Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Creatieve gebedstips – Voorbede

Deze gebedstips hebben betrekking tot het thema ‘voorbede’. Een algemene definitie van ‘voorbede’ is het bidden tot God namens een ander. Deze gebedstips kunnen je helpen bij het toepassen van voorbede in jouw leven, voor jezelf of voor een ander.

Deel:

"Laat u bij het bidden leiden door de Geest, iedere keer dat u bidt" (Efeziërs 6:18, NBV)

Luisteren naar een kindergebed

Je kunt verbaasd staan over hoe helder kinderen Gods stem verstaan. Daag ze ook uit om te bidden, en luister dan naar hun gebed. Misschien wil God iets zeggen door hun gebed heen.
Tekenen God kan door onze creativiteit heen spreken. Houd een blocnote en een pen bij de hand wanneer je bidt, en teken wat er in je op komt. Misschien heeft God wel iets tegen jou te zeggen door je eigen creativiteit heen. We hebben immers een creatieve God! Verstopte briefjes Vaak heb je een bepaald persoon in gedachte als je voor iemand bidt. Maar wat nou als je je totaal laat leiden door de Heilige Geest, wat er in je gedachten op komt schrijf je op een briefje, en dat briefje verstop je ergens in huis. Degene die het tegenkomt, krijgt zomaar een bemoedigende Bijbeltekst, of opbeurende woorden over zich uitgesproken. Je kan dit met een enkel briefje doen, maar je kunt er natuurlijk ook veel meer schrijven en verstoppen. Deze manier zou je ook kunnen gebruiken buitenshuis (en misschien ook buiten je comfort zone). Laat buiten op jouw manier je knipoog achter, en laat God de mensen daar naartoe leiden. Misschien is dat een ansichtkaart met een bijbeltekst, maar gebruik vooral jouw eigen creativiteit. Zo kan God jou in je talenten gebruiken om anderen (buiten je eigen kring) te bemoedigen.  Voorbede van theorie naar praktijk Omdat voorbede een ingewikkeld begrip kan zijn, hebben we een aantal Bijbelteksten op een rij gezet, waar voorbede voorkomt. Dit kan je helpen om een vertaalslag te maken naar je eigen leven, vanuit de Bijbel naar de praktijk. Enkele bekende voorbeelden van voorbede uit de Bijbel: • Abraham vroeg God om Sodom en Gomorra niet te verwoesten, terwijl er nog een aantal gelovigen woonden
(Genesis 18:20-33). • Mozes bad om vergeving voor het volk Israël nadat het gezondigd had bij het gouden kalf
(Exodus 32:11-14). • David bad om genezing voor zijn zieke zoon
(2 Samuël 12:13-23). • Salomo bad voor het welzijn van zijn volk bij de officiële inwijding van de tempel
(1 Koningen 8:22-53). • Jezus bad het 'hogepriesterlijk gebed' voor zijn discipelen en indirect ook voor alle andere christengelovigen
(Johannes 17).

--:--