Navigatie overslaan
Sluit je aan
8 alledaagse ergernissen.
© iStock

Fatbikers, laatkomers en weg­mis­brui­kers: hoe ga je Bijbels om met alledaagse ergernissen?

Waar irriteer jij je aan?

vandaag · 10:00| Leestijd:6 min

Update: vandaag · 10:00

Soms barst je van de irritatie om iets kleins: een automobilist snijdt je af, je buurman draait harde muziek of je vriend(in) is weer eens te laat. Maar wat als je zulke momenten door een andere (Bijbelse) bril bekijkt?

1. Iemand snijdt me af op de snelweg.

“Een vriendelijk woord doet drift bedaren, krenkende woorden wakkeren woede aan.” (Spreuken 15:1)

Je schrikt, trapt vlug op de rem en toetert hard. Afgesneden worden is niet alleen vervelend, het is ook nog eens gevaarlijk. Niet gek dat je geïrriteerd raakt. Maar wat als je bedenkt dat diegene een collega, familielid of zelfs vriend had kunnen zijn? We weten niet wat voor persoon er achter het stuur zit en waarom diegene zo rijdt. Het kan zelfs per ongeluk gebeuren en misschien baalt diegene wel van z’n actie. In plaats van een (mentale) middelvinger op te steken, kun je het beste denken: ik zegen jou. Je zult zien wat voor wonderen dat doet met je mentaliteit.  

2. Mensen vloeken zo makkelijk en vaak.

“Gedraag u wijs tegenover buitenstaanders en benut het juiste moment; laat wat u zegt altijd aantrekkelijk zijn, sprankelend, en weet hoe u op iedereen moet reageren.” (Kolossenzen 4:5-6)

Het lijkt tegenwoordig inderdaad de normaalste zaak van de wereld om Gods naam te gebruiken als iets tegenzit. Je mag er best wat van zeggen als iemand vloekt. Vertel dat je gelovig bent en dat die vloek voelt alsof diegene respectloos met een dierbare omgaat. Zeker als het een bekende van je is, houdt die er hopelijk rekening mee. Besef wel: niet-gelovigen weten vaak half niet wat die vloek betekent, dus we kunnen het ze niet echt kwalijk nemen. Schroom natuurlijk niet God te vragen om vergeving voor die persoon.

3. Mijn pakketbezorger legt het pakketje neer, belt aan en loopt meteen weer weg.

“Wees altijd nederig, zachtmoedig en geduldig, en verdraag elkaar uit liefde.” (Efeziërs 4:2)

Bij de pakketdiensten is de werkdruk de laatste jaren flink gestegen. Een bezorger moet op een dag zo veel pakketjes afleveren, dat er geen tijd is om aan elke deur te wachten. De kans is dan ook groot dat ze veel klantvriendelijker willen zijn dan ze overkomen. Als je oogcontact maakt, bezorg ze dan in ieder geval een grote glimlach. Of hang een bedankje aan de deur, want ze zorgen er wél mooi voor dat jij de deur niet uit hoeft voor je aankoop.

Wat denk jij?

Wat is jouw grootste ergernis?

Aantal reacties: 0

4. Iedereen om me heen zit aan zijn telefoon vastgeplakt.

“Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander.” (Filippenzen 2:4)

Zeker als je zelf weinig gebruik maakt van je telefoon, kan het een vervelende aanblik zijn: al die mensen die naar een scherm staren in plaats van contact te maken met elkaar. Maar op die schermpjes doen ze van alles: een boek (de Bijbel) lezen, werken, appen met een dierbare, een serie kijken, boodschappen bestellen... Oftewel: mensen vermaken zich, ze laden op na een drukke (sociale) werkdag, of besteden hun tijd nuttig. En kijkt iemand wél om zich heen, knoop dan gerust een gesprek aan. Veel mensen vinden dat nog steeds gezellig.   

5. Een collega maakt denigrerende opmerkingen naar anderen.

“Laat geen verderfelijke taal over uw lippen komen, maar alleen goede en waar nodig opbouwende woorden, die goeddoen aan wie ze hoort.” (Efeziërs 4:29)

Dat is niet alleen ergerlijk, maar ook echt niet zoals het hoort. Het is belangrijk dat deze persoon aangesproken wordt op zijn of haar gedrag – of dit nu een junior of een leidinggevende betreft. Ga zelf het gesprek aan, of stap af op de juiste persoon die je hierbij kan helpen. Spreek vanuit je eigen behoeften en ervaringen. Zeg dus: “Ik merk dat…”, in plaats van “Jij bent altijd…”. Zo beschuldig je diegene niet, maar houd je het bij jezelf. Dit levert hopelijk een open en kwetsbaar gesprek op.

6. Een familielid, collega of goede vriend is zowat altijd te laat.

“De liefde is geduldig en vol goedheid.” (1 Korintiërs 13:4)

Vertrek gewoon vijf minuten eerder; sta wat vroeger op; spreek dan wat later met me af… Deze gedachten ken je waarschijnlijk wel als je weer eens op iemand staat te wachten. Je mag je afvragen – tenzij het een belangrijke afspraak betreft zoals een ziekenhuisbezoek – waarom je per se wilt dat diegene op tijd is. Is het écht een probleem als je vriend/collega/oma een kwartier later komt aanzetten? Zeker als dit betekent dat hij of zij ontspannen is, en het gevoel heeft zichzelf te kunnen zijn bij jou? Je kunt natuurlijk altijd vragen of diegene een bericht stuurt bij vertrek, zodat je niet onnodig zit te wachten.

7. De buren maken vaak lawaai tot ’s avonds laat.

“Gelukkig de vredestichters, want zij zullen kinderen van God genoemd worden.” (Matteüs 5:9)

De beste weg is hier waarschijnlijk om vriendelijk te vragen of het wat zachter mag. Leg dan uit waarom je de geluidsoverlast vervelend vindt. Om 22.00 uur willen slapen voor de komende werkdag is een prima reden. Vraag ook waarom je buur de muziek hard heeft staan of tot laat buiten zit – wie weet ga je hem of haar nog begrijpen ook. Voorkom in ieder geval dat je vol emotie gaat appen, bellen of aanbellen, want dat levert alleen maar meer problemen op. Helpt een gesprek niet, dan mag de politie eraan te pas komen in verband met overlast.

8. Zo veel jongeren rijden roekeloos op die snelle fatbikes.

“Ieder mens moet zich haasten om te luisteren, maar traag zijn om te spreken, traag ook in het kwaad worden.” (Jakobus 1:19)

Hiervoor duiken we kort in het tienerbrein: pubers denken minder na over gevolgen, ze zijn gevoeliger voor beloningen en uitdagingen, gedragen zich impulsiever en zijn veel bezig met het ontwikkelen van een eigen identiteit. Dit alles komt dus doordat hun hersenen volop in ontwikkeling zijn. En nee, dat maakt het gedrag niet goed, maar wel begrijpelijk. Krijg je de kans om met een groepje fatbike-jongeren te kletsen, pak het dan luchtig aan. Toon je interesse, wees niet belerend, en vertel vanuit jouw ervaring als automobilist. Wie weet fietsen ze de volgende keer voorzichtiger.

Praat mee

Welk advies heb jij om met ergernissen om te gaan?

Op de hoogte blijven van de nieuwste Visie-artikelen?

Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief.

Lees onze privacyverklaring.

Meest gelezen

Lees ook

Schrijf je hier in voor de Visie-nieuwsbrief

Als christelijke gids willen we je helpen om te leven met God. We brengen je persoonlijke verhalen, verdiepende thema’s, christelijk nieuws en mediatips. In onze wekelijkse nieuwsbrief willen we je inspireren om hoopvol te leven en te geloven.

Lees onze privacyverklaring.