Wat ik van Zomergasten leerde over geloofsopvoeding
3 september 2018 · 18:52| Leestijd:3 min
Update: 15 november 2024 · 12:54
Lazarus-eindredacteur Marieta keek de laatste Zomergasten en zag psychotherapeut Esther Perel de meerwaarde van religie en geloofsopvoeding uitleggen…
Ik had gisteravond best wat klusjes gepland, maar steeds werd ik afgeleid door het tv-scherm waarop de aflevering van Zomergasten met psychotherapeut Esther Perel te zien was. Fascinerende tv waarin Esther sprak over relaties, vreemdgaan en haar joodse afkomst. Verrassend genoeg hoorde ik voor het eerst ook iets over zingeving, over God en ja, ook over geloofsopvoeding.
Volle identiteit
Esthers ouders waren joods en zaten beiden in diverse concentratiekampen. Ze ontmoetten elkaar tijdens de bevrijding. Volgens haar kozen haar ouders ervoor om het leven vól te leven, ondanks de verschrikkingen die ze hadden gezien en meegemaakt. Eerst werd Esther buiten de joodse context gehouden, maar na verloop van tijd stuurden haar ouders haar toch naar een joodse school. Ze moest immers weten waar ze vandaan kwam. ‘Mijn ouders hebben geprobeerd mij een volle identiteit mee te geven’, zei ze zelf.
Een volle identiteit: dat is volgens Perel dat je ondanks je leven als modern mens toch in de traditie en de bronnen gaat zoeken naar teksten die betekenis hebben vandaag. Dat je probeert traditie en ‘transgressie’ bij elkaar te brengen. Want op die manier kan godsdienst zinvol zijn in deze tijd. Haar joods zijn biedt haar zoveel: ‘een identiteit van geschiedenis, belonging, gemeenschap, waarden, zicht op de wereld, gevoel, teksten die heel belangrijk zijn en rituelen die vorm geven aan het leven.’ En zij heeft dat op haar beurt ook doorgegeven aan haar kinderen.
Kern van geloofsopvoeding
In die paar zinnen gaf Perel voor mij de kern weer van datgene wat religie kan doen. En van mijn motivatie om dat ook aan mijn kinderen door te geven. Geloofsopvoeding gelijkstellen aan indoctrinatie – zoals vandaag de dag vaak gebeurt – is bijzonder kortzichtig. Geloofsopvoeding is precies wat Perel zegt: door mijn kinderen te laten kennismaken met oude teksten die door de eeuwen heen beproefd zijn, probeer ik hen te laten kennismaken met een leven dat ‘vol’ is. Ik probeer ze in aanraking te laten komen met waarden, met gemeenschapszin, met oude wijsheden die relevant kunnen zijn in het leven van nu, met rituelen om belangrijke onderdelen van het leven te vieren en te gedenken. En ik hoop dat ze op hun beurt ook die traditie meenemen en bedenken hoe ze die op een hedendaagse manier kunnen toepassen in hun eigen levens.
Dat is de reden dat ik ze op zondagochtend meeneem naar de kerk, ook al hebben ze geen zin. Dat is waarom ik na elke avondmaaltijd voorlees uit de Bijbel. Niet omdat ik ze wil voorprogrammeren of zieltjes wil winnen, maar omdat ik mijn kinderen een leven gun dat ‘vol’ is.
Meest gelezen
- Zó voorkom je mentale klachten: de mentale schijf van vijf
Wil je weten
Zó voorkom je mentale klachten: de mentale schijf van vijf
- Twee jaar na de aanval van Hamas: Terug naar de kibboets Kfar Aza’
Terug naar Kfar Aza, 15 en 22 oktober, 23.15 uur, NPO 2
Twee jaar na de aanval van Hamas: Terug naar de kibboets Kfar Aza’
- Geen felle debatten maar échte gesprekken in ‘Een buitengewoon gesprek’
Wil je zien
Geen felle debatten maar échte gesprekken in ‘Een buitengewoon gesprek’
Lees ook
- Tijs sluit dertien jaar Adieu God? af met deze gasten
Bekende Nederlanders over geloof, twijfel en zingeving
Tijs sluit dertien jaar Adieu God? af met deze gasten
- Noëlle verhuisde op jonge leeftijd naar Nederland om ballerina te worden: ‘Stoppen was geen optie’
Persoonlijk verhaal
Noëlle verhuisde op jonge leeftijd naar Nederland om ballerina te worden: ‘Stoppen was geen optie’
- Teun op de Biblebelt: “Je bereikt meer met honing dan met zout”
Teun en Lisa op ontdekkingstocht
Teun op de Biblebelt: “Je bereikt meer met honing dan met zout”