
'De podcast Scheppingsdrift helpt om je opnieuw door de Bijbel te laten raken'
Podcastmaker Allard over nieuw seizoen Scheppingsdrift
15 september 2022 · 13:10| Leestijd:4 min
Update: 26 september 2025 · 17:49
In de podcast Scheppingsdrift duikt presentator Allard Amelink, samen met theoloog Alain Verheij en kunstkenners Lieke Wynia en Ab Nieuwdorp, elke aflevering in een Bijbelverhaal. Aan de hand van muziek, literatuur, film en beeldende kunst gaan ze op zoek naar de verhalen achter de kunst en naar de betekenis van die eeuwenoude verhalen voor vandaag de dag.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Bedenker en maker van de podcast, Allard Amelink, licht toe waarom deze podcast de moeite waard is om te beluisteren, óók als je niet per se een kunstliefhebber bent. ‘Los van dat er mooie kunst ter sprake komt, hoor je mensen met passie over kunst praten en dát maakt het interessant. Ik heb bijvoorbeeld niet direct iets met beeldende kunst, maar er zijn kunstwerken uit het vorige seizoen die me nu nog helder voor de geest staan. Ze schijnen een nieuw licht op eeuwenoude verhalen. Verhalen die allerlei lagen en dimensies krijgen.’
Hoe is deze podcast tot stand gekomen?
'In het dagelijks leven ben ik podcastmaker. Ik maak allerlei podcasts rondom leuke onderwerpen. Een bekende podcast waar ik mee bezig ben geweest is de Podcast Filosofie, waar in vijfenveertig minuten één filosoof wordt uitgelegd. De podcasts die ik maak kunnen heel breed zijn, maar mijn persoonlijke interesse is kunst en cultuur en levensbeschouwing. Scheppingsdrift is een hele vette combi tussen én de grote verhalen én de kunst. Vanuit de EO werd me gevraagd of ik niet iets kon bedenken dat bij de EO zou passen. Toen moest ik denken aan kunst en cultuur én de Bijbel.'
Krachtige wisselwerking
'Als je in een museum staat, krijgen de schilderijen pas meerwaarde als je de verhalen erachter weet. Tegelijkertijd ben ik met de Bijbel opgevoed en ga ik vandaag de dag naar de kerk. Soms ervaar ik de verhalen als een beetje uitgekauwd. Dan denk je: ‘oh ja, straks is het weer kerst. Dat verhaal ken ik al.’ Dan heeft het ook weinig verrassends meer aan je te vertellen. Dat vind ik aardig aan goeie kunst; het geeft je een andere bril op de werkelijkheid. Dat geldt ook voor de oude verhalen. Ineens zie je een andere invalshoek of een bepaald detail dat je altijd over het hoofd hebt gezien. Die wisselwerking is heel krachtig. Het helpt je om je opnieuw door de Bijbel te laten raken.
Hoe ziet een aflevering van Scheppingsdrift eruit?
'De deelnemers aan de podcast hebben allemaal een eigen invalshoek. Alain heeft door zijn theologische kennis al verrassende perspectieven op het verhaal. Hij kijkt bijvoorbeeld ook naar de rabbijnse traditie in de tijd van de verhalen. Lieke kijkt naar kunst die raakt – niet alleen 17-eeuwse kunstenaars, maar juist ook moderne kunst. Ab zoekt prachtige muziekstukken uit waar veel conversaties inzitten, hij loopt het door en onderzoekt de invalshoeken van de maker. Ikzelf heb bijvoorbeeld een boek dat ik interessant vind en zo proberen we een logische lijn in ons gesprek te vinden. Maar, het begint bij het zoeken naar mooie kunst en dan ontstaan er vanzelf allerlei perspectieven rondom het verhaal. We laten de kunst spreken.'
Wat is nieuw dit seizoen?
'Vanuit Scheppingsdrift wordt er nieuwe kunst ontwikkeld. Met dank aan de Vermeulen Brauckman Stichting sluiten we elke aflevering af met een gedicht van dichteres Anne Broeksma; daarnaast reflecteert ook illustrator Jedi Noordegraaf elke week op het verhaal - zijn werk voor Scheppingsdrift vind je in de Visie. En heel bijzonder: bij de aflevering over de apostel Paulus brengen we een exclusief verhaal van de winnaar van de P.C. Hooft-prijs 2022, Arnon Grunberg.
De eerste aflevering gaat over Exodus, wat is je daarin het meest bijgebleven?
'Het is een verhaal met enkele greatest hits uit de Bijbel: de plagen en de zee die splijt. Het is een tijdloos verhaal, over een volk dat tot slaaf gemaakt is en uit die ellende wegtrekt. Heel actueel, want nog altijd zijn er wereldwijd mensen die moeten vluchten, op zoek naar veiligheid een beter leven. Wat het Bijbelverhaal en de kunst die we bespreken uniek maakt, is dat het de kwetsbaren, de vluchtelingen, centraal stelt. Niet de onderdrukkers, maar de onderdrukten staan centraal. Dat is - los van alle wonderen etc. - nog het meest bijzondere. Mensen van wie we de namen normaal niet kennen, krijgen een gezicht, in de Bijbel en de kunst.'
Meest gelezen
- ‘Rail Away’ stopt, maar eerst start nog een nieuw seizoen mét jubileumaflevering
Kijktip & interview
‘Rail Away’ stopt, maar eerst start nog een nieuw seizoen mét jubileumaflevering
- Mariska trouwde met een wildvreemde: ‘Het voelde meteen vertrouwd’
Persoonlijk verhaal
Mariska trouwde met een wildvreemde: ‘Het voelde meteen vertrouwd’
- De eerste EO-Jongerendag van Elly Zuiderveld: 'Het voelde alsof we een wereld instapten die niet de onze was'
Interview
De eerste EO-Jongerendag van Elly Zuiderveld: 'Het voelde alsof we een wereld instapten die niet de onze was'
Lees ook
- Na jaren stilte is het hier weer Kerst: hoe een Utrechtse kerk nieuw leven kreeg ingeblazen
Reportage
Na jaren stilte is het hier weer Kerst: hoe een Utrechtse kerk nieuw leven kreeg ingeblazen
- Jorieke Eijlers kijkt uit naar kerst: 'Ben het liefst op een plek met kaarsjes, muziek én warme chocolademelk'
Visie op het weekend
Jorieke Eijlers kijkt uit naar kerst: 'Ben het liefst op een plek met kaarsjes, muziek én warme chocolademelk'
- 'Monddood gemaakt worden door geheimen is niet leven' – waarom zwijgen voor Astrid Holleeder geen optie meer was
Kijktip
'Monddood gemaakt worden door geheimen is niet leven' – waarom zwijgen voor Astrid Holleeder geen optie meer was







