Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Christelijke internationale nieuwssite gelanceerd

Engelstalig nieuws voor christenen in Europa

Deel:

Engelstalig nieuws voor christenen in Europa: dat biedt het nieuwe nieuwsportaal CNE.news. De driekoppige redactie komt voort uit de Erdee Media Groep (EMG) en vertaalt nieuws vanuit heel Europa naar het Engels, om daar christenen te verbinden.

Waarom is ‘CNE.news’ (Christian Network Europe) opgezet?
“Wij willen belangrijk nieuws voor christenen in alle Europese landen toegankelijk maken,” zegt hoofdredacteur Evert van Vlastuin. “Nieuws uit Italië is voor Italianen begrijpelijk, maar er worden veel dingen als bekend verondersteld, waardoor het voor buitenstaanders niet begrijpelijk is. Wij vertalen en herschrijven dat nieuws. Zo stellen wij christenen wereldwijd op de hoogte van wat er in andere landen gebeurt. Er zijn onderwerpen die in meerdere landen spelen, denk aan discussies rond de lhbtiq+-gemeenschap, abortus, of euthanasie. In Nederland lopen wij voorop met euthanasie, maar in een ander land is het nu pas in opkomst. In veel landen moet de rechtsstaat een nieuw evenwicht vinden door alles wat er verandert rondom deze thema’s. Daarom is het goed dat christenen in Europa van elkaars situatie op de hoogte zijn.”

Wat was de aanleiding voor dit portaal?
“Als ik met christelijke media in het buitenland sprak, hoorde ik regelmatig hetzelfde idee. Het is dus niet per se origineel, maar we hadden wel onafhankelijk van elkaar dezelfde gedachte. Wij konden het uitvoeren, dankzij softwarebedrijf Talenting Group, die bij EMG aanklopte om te investeren. De eigenaar van Talenting Group, Gijs Willem Sloof, zag dat christenen in Europa weinig van elkaar weten. En mij was het al opgevallen dat de internationale zichtbaarheid van nieuws groter is als het in het Engels gepubliceerd wordt. Dus gingen we op zoek: wat is mogelijk, wat willen we, en wat kunnen we met de digitale middelen van tegenwoordig?”

Hoe bepalen jullie wat er op de site komt?
“Allereerst moet het nieuws aanvullend zijn. Als het iets is waar iedereen al over schrijft, heeft het geen toegevoegde waarde als wij daarin investeren. Ten tweede proberen wij aan te voelen waar die ene fietsenmaker in Toscane behoefte aan heeft, wat zijn wereldbeeld verbreedt. We zitten aan het begin van die ontdekkingstocht, dus we gaan ondervinden welke artikelen het goed doen. Het is een start-up, en we hebben nu drie jaar om te kijken wat er wel of niet goed gaat en waar we kunnen bijsturen. We proberen op het punt te komen dat het kostendekkend is. Daar komen adverteerders en misschien betaalde content bij kijken.”

Wie is jullie doelgroep?
“Ik kom uit bij de Europese Evangelische Alliantie. Die vertegenwoordigt 23 miljoen christenen in 35 landen. Dan heb je het over Bijbelgetrouwe protestanten. Wat mij betreft richten we ons ook op de rooms-katholieken, Russisch-orthodoxen en de oosters-orthodoxen die zich met dezelfde thema’s bezighouden – met christelijke waarden. Denk aan de tien geboden; de heiligheid van Gods naam, van de schepping, en van het leven.”

--:--