Filmische oorlogsmonumenten tijdens het IDFA
17 november 2021 · 15:25
Update: 19 november 2024 · 16:18
Na een editie die grotendeels online plaatsvond, lijkt het International Documentary Festival Amsterdam (IDFA) dit najaar weer op volle toeren te kunnen draaien. Het uitgebreide programma afspeuren naar parels is part of the fun, maar ik tip vast twee bijzondere films; allebei Nederlandse producties waarin unieke archiefbeelden zijn verwerkt.
'Turn Your Body to the Sun'
Regisseur Aliona van der Horst is bekend om haar aangrijpende documentaire Liefde is aardappelen uit 2017. In deze opvolger zoomt ze opnieuw in op een tragisch stuk Russische geschiedenis. Centraal staat de Russisch-Nederlandse schrijfster Sana Valiulina, die rustig en associatief het verhaal vertelt van haar vader. Deze Rus werd als soldaat in de Tweede Wereldoorlog gevangen door de nazi’s, om vervolgens bij terugkeer in de Sovjet-Unie als verrader naar een strafkamp te worden gestuurd. De geschiedenis wordt geïllustreerd met archiefbeelden – niet van Valiulina’s vader, wel van andere Russen die hetzelfde lot deelden. Deze filmpjes werden veelal gedraaid door de nazi’s zelf, die hun slachtoffers te kijk wilden zetten. Van der Horst geeft ze in haar fraaie documentaire een nieuwe betekenis: als monument.
'Three Minutes – A Lengthening'
De Amerikaanse schrijver Glenn Kurtz stuitte in 2009 op een vergeten filmpje van zijn grootouders, van een reis naar het Poolse stadje Nasielsk in 1938. In ruim drie minuten beeld wordt vooral de Joodse gemeenschap van het stadje vrolijk geportretteerd. Nog geen jaar later, zo ontdekte Kurtz, werden alle Joden in Nasielsk afgevoerd naar concentratiekampen. Van de grofweg drieduizend keerden er amper honderd terug. Zo werd dit vakantiefilmpje opeens een belangrijk historisch document. Kurtz besloot de beelden als een detective te gaan uitpluizen: wie waren deze mensen, hoe leefden ze, heeft iemand het overleefd? Over zijn bevindingen schreef hij het veelgeprezen boek 'Drie minuten in Polen'. Naar aanleiding daarvan maakte de Nederlandse historicus en journalist Bianca Stigter deze film, waarin de bewuste beelden minutieus worden geanalyseerd door Kurtz en andere betrokkenen. Het resultaat is even onconventioneel als indrukwekkend. En eveneens op te vatten als een filmisch monument.
IDFA
Meest gelezen
- Column Elbert: 'Wat haalt papa toch allemaal uit op tv?'
Elbert over alle kinderprogramma's die zijn gezin kijkt
Column Elbert: 'Wat haalt papa toch allemaal uit op tv?'
- Bernice Klein verloor bij een brand vier broertjes
‘Een van m’n zussen riep: ‘Jezus, red onze broertjes!’’
Bernice Klein verloor bij een brand vier broertjes
- Rachel Rosier zoekt naar antwoorden in de Gazaoorlog: 'Wie is goed, wie is fout?'
'Het graf van Rachel': 6 mei om 22.20 uur bij de EO op NPO 2.
Rachel Rosier zoekt naar antwoorden in de Gazaoorlog: 'Wie is goed, wie is fout?'
Lees ook
- Heb ik het genormaliseerd? Ik hoop toch van harte van niet
Column van Tijs van den Brink
Heb ik het genormaliseerd? Ik hoop toch van harte van niet
- Van podcast tot tv-programma: EO-podcast 'De Ongelooflijke' maakt tv-debuut
Vanaf 12 mei op NPO 2
Van podcast tot tv-programma: EO-podcast 'De Ongelooflijke' maakt tv-debuut
- Anne-Meta Kobes presenteert 'Bijbelen met sterren': ‘Lees de Bijbel! Al zijn het maar drie verzen’
Nieuw seizoen met Ferry Somogyi, Sylvia Geersen en Sander de Kramer
Anne-Meta Kobes presenteert 'Bijbelen met sterren': ‘Lees de Bijbel! Al zijn het maar drie verzen’