Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Aad Peters, theatermaker en schipper over 'zijn' ark

"We praten niet over God, de verhalen spreken voor zich"

Poppenspeler en kunstenaar Aad Peters was een tijdje van de radar. Tot hij voor een klein miljoen in 2010 een replica van de ark van Noach kocht en daar de ‘eerste drijvende Bijbelse verhalenark ter wereld’ van maakte.

Deel:

Aad Peters laat zich niet makkelijk vangen. Niet in woorden, en niet door een fotograaf. Hij geeft het zelfs eerlijk toe: als hij iets niet wil, doet-ie het niet. Dus nee, hij wil niet naar de hemel kijken. “Oké. Kijk dan even naar mij,” zegt de fotograaf. Aad reageert direct: “Ja, ik kijk naar je. Je wilt naar dat bankje toe? Dat is toch helemaal niet spannend, man.”

Dat Aad met een oude bijbel op de foto gaat, is een karikatuur. Theater. Want met de bijbel in de hand op een hoek staan preken, dat werkt niet meer. “Mensen hebben allang gehoord dat Jezus redt. Laat mensen zelf de Bijbel ontdekken.”

Beste houtsnijders van Europa
Zelf ontdekken: dat is precies wat theatermaker Aad Peters beoogt met de ark. Het is de kleinste van de twee arken die Johan Huibers in Dordrecht bouwde, maar het gevaarte is nog altijd zeventig meter lang, dertien meter hoog en tien meter breed, met vier verdiepingen. Maar een ark bouwen is wat anders dan ‘m invullen, onderstreept Aad. “Ik ben altijd met verhalen bezig geweest. Toen ik hoorde dat deze ark te koop was, dacht ik: wow, hier kun je een waanzinnig verhaal mee vertellen! In een half jaar tijd hebben we het schip – met behulp van vijftig man, onder andere professionals uit de Disney-wereld – omgebouwd tot een Bijbelse verhalenark. Er ligt daar voor twee, drie miljoen euro in het water.”

Toen ik hoorde dat deze ark te koop was, dacht ik: WOW!

Als je binnenkomt, raak je allereerst onder de indruk van de hoeveelheid houtwerk en stuit je al gauw op kunstzinnig vormgegeven poppen van Adam en Eva. Netjes naakt, zegt Aad. “Die poppen zijn gemaakt van prachtig houtsnijwerk door een groep Tsjechen, de beste houtsnijders van Europa. Na Kaïn en Abel, Noach, Abraham, Mozes en zo verder, betreed je via een deur de wereld van het Nieuwe Testament. Van onder tot boven hebben we de boom des levens geplaatst. Die kostte twee ton. Deze boom staat voor het begin en het eind en loopt door alle verhalen in de ark heen naar beneden, zoals ook de boom van goed en kwaad in alle Bijbelverhalen zit. De wortel van deze boom eindigt in de vorm van een kruis. En aan dat kruis begint de boom des levens te groeien. In anderhalf uur loop je door de ark heen en hoop ik dat je de essentie van de Bijbel begrijpt.”

Geestelijke oorlog
Omdat de ark een drijvend object is zonder motor en bootpapieren, moet Aad voor elke verplaatsing – één keer in de vijf weken, door sleepboten – een vergunning aanvragen én groen licht krijgen van de verzekering. “Maar dan komt er wel een Bijbelverhaal de stad invaren! Als je er talent voor hebt, voel je wat voor geestelijke wereld je betreedt als je een stad binnenvaart. Dat talent heb ik altijd al gehad. In Oslo is momenteel een geestelijke oorlog aan de gang, omdat tot voor kort kerk en staat niet gescheiden waren. Er lopen dus veel gefrustreerde Noren rond die klaar zijn met religie. Dat voel je. Ik heb gemerkt dat mensen vaak wel geïnteresseerd zijn in Bijbelverhalen, maar minder in kerk en religie. Daarom praten wij persoonlijk niet over God. We zeggen niet eens dat we christen zijn. De verhalen moeten voor zich spreken. Onze interpretatie staat een gesprek al gauw in de weg.”

Dronken Noach
Zijn leven hangt aan elkaar van improvisatie, stelt Aad. Nu, met die ark, maar ook vroeger, toen hij als poppenspeler bekend werd met EO-programma’s als De Ark van Stekeltje, Bunkeren en D’r kan nog meer bij, maar vooral met Bulletje, een stier als juryvoorzitter bij de Mini-playbackshow. Toch heeft hij nu een helder doel voor ogen met zijn verhalenark: de ‘eerlijke Bijbel’ laten spreken. En dat gebeurt maar weinig, betoogt Aad, terwijl wat we niet vertellen, juist het meest boeit. “De Bijbel is een heel eerlijk boek, het verbloemt niets. Neem het feit dat Noach aan het eind van zijn leven dronken en naakt op de grond ligt. Dát vind ik interessant. Noach begint na de zondvloed een wijngaard. Er is bijna niemand meer over, en hij heeft nogal wat meegemaakt! En dan moet hij nog 350 jaar, staat er… Hoe verwerk je dat als mens? In mijn ogen kreeg hij een alcoholprobleem. Maar christenen hoor je daar bijna nooit over.” 

Meebouwen als een profeet
Geregeld steekt de filosoof in Aad de kop op. Dan zegt hij iets als: “Als persoon besta ik eigenlijk niet eens. Ik doe wat voor mijn voeten komt, niet omdat ik iets graag wil. Dat komt door mijn achtergrond: ternauwernood een abortus overleefd, bijna geen familie, redelijk op mezelf, altijd ziek geweest – astmapatiënt. Ik ben niet in een veilige omgeving opgegroeid, daar komt mijn alertheid denk ik vandaan.”

‘Project Ark’ staat voor Aad symbool voor een verandering in hemzelf: niet meer iets roepen vanaf een podium, maar zelf meebouwen. “Dat meebouwen aan herstel deden profeten ook, al wil ik niet zeggen dat ik een profeet ben. Maar ik run de hele toko daar: ik praat over de financiën, stel mensen aan en houd iedereen scherp.” 

Begin juni kwam de verhalenark van Aad Peters in botsing met een schip van de Noorse kustwacht. Aan de rechterzijde van het schip ontstond een groot gat van zeker tien meter hoog.

Aad over het ongeluk

De ark ligt tot na de zomer in Noorwegen. Daarna gaat het drijvende bijbelmuseum terug naar Nederland, of naar de Baltische staten, waar men volgens Aad erg ontvankelijk is voor de ark. “Maar ik weet nog niet of ik die financiële risico’s kan dragen. De schade is nu dertigduizend euro. Of ik bang ben dat mijn project faalt? Het is mijn project niet, het is óns project. Ik hoef niet zo nodig de grote jongen uit te hangen met mijn ark. Wat dat betreft vind ik het heel bijzonder dat Jezus op een ezel een stad binnenkomt. Dienstbaar.”

Tekst: Wilfred Hermans
Beeld: Ruben Timman

--:--