Het unieke universum van regisseur Wes Anderson
11 maart 2021 · 10:45
Update: 19 november 2024 · 16:45
Wordt James Bond straks een collega van Mickey Mouse? Als het aan Disney ligt wel. Het bedrijf nam eerder al filmmaatschappijen als Pixar, Marvel, LucasFilm en Fox over, en schijnt nu z’n zinnen te hebben gezet op MGM, de studio achter geheim agent 007.
Je vraagt je af hoeveel concurrenten er ten slotte overblijven, maar voor de thuiskijker is Disneys heerszucht niet per se slecht nieuws. Zo werd onlangs een groot deel van de catalogus van Fox – ruim 300 films en series – toegevoegd aan Disney+. (Waarmee de streamingapp trouwens minder gezinsvriendelijk werd: veel van die titels hebben een 16+-keuring. Al kan daar wel een kinderslot op.)
Favoriete toevoeging
Het nieuwe aanbod bevat genoeg interessants, maar laat ik me voor nu beperken tot mijn favoriete toevoeging: maar liefst zes films van de Amerikaanse regisseur Wes Anderson. In chronologische volgorde: Rushmore, The Royal Tenenbaums, The Life Aquatic with Steve Zissou, The Darjeeling Limited, The Grand Budapest Hotel en animatiefilm Isle of Dogs.
Weinig filmmakers hebben zo’n eigen signatuur als Anderson. Zijn beelden herken je meteen: uiterst gestileerd, symmetrisch, vol pastelkleuren en retrodesign. Elke film is een klein, kunstmatig universum vol onderkoelde personages, droogkomische dialogen en absurdistische wendingen. Je moet ervan houden, sommige kijkers kunnen er niets mee. In Hollywood is Anderson sowieso erg geliefd: zelfs voor piepkleine bijrolletjes staan de sterren in de rij.
Tragikomedie ‘The Royal Tenenbaums’
De ene Anderson-film is sterker dan de andere, maar alle genoemde titels zijn aan te bevelen. Het best vind ik zelf nog altijd The Royal Tenenbaums uit 2001, een literair verpakte tragikomedie over een welgesteld gezin in New York, met drie hoogbegaafde kinderen en een onuitstaanbare pater familias (geweldige rol van Gene Hackman). De film behandelt heftige thema’s als verwaarlozing, verslaving en suïcide, maar doet dat met zo veel ironische humor, dat de toon steeds vrij luchtig blijft.
Bekijk de trailer
De weergave van deze video vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Let wel, ironie is bij Anderson geen cynisme of nihilisme. De verteller neemt het leed van zijn personages serieus, en gunt ze bijna altijd een happy end. De decors en plots mogen artificieel zijn, de emoties zijn echt.
Meest gelezen
- 70+ en influencer: ‘Toen mijn kat overleed, kreeg ik honderden lieve reacties’
Het social media-account van Jan van den Bosch groeit met de dag
70+ en influencer: ‘Toen mijn kat overleed, kreeg ik honderden lieve reacties’
- Oma Mia en kleindochter Bibi gaan viraal met oer-Hollandse recepten
‘Ik dacht dat TikTok iets met kippen was’
Oma Mia en kleindochter Bibi gaan viraal met oer-Hollandse recepten
- Marinthe was zwanger van een drieling, totdat één kindje overleed in haar buik
Persoonlijk verhaal
Marinthe was zwanger van een drieling, totdat één kindje overleed in haar buik
Lees ook
- Filmtip: How to train your dragon
Een bekend verhaal, maar nog steeds fijn
Filmtip: How to train your dragon
- 'Ketikoti is geen ver-van-mijn-bedshow: ook Zwolle heeft banden met slavernij'
EO-presentator Jurjen ten Brinke duikt in de geschiedenis van de Hanzestad
'Ketikoti is geen ver-van-mijn-bedshow: ook Zwolle heeft banden met slavernij'
- Column TimZingt: 'Dit examenjaar draait niet alleen om mei, maar om míj'
Column TimZingt: 'Dit examenjaar draait niet alleen om mei, maar om míj'
Schrijf je hier in voor de Visie-nieuwsbrief
Als christelijke gids willen we je helpen om te leven met God. We brengen je persoonlijke verhalen, verdiepende thema’s, christelijk nieuws en mediatips. In onze wekelijkse nieuwsbrief willen we je inspireren om hoopvol te leven en te geloven.
Lees onze privacyverklaring.