor grote groepen zou staan om het evangelie te delen. Kom je Ruud vandaag de dag tegen? Dan word je uitgenodigd voor een barbecue en komt Jezus vanzelf ter sprake. Nienke werkt bij Student Life en spreekt regelmatig studenten over het geloof. Want zo zegt ze: ‘Iedereen verdient een kans om God te leren kennen.’

Inmiddels hebben ze al heel wat ervaring opgedaan met ‘evangeliseren’, alhoewel ze die term zelf niet snel gebruiken. Toch hebben ook Ruud en Nienke het een en ander moeten leren. Eva ging in gesprek met hen over praten over Jezus, onzekerheden en gesprekken om nooit te vergeten.

Hoe begin je een geloofsgesprek?

Nienke: ‘’Daarvoor heb ik twee tips. Ten eerste: stel veel vragen, mensen vinden het leuk om te vertellen, en dan kun je inhaken op wat ze zeggen. De andere tip is: zelf vertellen over wat jij meemaakt met God. Ik betrapte mezelf erop dat ik twee versies van mijn verhalen deelde. Bij niet- gelovigen haalde ik gedeeltes over God weg. Terwijl het juist zo mooi is als je ook jouw ervaringen met God deelt met ongelovigen. Zij merken dan dat jij praat over God alsof hij heel dichtbij is.’’ Ruud: ‘’Geloof moet nooit een issue zijn. Geef mensen een knuffel, dat is nu tijdens de coronatijd even wat lastiger, maar heb mensen lief. Ga bij ze zitten en toon interesse. Waar liggen jullie gemeenschappelijke delers?’’

Hoe voorkom je dat je opdringerig overkomt met je geloof?

Ruud: ‘’Jarenlang klopte ik aan bij mensen aan de deur, tot ik erachter kwam: hier ben ik niet voor gemaakt. Ik weet nu dat het begint bij vertrouwen. Ga eerst eens lekker koken, en begin dan pas over het geloof. Nienke: ‘’Iemand zei tegen mij: ‘Collega’s vertellen honderduit over voetbal en vrouwen. Dan mag ik toch wel vijf minuten vertellen over God?’ Als je je leven deelt met vrienden, collega’s en andere dierbaren, deel dan ook dat stukje van jouw leven.’’

Het geloof lijkt soms makkelijker te bespreken als er iets niet goed gaat in iemands leven, maar wat als alles goed lijkt te gaan. Hoe begin je dan over het geloof?

Nienke: ‘’Ik vraag me dan af: Waar is Jezus relevant voor je? Jezus is goed nieuws voor iedereen. Iemands leven kan er goed uitzien, maar diegene weet misschien nog niet wat hij mist. Een mooie vraag om te stellen is: Wat zou je willen toevoegen of veranderen aan je leven?’’

Met mensen van wie je veel houdt, maar die niet gelovig zijn, kan het geloof op een gegeven moment een gepasseerd onderwerp zijn.  Hoe kun je dan toch iets van je geloof delen?

Ruud: ‘’Mijn beste vrienden moeten er niks van weten. Ik bid voor ze. Wat wil je nog meer dan een biddende vriend? Mensen komen op een moment Jezus tegen. Echt. God wil niet anders.

Nienke: ‘’Toen het niet goed ging met mijn studievriendin vroeg ik of ik voor haar mocht bidden. Ik vond het doodeng. We hadden het weleens over het geloof gehad, maar meer ook niet. Ze zei: ‘Dat heeft nog nooit iemand aan mij gevraagd.’ Ik dacht: waarom heb ik dit niet eerder gedaan? Ik kende haar al vijf jaar. Door het samen bidden werd onze band hechter. Het grootste wat je aan iemand kunt aanbieden is God. Het aanbieden van de meest intieme relatie die je hebt. Dat voelen mensen als je met ze bidt.’’

Wat vind je zelf het lastigst als het om evangeliseren gaat? Wat zijn jouw worstelingen?

Ruud: ‘Mijn grootste nederlaag is mijn grootste kracht geworden. Ik ben vroeger gepest en mijn zelfbeeld was laag. Mijn verleden is mijn verhaal geworden. Nu denk ik als Pipi Langkous: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik dat wel kan.’ Ben je introvert? Nou en, ik ook. Verschuil je daar niet achter. Je hebt meer in je macht. Jouw introversie kan jouw verhaal worden waarmee je anderen mag inspireren. Met vallen en opstaan mag je dat leren. God helpt je daarbij.’’

Welk geloofsgesprek zal je nooit vergeten?

Nienke: ‘’Dat was met een medestudent, ze was katholiek opgevoed, maar mistte de essentie van het geloof. We volgden samen een studie, waarbij we door middel van zes modules het geloof behandelde. Één studie ging over wat het leven zonder God je gaat brengen. Best pittige materie. Ze droop af. De volgende studie ging over het verlossingsplan van Jezus en hoe God het slechte in het goede kan omkeren. Ze was zo enthousiast. Ze zei: ‘Dit geeft mij hoop, hier word ik zo blij van.’ Haar reactie vergeet ik nooit meer. Voor mij was het geloof zo gewoon geworden, maar voor haar was het zo’n mooie boodschap. Zij is nu christen geworden.’’

Ruud: ‘’Ik sprak eens met een filosofie student die sceptisch was over het geloof. Het gesprek ging zo:’’
Ik: ‘Hoe denk jij over God?
Hij: ‘Ik geloof niet in God.’
Ik: ‘Nee, hoe denk jij over God?’ Wat zou je doen als God bestaat, als hij daar in dat kantoor zou zitten?’
Hij: ‘Dan zou ik toch wel naar binnengaan. Ik zou hem vragen waarom er oorlogen zijn etc.’
Ik: ‘Heb je tips voor Hem?’
Hij: ‘Ja, een advies: om genadig te zijn.’

‘’Ik vroeg hem of hij het een leuk gesprek vond. Dat vond hij. Ik heb gezegd dat ik nog een vragenlijst had en heb hem gevraagd of we die een week later konden bespreken. Een week later spraken we elkaar weer.’’

Hij: ‘Ik heb nagedacht en genade alleen is niet genoeg. Rechtvaardiging is nodig.
Ik: ‘Jij citeert de Bijbel, Jezus kwam naar de aarde vol genade.’

‘’Nog altijd hebben we contact met elkaar.’’

Wat zou je graag mee willen geven aan Eva-lezeressen?

Ruud: ‘’De eerste keren dat ik het geloofsgesprek aanging met anderen, gingen niet goed. Ik stelde wel goeie vragen, maar niet op de juiste manier. Je moet oprecht zijn en mensen serieus nemen. Gun jezelf om fouten te maken hebben en heb geduld. Tachtig procent van de mensen die tot gelooft komt, leert het geloof kennen door een vriend. Dus ga lekker zitten en knuffel je buurman.

Nienke: ‘’In Marcus 5 ontmoet Jezus een bezeten manJezus bevrijdt hem van boze geesten. In hoofdstuk 7 komt Jezus terug in datzelfde gebied en daar komen allemaal mensen naar hem toe. Ze hadden over hem gehoord door het verhaal over de man die niet meer bezeten was. Dat is de kracht van het delen van een verhaal. Dat is de kracht van het delen van jouw verhaal. Je hoeft geen superchristen te zijn om te delen wat Jezus voor jou heeft gedaan.’’

Benieuwd naar welke evangelisatiestijl het beste bij jou past en waar jouw kracht ligt? Doe de test hieronder via je de button en krijg tips die bij jouw stijl passen.

Nog meer inspirerende geloofsverhalen lezen? Ruud maakt een podcast over verrassende, verhalen van mensen. Zoals Els die een engel ontmoette of over het bijzondere talent van Mozart.

Doe de evangelisatiestijl-test

Geschreven door

Judit van Dijk-Besters

--:--