Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Samen sterk voor kinderen in armoede

Vier kindsponsororganisaties slaan handen ineen

9 mei 2022 · Leestijd 4 min

In de week van 9 tot en met 15 mei slaan vier christelijke organisaties – World Vision, Woord en Daad, Red een Kind en Compassion – de handen ineen. Samen willen ze aandacht vragen voor hulp aan kinderen in armoede via sponsoring.

Is het voor het eerst dat jullie zo schouder aan schouder staan rond kindsponsoring?
Tiemen Westerduin, initiatiefnemer en werkzaam bij Compassion: “Hoewel we elkaar op meerdere manieren tegenkomen en samenwerken, is dit nu inderdaad voor het eerst. Het is dus een unicum. Maar we hopen dat het niet bij deze ene keer blijft.”

Waarom dit gezamenlijke initiatief?
“Het is mooi om elkaar niet als concurrenten te zien, maar als partners in onze strijd tegen armoede. We merkten dat we plezier hebben in samenwerking; we voelen ons aan elkaar verwant en delen deze missie. Bovendien werken we niet zozeer voor een organisatie, maar voor kinderen in armoede.”

Wat zijn jullie belangrijkste doelen met deze week?
“We willen kindsponsoring zo breed mogelijk onder de aandacht brengen, en mensen de gelegenheid geven te kijken of kindsponsoring bij hen past. Daarvoor hebben we een test ontwikkeld. Daarnaast vinden we het geweldig om Nederland te vertellen dat we dit met elkáár doen. Deze campagne wil vooral benadrukken dat je, als je een kind sponsort, onderdeel bent van een grotere beweging van mensen die betrokken zijn op de strijd tegen armoede in het leven van kinderen.”

Waarom juist deze vier partijen?
“Alle vier werken we vanuit de liefde van God voor kwetsbare kinderen in een gebroken wereld. Het is niet zo dat wij onszelf als ‘de vier beste’ zien, maar we passen op een logische manier bij elkaar.”

Alle vier werken we vanuit de liefde van God voor kwetsbare kinderen in een gebroken wereld

Wat zou jij zeggen tegen critici die de manier waarop organisaties zoals jullie kindsponsoring presenteren, misschien ‘te commercieel’, ‘te Amerikaans’ of ‘te marketing-achtig’ vinden?
“Werken met kinderen in extreme situaties heeft altijd iets kwetsbaars, dus we willen daarin uiterst zorgvuldig zijn, met oog voor hun waardigheid. Ik zou zeggen: verdiep je erin, en gebruik kritische vragen in ieder geval níét als een instrument om deze nood voor jezelf op een afstand te houden. Met iedereen die kritische vragen stelt vanuit het verlangen goed te doen – als organisaties bevragen wij onszelf ook kritisch – gaan we graag het gesprek aan.”

Help je via sponsoring alleen het kind en zijn of haar gezin?
“Alle vier hebben we de diepe ambitie om, via kindsponsoring, uiteindelijk de hele gemeenschap tot zegen te zijn en als het ware tot bloei te laten komen.”

Sponsor je zelf ook één of meer kinderen?
“Jazeker, van harte. Waarom? Omdat ik regelmatig, in alle kwetsbaarheid, ook de schoonheid en de impact van dit werk zie. Ik kwam net thuis van een rondje hardlopen, en trof een nieuwe foto aan van het kind dat wij ondersteunen in Bangladesh. Ze heet Rosni. Ik heb haar ontmoet en ken haar situatie. Het is een groot voorrecht om op deze wijze op haar en haar gezin betrokken te zijn. Er zit een soort wederkerigheid in; zij stellen bijvoorbeeld ook mooie vragen over mij en mijn leven. En ik weet dat zij ook voor míj bidden, zoals ik voor hen.”

Geschreven door

Gert-Jan Schaap

--:--