'Wat jij als consument koopt, heeft écht impact'
8 april 2021 · 10:00
Update: 20 september 2023 · 15:04
Janine Hoekman (29) en Antonie Kamerik (29) zijn oprichters en eigenaar van de eerlijke kledingmerken Common & Sense en Even & Steven. "Met elkaar iets moois neerzetten, wat eerlijk en duurzaam is, daar krijgen we energie van."
“Antonie en ik wilden een bedrijf starten met impact,” vertelt Janine. “Ik ben me gaan verdiepen in de kledingindustrie. Zo zag ik bijvoorbeeld The True Cost, een heftige documentaire over het onrecht in de kledingindustrie. Die raakte mij. De kledingindustrie zit echt krankzinnig in elkaar. Hoe is het mogelijk dat de industrie rondom zoiets moois als kleding – met zo veel vakmanschap en kunst – zo kapot is gemaakt? Alleen maar om de drang naar meer, goedkoper en sneller. Dat vond ik heel bizar.
Ik denk dat veel mensen niet weten hoe de wereld achter hun kledingstuk in elkaar zit. Dat neem ik ook niemand kwalijk: als jij in een winkel rondloopt, is er niets wat jou vertelt hoe iets tot stand is gekomen. Ik zou het mooi vinden als mensen zich zouden realiseren dat kleding die je draagt, gemaakt is door mensen zoals jij. Wat is er mooier dan je goed voelen in een kledingstuk dat ook op een mooie manier gecreëerd is?”
“Want wat jij als consument koopt, heeft écht impact,” benadrukt Antonie. “Als je bij ons een jurkje koopt, weten wij dat er markt voor is en kunnen wij een volgende stap zetten. Maak het jezelf ook niet te moeilijk. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: het komende halfjaar wil ik een fair kledingstuk kopen. Dan heb je al een fantastische stap gezet. Als wij een bestelling binnenkrijgen, is dat voor ons echt een ‘hoeraatje’. Iedere stap is er één.”
Het kan écht anders
“Ik vind dat we zo goed mogelijk met onze medemens om moeten gaan,” vervolgt Janine. “Als je je bedrijf opbouwt en daarin Jezus navolgt – en omgaat met mensen zoals Hij deed –, kun je iets heel moois bouwen. Het kan écht anders. Ik ben daar tot in het diepst van mijn ziel van overtuigd. Er bestaan fabriekseigenaren met veel compassie voor hun medewerkers. Zo hebben wij fantastisch contact met de fabriek in Turkije. Het geeft energie als je met mensen samenwerkt die zeggen: ‘We gaan niet meer mee in dit systeem.’”
Is er hoop op een eerlijke kledingindustrie?
“Zeker, ik ben echt hoopvol," vertelt Janine. "Er is steeds meer aandacht voor dit onderwerp. Mensen worden zich er meer van bewust dat je aankoopt ergens vandaan komt. Ook hebben fast-fashion ketens ineens duurzame collecties. Die kleding is gemaakt van duurzamere stof, maar daar wordt niet bij gezegd wie de kleding in elkaar zet. Op dat gebied worden er geen stappen gemaakt, maar dat deze collecties er zijn, laat zien dat er iets gaande is. Ik denk echt dat het de goede kant op gaat. Het zou fantastisch zijn als over tien jaar de helft van de winkelstraat eerlijke winkels heeft. Al is dat misschien wat ambitieus.”
Kledingtips van Janine en Antonie
- Maak een lijstje van verschillende merken die je – na onderzoek – vertrouwt. Kijk hierbij ook naar transparantie. Dat lijstje hoeft niet perfect te zijn; het gaat erom dat je in ieder geval je best doet.
- Als je je meer in dit onderwerp wilt verdiepen is de EO-serie Genaaid een aanrader. Ook de documentaire The True Corst is het kijken waard.
- Maak het jezelf niet te moeilijk, maar begin met kleine stappen.