Navigatie overslaan
Sluit je aan

Gratis inloggen

Praat mee op onze sites, beheer je gegevens en abonnementen, krijg toegang tot jouw digitale magazines en lees exclusieve verhalen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Filmrecensie The Wonder.

Film The Wonder: waarom moet alles altijd worden verklaard?

9 december 2022 · 10:40

Update: 9 december 2022 · 11:34

Misschien begon het wel met Jezus, die een melaatse genas en hem daarna opdroeg ter controle naar de priester te gaan. Hoe dan ook is het in de Rooms-Katholieke Kerk gebruikelijk dat vermeende wonderen eerst nauwkeurig worden onderzocht.

Over die praktijk gaat de intrigerende nieuwe Netflixfilm The Wonder, naar de gelijknamige roman van Emma Donoghue.

Het is 1862 als de nuchtere, Engelse verpleegster Lib (Florence Pugh uit Little Women en Black Widow) naar een Iers dorpje wordt gestuurd om haar mening te geven over een bizar fenomeen: een jong meisje beweert al vier maanden niets te hebben gegeten. De gemeenschap is overtuigd van een wonder, het dorp begint zelfs al pelgrims te trekken. De plaatselijke kerk is er blij mee, maar wil zekerheid dat er geen bedrog in het spel is. In samenwerking met een non moet Lib het meisje twee weken in de gaten gaan houden. 

Wat er precies speelt, wordt langzaam prijsgegeven, maar zeker zo belangrijk als de plot zijn de vragen die de film oproept. Waarom willen mensen zo graag in wonderen geloven? En wanneer wordt die neiging ongezond? Maar ook: waarom moet alles altijd maar worden verklaard?

Dat de film ondanks het kalme tempo steeds blijft boeien, is naast de thematiek te danken aan de artistieke kwaliteit. De Chileense regisseur Sebastián Lelio (Gloria, Disobedience) legt het ene na het andere schilderachtige tafereel vast, als een Vermeer met een filmcamera. En er wordt knap geacteerd, vooral door hoofdrolspeelster Pugh, die geheel overtuigt als kordate maar zeker niet onfeilbare heldin. 

Het verhaal werkt toe naar een goed bedacht slot, dat inhoudelijk bevredigt, maar gelukkig niet alles dichtsmeert. De film is onmiskenbaar kritisch over strenge vormen van religie, maar mild over geloven zelf. Dat blijkt meteen al uit de ontregelende opening: we beginnen op de filmset, met een zichtbare verteller, daarna begint pas het historische verhaal waar we vervolgens moeiteloos in kunnen meegaan. De mens is van nature een gelovig wezen, wil de filmmaker maar zeggen.

De weergave van deze video vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

    Deel dit artikel:

    Meest gelezen

    Lees ook

    Schrijf je hier in voor de Visie-nieuwsbrief

    Als christelijke gids willen we je helpen om te leven met God. We brengen je persoonlijke verhalen, verdiepende thema’s, christelijk nieuws en mediatips. In onze wekelijkse nieuwsbrief willen we je inspireren om hoopvol te leven en te geloven.

    Lees onze privacyverklaring.