Ga naar submenu Ga naar zoekveld

‘God nam óns mee op reis’

Reizen in een camper als ministry

Wat begon met een onschuldige rondreis door Europa, veranderde voor Sietske en haar man Herman in de bediening om christen te zijn tussen de rondtrekkende ‘van lifers’. Sietske: “We willen dat onze agenda leeg is, zodat elke dag openligt voor als God iets wil.”

Deel:

Dag huis, hallo camper

Travel many roads

“Mijn man Herman en ik genoten van ons leven in Nederland, maar als avonturiers voelden we ook een bepaalde onrust. Daarnaast hadden we moeite om in de drukte van Nederland onze talenten te ontwikkelen. Je wordt al snel opgeslokt door van alles en tijd voor jezelf is schaars. Tijdens een vakantie ontstond de droom om voor langere tijd op reis te zijn. Toen we op Instagram een koppel tegenkwamen dat rondreisde in een camper, waren we verkocht. We kochten een Volkswagen LT28 en begonnen met sparen. We zegden onze huur op en verkochten onze spullen. Travel Many Roads was geboren.”

Druk camperbestaan

“We trokken heel Europa door en waren zo druk met het camperleven, dat we alsnog geen tijd hadden om bezig te zijn met onze talenten. In een camper kun je de hele dag zoet zijn met praktische dingen, of het nou gaat om water bijvullen, een douche bemachtigen, een handwas doen of zoeken naar een geschikte plek om te overnachten. Toen we na zes maanden in Spanje terechtkwamen, veranderde dit ineens. De eerste zes maanden gingen we op reis en namen we God mee. Het was alsof God in Spanje tegen ons zei: Nu neem ik jullie mee op reis en bepaal ik waar jullie heen gaan.”

Reizigers zeggen dat ze iets in ons zien wat ze nooit eerder hebben gezien

Niet terug naar Nederland

travel many roads

“We wilden oversteken naar Marokko, maar zouden een maand moeten wachten op een injectie voor onze hond Ferry. Een week later ontmoetten we Arnan en Anne, twee muzikanten die ook op reis waren in een camper. Die dag schreef ik mijn eerste nummer. Ik wilde dat al heel lang, maar het kwam er nooit van. Een gesprek met Arnan en Anne over ‘Zoek eerst het koninkrijk’ haalde bij mij de bevestiging naar boven. We wilden eigenlijk terug naar Nederland om weer een halfjaar te sparen, maar binnen twee dagen besloten Herman en ik: we blijven reizen en geloven dat God gaat voorzien, ook financieel.”

Het is altijd weer een verrassing hoe God voorziet

Christen onder de ‘van lifers’

“Samen met Arnan en Anne maakten we muziek op straat en verdienden we steeds wat geld om van te leven. Steeds meer kregen Herman en ik het besef dat iedereen is geroepen om Gods naam te verkondigen, waar je ook bent en wat je ook doet. God maakte ons klaar om christen te zijn onder de ‘van lifers’, door onze muziek en manier van leven heen. We geloven dat dit onze bediening is geworden. We proberen alle mogelijkheden aan te pakken om over Hem te praten. Reizigers zeggen dat ze iets in ons zien wat ze nooit eerder hebben gezien. Ze trekken een tijdje met ons op, omdat ze meer over Jezus willen weten. Een Duitse man, voor wie ik een lied van Hillsong had gezongen, zei dat zijn leven sinds onze ontmoeting compleet was veranderd. Ik ben me ervan bewust dat als mensen mij zien, dat ze Jezus zien. Dat is zo’n mooie verantwoordelijkheid! Tegelijkertijd hangt het niet van mij af, maar mag ik een schakel zijn.”

Meer dan genoeg

Travel many roads

“Ik heb nooit het idee: wat woon ik klein. Natuurlijk heb ik veel minder spullen dan iemand die in een gewoon huis woont, maar ik heb oprecht meer dan genoeg. Ik kan niets opnoemen wat ik mis. Hoe meer spullen je hebt, hoe meer zorgen. We leven veel buiten, maar op een warme dag vind ik het ook heerlijk om in de camper te zitten. Daar voel ik me echt thuis en kom ik tot rust. Of we nou op een parkeerplek naast de Lidl of aan een waanzinnig mooie kust staan. Stap ik de camper binnen, dan kom ik thuis. Als ik naar vriendinnen kijk, die huizen hebben gekocht en kindjes hebben, ben ik heel trots. Toch zou ik op dit moment niet willen ruilen, omdat ik het gevoel heb dat ik in mijn bestemming wandel.”

Op elkaars lippen

“Herman en ik zijn vier jaar getrouwd, maar we zijn zo veel bij elkaar, dat het veel langer lijkt. Aan het begin van onze reis was het best even zoeken. Ruzies konden heftig zijn en lang duren, juist omdat we op elkaars lip zitten. We hebben geleerd dat het helpt om even afstand te nemen en bijvoorbeeld te gaan wandelen met Ferry. Het mooie van samen in een camper leven, is dat je ruzies weer snel moet uitpraten. Schuld is niet belangrijk; het is zoveel belangrijker dat je elkaar liefhebt. Dat je allebei op Jezus probeert te lijken en elkaar niet probeert te veranderen. Door de moeilijke periodes zijn we alleen maar sterker geworden.”

Zoek eerst het Koninkrijk

Travel many roads

“Jezus zegt: ‘Zoek eerst het Koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden’ (Matteus 6:31). Hij zegt niet: ‘Neem alle verantwoordelijkheden op je en dan zal ik voor je zorgen’. Dat proclameer ik over mijn leven. God zorgt voor ons, op financieel gebied, maar ook als het gaat om onze gezondheid. Natuurlijk maak ik me weleens zorgen. We werken waar het kan, maar we zijn ondertussen wel door ons spaargeld heen en weten nooit wat er binnenkomt. Het is altijd weer een verrassing hoe God voorziet. Toen onze koelkast het voor de zoveelste keer begaf en we geen geld hadden voor de reparatie, begon ik te zeuren: ‘God, U voorziet toch?’ Precies op die dag werd het geld overgemaakt dat ik had verdiend door te zingen op de EO-Jongerendag. Ik mag hierin steeds meer leren vertrouwen op Hem.”

Stap ik de camper binnen, dan kom ik thuis

Baaldag

Natuurlijk heb ook ik weleens een baaldag. Soms zit ik niet lekker in mijn vel of mis ik een vriendin nadat ik een spraakberichtje heb gekregen. Of ik twijfel of ik er goed aan heb gedaan om alle kansen in Nederland achter te laten, terwijl het mijn grootste passie is om de aanbidding te leiden. Op Instagram plaatsen we mooie plaatjes van onze reis, maar ik probeer ook eerlijk uit te leggen hoe ik me voel. Wat de situatie ook is, er zijn altijd dingen waarvan ik weet dat ze waar zijn: dat ik een geliefde dochter ben van de Allerhoogste, dat Hij een plan heeft met mijn leven, dat Hij de enige is die mijn waarde bepaalt. Als ik die woorden hardop uitspreek en zijn liefde proclameer over mijn leven, verdwijnt mijn onzekerheid. Dan voel ik me zó’n sterke vrouw in Jezus.”

Toekomst

“Op dit moment zijn we in Portugal, waar we ons inzetten voor een plaatselijke kerk. Ik weet niet wat ik volgende week doe, laat staan volgend jaar. We kunnen alles wel willen plannen, maar het loopt toch anders. We willen dat onze agenda leeg is, zodat elke dag openligt voor als God iets wil. Als er ooit kinderen mogen komen, komt er misschien wel een grotere bus. Het is mijn droom om een eigen album uit te brengen dat mensen inspireert. Ik zie dat veel mensen hun dromen laten liggen, omdat ze bang zijn dat het toch niet gaat lukken. Je moet niet te veel beren op de weg zien. Ik geloof dat God dromen wil laten uitkomen. Vraag of God je droom bevestigt. Zoek je geluk bij de Heer, Hij zal geven wat je hart verlangt.”

Volg de avonturen van Sietske en Herman op Instragram of bekijk hun vlogs op Youtube.

Annemiek woont in een tiny house: ‘Toen Christian dertig werd, hebben we zijn verjaardag in drie delen gevierd’