Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Hoogbegaafdheid: eerder een zorg dan een zegen

‘In plaats van woorden als hond, huis, poes, zei hij meteen moeilijke woorden zoals vrachtwagenchauffeur’

Van 4 tot 12 maart is het de Week van de Hoogbegaafdheid en wordt er extra aandacht besteed aan hoogbegaafdheid. Ongeveer 2,5% van de bevolking is hoogbegaafd, in Nederland zijn dat ongeveer 430.000 mensen. Ook de achtjarige Rick* is bovengemiddeld intelligent. Dat dit niet altijd makkelijk is, weet zijn moeder Yvette* als geen ander. Ze maakt zich regelmatig zorgen om haar zoon.

Deel:

De hoogbegaafde Rick (8) is het oudste kind van Yvette. In eerste instantie valt het hen niet op dat hun zoontje hoogbegaafd is. “We hadden geen vergelijkingsmateriaal, dus dachten dat hij zich normaal ontwikkelde. Pas toen hij naar de peuterspeelzaal ging, kregen we in de gaten dat hij qua ontwikkeling veel verder was dan zijn leeftijdsgenootjes. Hij was nog maar 2,5 jaar oud toen hij het alfabet foutloos kon opzeggen. Ook maakte hij allerlei rekensommetjes, waar kinderen van zijn leeftijd nog lang niet aan toe waren. Hij speelde liever met oudere kinderen dan met zijn leeftijdsgenootjes.”

Het duurt lang voordat Rick eindelijk begint te praten. “Toen de knop eenmaal omging, sprak hij meteen in volzinnen en gebruikte hij moeilijke woorden”, aldus Yvette. “In plaats van woorden als hond, huis, poes, zei hij meteen moeilijke woorden zoals vrachtwagenchauffeur en lantaarnpaal.”

Bovengemiddeld intelligent

Het valt de leidsters van de peuterspeelzaal ook op dat Rick erg intelligent is. “Ze adviseerden om testen te laten afnemen zodat zij beter kunnen inschatten wat zij Rick kunnen aanbieden, om zo de peuterspeelzaal aantrekkelijk en uitdagend te houden voor hem. De scores van zijn toetsen waren erg hoog. Hiermee werd meteen bewezen dat Rick inderdaad bovengemiddeld intelligent is.”

Hij was zijn leeftijd ver vooruit

Wanneer Rick vier jaar is, worden deze bevindingen gedeeld met de leerkrachten op de basisschool. “Al vrij snel werd duidelijk dat Rick erg onrustig was in de klas. Ze besloten hem in een combinatieklas van groep 1/2 te plaatsen, zodat hij kon meedoen met het werk van groep 2.” Dat helpt tijdelijk, maar al snel is het werk van groep 2 ook niet meer uitdagend genoeg. “Hij hing de clown uit en riep de antwoorden door de klas. Uiteindelijk is hij overgegaan naar combinatiegroep 2/3 en volgde hij onderwijs voor groep 3.”

Externe begeleiding

Enkele maanden gaat het goed, tot hij zich opnieuw begint te vervelen. Zijn leerkracht beseft dat hij gespecialiseerde hulp nodig heeft om zo goed mogelijk door zijn schoolperiode te kunnen komen en niet elke keer opnieuw vast te lopen. “Ze verdiepte zich in zijn dossier en las alles nauwkeurig door. Vervolgens regelde zij een extern begeleider met kennis van hoogbegaafdheid.” Opnieuw wordt Rick geobserveerd en worden er testen afgenomen. “De eindconclusie luidde dat hij totaal niet op zijn plek zat in zijn groep. Na de kerstvakantie werd hij meteen overgeplaatst naar groep 4/5 en kreeg hij verrijkingsstof aangeboden.”

In groep 3 zat hij op het rekenniveau van een kind uit groep 6

Doordat hij groep 3 overslaat, mist Rick belangrijke informatie. “Binnen enkele weken maakte hij zich de gemiste informatie eigen. Nu de uitdaging wegvalt begint hij zich opnieuw te vervelen in de klas en wordt er gezocht naar materiaal dat hem genoeg uitdaging biedt.” Yvette begrijpt heel goed dat het voor school moeilijk is om hem doorlopend extra werk op zijn niveau aan te bieden. “Omdat hij in rekenen enorm goed is en doorlopend bezig is met cijfertjes, werd er naar extra werk op het gebied van wiskunde gezocht. Dat vindt hij erg leuk. In groep 3 zat hij op het rekenniveau van een kind uit groep 6.

Zorgen

De zorgen die Yvette heeft vanwege de hoogbegaafdheid van haar zoon worden vaak onderschat. “In de maatschappij wordt gedacht dat het geweldig is om een kind te hebben dat zo slim is, maar de werkelijk is anders. We zijn doorlopend bezig om hem zo goed mogelijk door zijn basisschoolperiode te loodsen. Pas had Rick een Citotoets, waar hij helemaal geen zin in had. Hij ging bewust onderpresteren en had maar 21 vragen van de 50 goed.”

Wil je meer artikelen over opgroeien en gezin lezen?

Abonneer je op de nieuwsbrief!

Voornaam
E-mailadres

Lees onze privacyverklaring.

Gelukkig houdt zijn juf hier rekening mee en mag hij met een klasse-assistent naar de gang om de toets opnieuw te maken. Dit keer scoort hij enorm hoog. “We hebben met de begeleider afgesproken dat hij zijn toetsen voortaan op de gang mag maken.” Omdat Rick snel is afgeleid in de klas, heeft zijn begeleider ergotherapie geadviseerd. Dat zou hem namelijk kunnen helpen om klassikaal beter te functioneren en minder snel afgeleid te zijn.”

Vrije tijd

Rick kan niet levelen met leeftijdsgenootjes en gaat voornamelijk om met oudere kinderen. “We zien dit zowel op school als op straat. Nu hij met oudere kinderen in de klas zit, gaat het gelukkig een stuk beter. Er zit nog een hoogbegaafd jongetje in zijn klas, met hem kan hij het beste opschieten. Het mooie is dat ze elkaar helpen; Rick legt wiskunde uit en zijn vriendje –die sterk is in taal – legt hem weer dingen uit over spelling. Het is heel mooi om te zien hoe ze elkaar versterken.”

Als we een kennisquiz kijken, dan blijft hij wél geboeid kijken

Sinds enkele weken gaan ze samen na een naschoolse club, waar ze elke week een andere sport beoefenen. “De ene keer is dat voetballen, de andere keer bijvoorbeeld tennissen. Hij houdt niet zo erg van sport, dus we zijn blij dat hij hier wel met plezier naartoe gaat. Het liefst zit hij thuis te gamen; vooral Roblox en Minecraft. Ook kan hij eindeloos Youtube filmpjes kijken over allerlei interessante feitjes. Hij slaat al deze informatie op, dus zijn kennis wordt steeds groter.”

Rick houdt ook erg van gezelschapsspelletjes met zijn ouders, mits het een spel is dat hij kan winnen; hij kan slecht tegen zijn verlies. “Een filmavondje met het gezin zit er helaas niet in. Hij haakt af als we een Disneyfilm opzetten. Kijken we daarentegen met elkaar naar een kennisquiz, dan blijft hij wél geboeid kijken. Het is soms best lastig in hoeverre we hem zijn zin moeten geven, want we hebben ook nog een dochter. We zijn doorlopend op zoek naar manieren om hem zo goed mogelijk te helpen. Niet alleen op school, maar ook thuis, zodat hij zo fijn mogelijk door zijn jeugd en schoolperiode heen kan komen.”

Margreet komt er op haar 40e achter dat ze hoogbegaafd is

Lees ook over:

Margreet komt er op haar 40e achter dat ze hoogbegaafd is

*In verband met de privacy zijn deze namen gefingeerd

Geschreven door

Rita Maris

--:--