
Kan dat nog, twee fossiele auto’s?
Blog van Tijs van den Brink
20 april 2023 · 14:03| Leestijd:3 min
Update: 21 april 2023 · 17:02
Plotseling ligt de auto van diverse kanten onder vuur.
Klimaatminister Rob Jetten heeft plannen om benzine en diesel in Nederland met een dubbeltje extra te belasten. Vanaf 1 juli wordt de belasting op fossiele brandstoffen, die in verband met de energiecrisis was verlaagd, weer geleidelijk verhoogd.
En het Europees parlement heeft onlangs wetten aangenomen die gaan leiden tot zo’n tien cent extra belasting op fossiele brandstoffen. Met een beetje pech betaal je binnenkort zomaar zo’n 40 cent meer voor benzine en diesel aan de pomp.
De reden van de prijsverhoging? Het klimaat!
Tegelijkertijd is er een andere beweging gaande. Het EO-programma 'Dit is de Kwestie' maakte onlangs een aflevering over ‘autoverslaving’. In die uitzending betoogde ‘fietsprofessor’ Marco te Brömmelstroet dat op dit moment autobezit gesubsidieerd wordt, omdat er nog veel plekken zijn waar je geen parkeergeld betaalt. Je staat dus gratis op een stuk gemeentegrond, dat ook ergens anders aan besteed zou kunnen worden.
In mijn woonplaats Amersfoort worden de woorden van Te Brömmelstroet tamelijk letterlijk genomen: er worden plannen gemaakt om in de hele stad betaald parkeren in te voeren, of er nou parkeerproblemen zijn in jouw wijk of niet. Voor je eerste auto kun je nog relatief goedkoop een parkeervergunning kopen, de tweede auto dien je in de toekomst bij de stadspoort achter te laten – om dan met een leenfiets of scooter huiswaarts te keren.
Het klimaat speelt nauwelijks een rol in de argumentatie van de gemeente: elektrische auto’s worden precies hetzelfde behandeld als fossiele. Het gaat het gemeentebestuur (met partijen als D66, GroenLinks en de Partij voor de Dieren) vooral om het opnieuw inrichten van de publieke ruimte: die moet groener en kindvriendelijker.
Ik merk dat ik me een beetje schuldig begin te voelen over de twee fossiele auto’s in ons gezin. Kan dat nog in 2023?
Op het gevaar af voor boze blanke boomer uitgemaakt te worden: ja dat kan! De benzineauto’s besparen ons heel veel tijd (en geld), waardoor we in staat zijn de verantwoordelijkheden op ons werk en thuis goed te combineren.
Zolang elektrische auto’s astronomisch duur zijn en alternatieve vervoersmethoden veel meer tijd kosten, zullen mensen fossiel blijven rijden. ‘Pesten’ met extra belastingen – of dat nou op benzine of op parkeerplekken is – gaat het draagvlak voor de klimaattransitie niet vergroten. Integendeel.
Iedere veranderdeskundige kan je uitleggen dat verléiden tot ander gedrag vele malen effectiever is dan bestráffen.
Kom op, regering en stadsbestuur, jullie kunnen beter!
Meest gelezen
- Liefde op de EO-Jongerendag van 1977 – en nu nog steeds bij elkaar: ‘Het begon op de tribune'
Interview
Liefde op de EO-Jongerendag van 1977 – en nu nog steeds bij elkaar: ‘Het begon op de tribune'
- 'Rail Away' maakt laatste reis met jubileumseizoen, dat start in Zwitserland
Kijktip & interview
'Rail Away' maakt laatste reis met jubileumseizoen, dat start in Zwitserland
- EO moet bezuinigen op programmering en organisatiekosten
EO moet bezuinigen op programmering en organisatiekosten
Lees ook
- Mariska trouwde met een wildvreemde: ‘Het voelde meteen vertrouwd’
Persoonlijk verhaal
Mariska trouwde met een wildvreemde: ‘Het voelde meteen vertrouwd’
- Hoe dwanggedachten Niels beheersten: ‘Ik telde me helemaal suf, bang dat er iets mis zou gaan'
Verlost
Hoe dwanggedachten Niels beheersten: ‘Ik telde me helemaal suf, bang dat er iets mis zou gaan'
- Animatiefilm The King of Kings: een aardig alternatief voor de kinderbijbel
Filmrecensie
Animatiefilm The King of Kings: een aardig alternatief voor de kinderbijbel







