Filmrecensie 'Marriage story'

Scheidingsdrama vol venijn én tederheid

Had de film Marriage story niet beter Divorce story kunnen heten? Het Amerikaanse drama toont namelijk in pijnlijk detail hoe het huwelijk van twee dertigers uiteenvalt. Regisseur Noah Baumbach, die het verhaal losjes op zijn eigen scheiding baseerde, koos die titel echter heel bewust, zo vertelt hij in interviews: “Dat een huwelijk is afgelopen, wil nog niet zeggen dat het is mislukt.” Oftewel: het verhaal draait net zo goed om het mooie dat er was als om het verlies daarvan.

Niet voor niets begint de film met twee zonnige flashbacks. Eerst horen we theaterregisseur Charlie (Adam Driver) liefdevol opsommen wat hij allemaal zo geweldig vindt aan zijn vrouw Nicole (Scarlett Johansson), een actrice. En daarna volgt net zo’n verhandeling over Charlie, vanuit Nicole’s perspectief. Ontroerende scènes zijn het, maar ze blijken een bitter randje te hebben: de lijstjes zijn geschreven in opdracht van een mediator, die Charlie en Nicole wil stimuleren om ook tijdens hun scheiding het mooie in elkaar te blijven zien.

Mensen die in staat zijn tot zulke tederheid, moeten zo’n crisis wel kunnen doorstaan

Een slopende vechtscheiding

Dat blijkt te optimistisch. Het stel raakt gaandeweg verwikkeld in een slopende vechtscheiding, compleet met peperdure advocaten en ruzie om de voogdij van hun zoontje Henry. Dankzij die eerste scènes blijf je als kijker echter toch een zekere hoop koesteren. Niet zozeer voor het huwelijk, maar wel voor het lot van Charlie, Nicole en Henry. Mensen die in staat zijn tot zulke tederheid, moeten zo’n crisis wel kunnen doorstaan.

Veel te lachen

Wie eerdere films van Noah Baumbach heeft gezien, zoals GreenbergFrances Ha of While we’re young, zal zijn typische mix van pijnlijk drama en Woody Allen-achtige humor meteen herkennen. Ondanks de sombere thematiek valt er in Marriage story verrassend veel te lachen. Dat is prettig, al houdt het de emotie soms wel wat op afstand. Het best zijn toch de puur dramatische scènes, waarin Charlie en Nicole elkaar venijnig toebijten, maar intussen hun genegenheid voor elkaar niet kunnen verbloemen. Zeldzaam intense momenten zijn dat, razend knap gespeeld, en allicht flink confronterend voor ervaringsdeskundigen.

Bekijk de trailer van 'Marriage story'

Marriage story

Regie: Noah Baumbach. Met o.a. Scarlett Johansson en Adam Driver. Kijkwijzer: vanaf 12 jaar wegens angst en grof taalgebruik. Nu te zien op Netflix.