Organist Rien Donkersloot: ‘In muziek vind je een stukje paradijs’
4 juli 2022 · 12:48
Update: 19 november 2024 · 14:15
In deze aflevering van de podcast ‘Alle Registers Open’ maakt Elsbeth Gruteke kennis met organist Rien Donkersloot. Ze ontmoet hem achter het Naber-orgel in de St. Joriskerk in Amersfoort. Al op jonge leeftijd was hij gefascineerd door het orgel en hij vertelt enthousiast hoe hij het heeft leren bespelen.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Improviseren is voor hem heel belangrijk. Hoe ontdek je de klankkleur van een orgel en welke prachtige klanken kun je eruit halen? Dat is een boeiend proces omdat je eerst het orgel uitgebreid moet verkennen. Na deze ontdekkingstocht laat hij de luisteraar iets van zijn unieke geluid horen.
Rien begon erg jong met improviseren op het orgel. ‘Als twee jarige probeerde ik vanuit de kinderstoel al op het orgel te spelen. En ik was zes of zeven jaar toen ik mijn eerste les kreeg. Dat was afkicken omdat je het idee hebt dat je kunt spelen. Maar dan moet je van papier leren spelen en dat is niet meteen feest.’ Rien komt uit een muzikaal gezin: ‘Mijn vader is organist, mijn zus zingt, dirigeert en speelt piano, mijn broer speelt orgel. Wat dat betreft gaat muziek maken vanzelf, daar hoef je me nooit voor te porren. Dat tweejarige jongetje zit er nog steeds in.’
Meerdere lagen
‘Je probeert mensen te laten genieten van de muziek’, antwoord Rien op wat hij het publiek wil meegeven. ‘Ik probeer stukken te spelen waarvan ik denk dat ze goed zijn. Er is heel veel muziek, maar er zit ook wel wat niveauverschil in muziek. Ik heb liever dat mensen het níet mooi vinden, dan dat ze er niks van vinden. Dan heeft de muziek in ieder geval iets gedaan. Goede muziek heeft een niet al te grote voorspelbaarheidsfactor en meerdere lagen.’
Paradijs
‘Geloof en muziek kan ik niet los van elkaar zien. Muziek heeft iets mysterieus; een stukje paradijs wat je erin terugvindt. Ja, zo beleef ik het. Ook omdat je niet kunt uitleggen waarom iets mooi is. Je ervaart iets van God. En als je kijkt naar al de mooie muziekstukken die zijn gemaakt, dan heeft dat iets verwonderends.’
Wat speelt Rien Donkersloot?
In deze aflevering speelt Rien de Melodia op. 59 no. 11 in Bes-groot van Max Reger, Adagio en Allegro uit Orgelsonate no. 4 in e-klein, BWV 528 van Johnn Sebastian Bach, een improvisatie over psalm 150, Fuga over psalm 116 van Adriaan C. Schuurman en de Preludium op. 99 in Es-groot van Camillie Saint-Saens.

Dit artikel hoort bij de podcast
Alle Registers Open - Dé orgelpodcast van Nederland
Meest gelezen
- Ben Verboom in De Verandering: Van afwijzing naar aanvaarding
Ben Verboom in De Verandering
Ben Verboom in De Verandering: Van afwijzing naar aanvaarding
- Linda Kraan (44) van 'Een huis vol' overleefde de vuurwerkramp in Enschede: ‘Ik ben nog nooit zo bang geweest’
Persoonlijk verhaal
Linda Kraan (44) van 'Een huis vol' overleefde de vuurwerkramp in Enschede: ‘Ik ben nog nooit zo bang geweest’
- Yvonne in De Verandering: 'Voor het eerst voelde ik me niet meer eenzaam'
De Verandering in het leven van Yvonne Kaspers
Yvonne in De Verandering: 'Voor het eerst voelde ik me niet meer eenzaam'
Lees ook
- Column Margje: 'Mijn zwager had de geboorte van het veulen haarfijn aangevoeld'
Margje over het wonder van nieuw leven
Column Margje: 'Mijn zwager had de geboorte van het veulen haarfijn aangevoeld'
- Luister hier álle afleveringen van ‘Meer dan verwacht: Liefde, luiers en levenslessen’
Wil je horen
Luister hier álle afleveringen van ‘Meer dan verwacht: Liefde, luiers en levenslessen’
- Dít is hemel op aarde voor duurzaamheidsexpert Marieke Eyskoot
Interview
Dít is hemel op aarde voor duurzaamheidsexpert Marieke Eyskoot
Schrijf je hier in voor de EO-nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven waar de EO mee bezig is? Meld je aan voor de EO nieuwsbrief vol inspirerende verhalen, de nieuwste programma's en waardevolle verdieping. EO. Als je gelooft.
Lees onze privacyverklaring.