
Kan dat nog, twee fossiele auto’s?
Blog van Tijs van den Brink
20 april 2023 · 14:03| Leestijd:3 min
Update: 21 april 2023 · 17:02
Plotseling ligt de auto van diverse kanten onder vuur.
Klimaatminister Rob Jetten heeft plannen om benzine en diesel in Nederland met een dubbeltje extra te belasten. Vanaf 1 juli wordt de belasting op fossiele brandstoffen, die in verband met de energiecrisis was verlaagd, weer geleidelijk verhoogd.
En het Europees parlement heeft onlangs wetten aangenomen die gaan leiden tot zo’n tien cent extra belasting op fossiele brandstoffen. Met een beetje pech betaal je binnenkort zomaar zo’n 40 cent meer voor benzine en diesel aan de pomp.
De reden van de prijsverhoging? Het klimaat!
Tegelijkertijd is er een andere beweging gaande. Het EO-programma 'Dit is de Kwestie' maakte onlangs een aflevering over ‘autoverslaving’. In die uitzending betoogde ‘fietsprofessor’ Marco te Brömmelstroet dat op dit moment autobezit gesubsidieerd wordt, omdat er nog veel plekken zijn waar je geen parkeergeld betaalt. Je staat dus gratis op een stuk gemeentegrond, dat ook ergens anders aan besteed zou kunnen worden.
In mijn woonplaats Amersfoort worden de woorden van Te Brömmelstroet tamelijk letterlijk genomen: er worden plannen gemaakt om in de hele stad betaald parkeren in te voeren, of er nou parkeerproblemen zijn in jouw wijk of niet. Voor je eerste auto kun je nog relatief goedkoop een parkeervergunning kopen, de tweede auto dien je in de toekomst bij de stadspoort achter te laten – om dan met een leenfiets of scooter huiswaarts te keren.
Het klimaat speelt nauwelijks een rol in de argumentatie van de gemeente: elektrische auto’s worden precies hetzelfde behandeld als fossiele. Het gaat het gemeentebestuur (met partijen als D66, GroenLinks en de Partij voor de Dieren) vooral om het opnieuw inrichten van de publieke ruimte: die moet groener en kindvriendelijker.
Ik merk dat ik me een beetje schuldig begin te voelen over de twee fossiele auto’s in ons gezin. Kan dat nog in 2023?
Op het gevaar af voor boze blanke boomer uitgemaakt te worden: ja dat kan! De benzineauto’s besparen ons heel veel tijd (en geld), waardoor we in staat zijn de verantwoordelijkheden op ons werk en thuis goed te combineren.
Zolang elektrische auto’s astronomisch duur zijn en alternatieve vervoersmethoden veel meer tijd kosten, zullen mensen fossiel blijven rijden. ‘Pesten’ met extra belastingen – of dat nou op benzine of op parkeerplekken is – gaat het draagvlak voor de klimaattransitie niet vergroten. Integendeel.
Iedere veranderdeskundige kan je uitleggen dat verléiden tot ander gedrag vele malen effectiever is dan bestráffen.
Kom op, regering en stadsbestuur, jullie kunnen beter!
Meest gelezen
- Van KLM naar Kenia: Joost en Ruth verruilden hun goedbetaalde baan voor een leven als zendingspiloot
Interview
Van KLM naar Kenia: Joost en Ruth verruilden hun goedbetaalde baan voor een leven als zendingspiloot
- Test jouw muziekkennis: wat weet jij van de hits uit de Evergreen Top 1000?
Speel de quiz
Test jouw muziekkennis: wat weet jij van de hits uit de Evergreen Top 1000?
- Rail Away viert feest met jubileumaflevering en nachttrein-special over wereldspoorlijnen
Kijktip
Rail Away viert feest met jubileumaflevering en nachttrein-special over wereldspoorlijnen
Lees ook
- EO organiseert Jongerendag Reünie: 'We gaan het sfeertje van toen herbeleven'
EO-Jongerendag Reünie
EO organiseert Jongerendag Reünie: 'We gaan het sfeertje van toen herbeleven'
- Margje Fikse vraagt zich af: zijn harde grappen altijd verkeerd?
Column
Margje Fikse vraagt zich af: zijn harde grappen altijd verkeerd?
- Waarom de kerk meer is dan een hobbyclubje: de achtergrond van het kerkelijke begrip 'ambt'
Theologisch tussendoortje
Waarom de kerk meer is dan een hobbyclubje: de achtergrond van het kerkelijke begrip 'ambt'







