Het unieke universum van regisseur Wes Anderson
11 maart 2021 · 10:45
Update: 19 november 2024 · 16:45
Wordt James Bond straks een collega van Mickey Mouse? Als het aan Disney ligt wel. Het bedrijf nam eerder al filmmaatschappijen als Pixar, Marvel, LucasFilm en Fox over, en schijnt nu z’n zinnen te hebben gezet op MGM, de studio achter geheim agent 007.
Je vraagt je af hoeveel concurrenten er ten slotte overblijven, maar voor de thuiskijker is Disneys heerszucht niet per se slecht nieuws. Zo werd onlangs een groot deel van de catalogus van Fox – ruim 300 films en series – toegevoegd aan Disney+. (Waarmee de streamingapp trouwens minder gezinsvriendelijk werd: veel van die titels hebben een 16+-keuring. Al kan daar wel een kinderslot op.)
Favoriete toevoeging
Het nieuwe aanbod bevat genoeg interessants, maar laat ik me voor nu beperken tot mijn favoriete toevoeging: maar liefst zes films van de Amerikaanse regisseur Wes Anderson. In chronologische volgorde: Rushmore, The Royal Tenenbaums, The Life Aquatic with Steve Zissou, The Darjeeling Limited, The Grand Budapest Hotel en animatiefilm Isle of Dogs.
Weinig filmmakers hebben zo’n eigen signatuur als Anderson. Zijn beelden herken je meteen: uiterst gestileerd, symmetrisch, vol pastelkleuren en retrodesign. Elke film is een klein, kunstmatig universum vol onderkoelde personages, droogkomische dialogen en absurdistische wendingen. Je moet ervan houden, sommige kijkers kunnen er niets mee. In Hollywood is Anderson sowieso erg geliefd: zelfs voor piepkleine bijrolletjes staan de sterren in de rij.
Tragikomedie ‘The Royal Tenenbaums’
De ene Anderson-film is sterker dan de andere, maar alle genoemde titels zijn aan te bevelen. Het best vind ik zelf nog altijd The Royal Tenenbaums uit 2001, een literair verpakte tragikomedie over een welgesteld gezin in New York, met drie hoogbegaafde kinderen en een onuitstaanbare pater familias (geweldige rol van Gene Hackman). De film behandelt heftige thema’s als verwaarlozing, verslaving en suïcide, maar doet dat met zo veel ironische humor, dat de toon steeds vrij luchtig blijft.
Bekijk de trailer
De weergave van deze video vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Let wel, ironie is bij Anderson geen cynisme of nihilisme. De verteller neemt het leed van zijn personages serieus, en gunt ze bijna altijd een happy end. De decors en plots mogen artificieel zijn, de emoties zijn echt.
Meest gelezen
- Is de bloedmaan een Bijbels teken van de eindtijd?
Verklaarbaar verschijnsel of profetie?
Is de bloedmaan een Bijbels teken van de eindtijd?
- Eva werd online gechanteerd met naaktfoto’s: ‘Ik kon mezelf niet zien zonder me vies te voelen’
Wil je zien
Eva werd online gechanteerd met naaktfoto’s: ‘Ik kon mezelf niet zien zonder me vies te voelen’
- Raven van Dorst in 'De Kist': ‘Ik vind de wereld geen fijne plek om te zijn’
'De Kist', donderdag 18 september, 20:30 uur, NPO 2
Raven van Dorst in 'De Kist': ‘Ik vind de wereld geen fijne plek om te zijn’
Lees ook
- Wanneer online gamen verandert in sextortion: ‘Hij dreigde mijn moeder iets aan te doen’
Wil je zien
Wanneer online gamen verandert in sextortion: ‘Hij dreigde mijn moeder iets aan te doen’
- Marieke haakt voor een rustiger brein
‘Ik maakte ooit een punker-aap met een elektrische gitaar’
Marieke haakt voor een rustiger brein
- Jeroen overwon zijn eenzaamheid en zet zich nu in om andere jongeren te helpen
Nieuwe EO-docu: Wie kent mij nog?
Jeroen overwon zijn eenzaamheid en zet zich nu in om andere jongeren te helpen
Schrijf je hier in voor de Visie-nieuwsbrief
Als christelijke gids willen we je helpen om te leven met God. We brengen je persoonlijke verhalen, verdiepende thema’s, christelijk nieuws en mediatips. In onze wekelijkse nieuwsbrief willen we je inspireren om hoopvol te leven en te geloven.
Lees onze privacyverklaring.