Film 'Nine Days': waar draait het leven ten diepste om?

Recensie van Rick de Gier

Stel, na je overlijden mag je naar de hemel, maar eerst moet je nog een paar dagen doorbrengen in een soort tussenstation. Daar krijg je de opdracht om één dierbare herinnering uit je leven te selecteren. Alleen dat ene moment mag mee de eeuwigheid in, de rest zul je vergeten.

Dit is het intrigerende uitgangspunt van de Japanse film After Life uit 1998 (te huur via Cinemember). Kijkend naar die film is het onmogelijk om niet zelf te gaan reflecteren: welke herinnering zou ik meenemen? De personages in de film kiezen vooral voor kleine, alledaagse momenten. (Terzijde, maar boeiend: uit onderzoek is gebleken dat echte mensen daar ook voor zouden kiezen. En dat niemand zou kiezen voor momenten die draaien om geld of luxe.)

De Japans-Braziliaanse cineast Edson Oda is een groot liefhebber van After Life, zo vertelt hij in interviews. En dat is ook wel te merken: zijn (Engels gesproken) debuutfilm Nine Days heeft opvallend veel raakvlakken met de Japanse film. Het verhaal speelt zich af op een vergelijkbare fantasielocatie en draait ook om de kleine momenten die het leven de moeite waard maken. Maar storend is dat niet; dit existentiële sprookje is fris en eigenzinnig genoeg.

In de eerste minuten ontmoeten we een ernstige man die hele dagen in een afgelegen huisje naar een wand vol tv-schermen zit te staren. Wat doet hij precies? Wat is dit voor oord? Een deel van de charme van Nine Days is de manier waarop de puzzelstukjes op hun plek vallen, dus meer van de plot verklappen is jammer. (Wie graag verrast wordt, kan de trailer ook beter overslaan.) Zodra alles duidelijk is, boet het verhaal wel iets aan spanning in, maar dan nog valt er veel te genieten van het uitstekende spel, de fraaie beelden en muziek, en vooral de filosofische vragen die worden opgeroepen. Vertrouwde vragen misschien, maar daarmee niet minder urgent. Waar draait het leven ten diepste om? Waar focus je op? Wat is een goede levenshouding?

Bekijk hier de trailer van 'Nine Days'

'Nine Days'

Regie: Edson Oda. Met o.a. Winston Duke en Zazie Beetz. Kijkwijzer: 12, vanwege angst en grof taalgebruik. Nu te zien in de bioscoop.