Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Cissy geeft haar kinderen thuisonderwijs

‘Het reguliere onderwijs voldoet niet aan onze levensovertuiging’

Als Cissy en haar man Bas geen onderwijs voor hun kinderen kunnen vinden dat past bij hun levensovertuiging, besluiten ze zich te richten op thuisonderwijs. “We noemen het geen school, we leven gewoon. Er komt van alles op ons pad wat interessant is om uit te zoeken.”

Deel:

“Bas en ik hebben vijf kinderen tussen de 8 en 17 jaar. We vinden het heel belangrijk dat de kinderen onderwijs krijgen dat overeenkomt met onze levensovertuiging, maar in onze omgeving konden we dat niet vinden. Daarom besloten we elf jaar geleden om het zelf te gaan doen. In het begin zaten we nog elke dag om de tafel met boekjes, want zo kenden wij het vanuit school. Maar door de jaren heen ben ik wat vrijer geworden in de manier van lesgeven, omdat ik zag dat de kinderen meer leren als ze hun eigen nieuwsgierigheid achterna kunnen gaan. Natuurlijk is het belangrijk om de kinderen de basis – rekenen, lezen en schrijven – te leren, maar daarnaast proberen we veel ruimte te geven aan de nieuwsgierigheid van elk kind.”

‘Geschiedenis uit een museum spreekt de kinderen veel meer aan dan geschiedenis uit een schoolboek’

 “De oudste kinderen leren veel zelfstandig, maar met de jongste kinderen zit ik regelmatig met een lesboek om de tafel. De rest van de week leren de kinderen ook veel door spelletjes te spelen of door onderzoek te doen naar onderwerpen waarin ze geïnteresseerd zijn. We bezoeken vaak musea. Geschiedenis uit een museum spreekt de kinderen veel meer aan dan geschiedenis uit een schoolboek. Onze kinderen zijn heel nieuwsgierig en ik wil ze daar graag de ruimte voor geven. Hoewel ik de meeste verantwoordelijkheid heb voor het thuisonderwijs, draagt Bas ook regelmatig zijn steentje bij.”

Thuisonderwijsbijeenkomsten

“De keuze om thuisonderwijs te geven was wel spannend. Toen we ermee begonnen, kenden we nog niemand om ons heen die hetzelfde deed. We werden niet echt begrepen; ook niet door onze gelovige vrienden. Sinds we begonnen met het geven van thuisonderwijs hebben we door het bezoeken van thuisonderwijsbijeenkomsten veel contact met andere gezinnen die aan thuisonderwijs doen. Als we ergens tegenaan lopen, kunnen we dat met elkaar delen. Zo helpen we elkaar op weg. Ook gaan we weleens naar een ‘not back to school party’. Met deze speelse bijeenkomsten komen we ieder half jaar in contact met de andere thuisonderwijsgezinnen.”

Stevig in je schoenen staan

“Thuisonderwijs is niet alleen maar plezier hebben. Hoewel ik het heerlijk vind dat mijn kinderen zoveel ruimte hebben om zich te ontwikkelen en ik zie dat ze het leuk vinden om te leren, is het soms ook wel lastig voor hen. Ze horen soms van hun vrienden dat ze geen toekomst zouden hebben, omdat ze geen regulier onderwijs volgen. Dit klopt natuurlijk niet, maar zulke uitspraken leren onze kinderen wel om stevig in hun schoenen te staan. Ook het feit dat ze niet elke dag hun vrienden kunnen zien vinden ze soms moeilijk. Maar hun conclusie is wel altijd dat ze heel blij en tevreden zijn met de hoeveelheid vrijheid die ze nu hebben. Uit ervaring weten we bovendien dat er voor thuisonderwijskinderen meer dan genoeg mogelijkheden zijn om vervolgopleidingen te volgen.”

Sociale ontwikkeling

“Ik zie eigenlijk geen verschil in ontwikkeling tussen onze kinderen en kinderen die naar school gaan. Bas en ik hebben de sociale contacten voor de kinderen altijd goed verzorgd. Naast de contacten die we opdoen bij thuisonderwijsbijeenkomsten, hebben de kinderen ook veel vrienden in hun omgeving, bijvoorbeeld via hobby’s, clubs en de kerk. Verder is ons hele gezin betrokken bij musicalgroep KISI – God’s singing kids.”

‘Ik ben ervan overtuigd dat thuisonderwijs ook voor andere gezinnen een goede weg kan zijn’

 “Nu we bij KISI – God’s singing kids bezig zijn met een musical over Ruth, zie ik overeenkomsten met onze situatie. De keuze om thuisonderwijs te geven is heel radicaal geweest en we hebben best wat onbegrip ervaren vanuit onze omgeving. Ook Naomi en Ruth maakten heel radicale keuzes, waarvan ze de consequenties onder ogen moesten zien, maar ze zetten toch door. Sommige mensen denken dat je echt geen leven hebt als je je kinderen niet naar school stuurt. In het begin vond ik het heel moeilijk om die opmerkingen van me af te schudden, maar ik zie hoe goed het thuisonderwijs is voor het hele gezin. Ik zeg niet dat thuisonderwijs de enige juiste onderwijsmethode isZeker niet. Maar ik ben ervan overtuigd dat het ook voor andere gezinnen een goede weg kan zijn.”      

Musicalgroep KISI – God’s singing kids is ontstaan in Oostenrijk en ruim tien jaar geleden in Nederland begonnen met zo’n 75 opvoeringen per jaar. Vanaf september 2020 gaat er een nieuwe grote musicalproductie van start: de familiemusical ‘Ruth’.

Geschreven door

Ruth Blankesteijn-Petri

--:--