Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Nieuw EO-platform DIT bespreekt actuele kwesties

‘We willen onbesproken onderwerpen op de kaart zetten’

Verder kijken dan hun eigen Hilversumse bubbel. Dat willen EO-journalisten met het nieuwe platform DIT. Door op het online platform met de nieuwsconsument in gesprek te gaan, weten ze hoe er écht gedacht wordt over actuele onderwerpen.

Deel:

Daarbij stuiten ze mogelijk ook op onderbelichte verhalen. Op DIT mag iedereen zeggen wat-ie wil. Maar “doe het wel hoffelijk”.

Eind juni stond er een opvallend paars glazen huis inclusief ballenbak op station Utrecht Centraal. Die ballenbak was niet alleen een ludieke actie voor de lancering van het platform DIT, maar mensen konden er ook stemmen op de vraag van de dag door een bal in de buis met ‘ja’ of ‘nee’ te gooien. Daarbij stond een verslaggever met microfoon klaar om de gemaakte keuzes te bevragen. Bijzondere antwoorden hoorden luisteraars diezelfde dag nog terug in het radioprogramma Dit is de dag.

Medische gegevens inzien

Het glazen huis is inmiddels verdwenen, maar de manier van werken blijft hetzelfde bij DIT. Op de website kan namelijk nog steeds iedere dag gereageerd worden op verschillende vragen rond de actualiteit. Dat kan door middel van een poll, maar ook door zelf een reactie te plaatsen. Er komen vragen voorbij als: “Gaat het te ver als klimaatactivisten permanent de A12 willen bezetten?” En: “Mag elke zorgverlener jouw medische gegevens inzien?”

Met het platform DIT slaan de drie EO-programma’s Dit is de dag, Dit is de middag en Dit is de kwestie de handen ineen. Elke dag wordt een actuele kwestie uitgelicht op de website. Iedereen die erover leest, wordt uitgenodigd om te reageren. In Dit is de dag wordt de input behandeld. In Dit is de middag bespreken ervaringsdeskundigen het thema. Als er veel ervaringen worden gedeeld op DIT, diept Dit is de kwestie het onderwerp nog verder uit.

Niet alleen zenden, maar impact hebben

Hoe zinnig is het eigenlijk om te weten wat mensen van actuele onderwerpen vinden? Behoorlijk, stelt adjunct-hoofdredacteur Jan Pieter Kos. “Als omroep willen wij impact hebben met onderscheidende EO-journalistiek, geïnspireerd door hoe wij naar de wereld kijken. Hiermee willen we zo veel mogelijk mensen bereiken en als we écht weten wat er speelt bij het grote publiek, kunnen we nog meer verhalen brengen die ertoe doen. En dat doen we dus niet meer alleen door lineair uit te zenden via radio of tv, maar ook door het gesprek met hen aan te gaan.”

“Journalisten beweren met enige regelmaat dat ze werken met een soort objectieve blik”, vervolgt Jan Pieter. “We komen natuurlijk wel uit verschillende hoeken van het land, maar uiteindelijk werken we toch in dezelfde Hilversumse bubbel. Als ik naar mezelf kijk, zit ik privé ook in een behoorlijk specifieke omgeving. Ik heb gestudeerd, woon in Utrecht, een grote stad, en de onderwerpen en verhalen die ik interessant vind, worden mede door mijn achtergrond en leefomgeving bepaald.

Als ik vervolgens alleen maar verhalen zou maken die ik zelf interessant vind, zijn die niet voor iedereen toegankelijk. De kans is groot dat wij een blinde vlek hebben voor verhalen van mensen die we misschien niet zo vaak spreken in het dagelijks leven. Daarom is dat gesprek met onze luisteraar, kijker en lezer zo belangrijk.”

Hoffelijke discussies

Kijkers mogen dus iedere dag hun mening geven over een onderwerp, maar dat moet wel op een ‘hoffelijke manier’, zo is te lezen op de website van DIT. En ook dat heeft een reden: “Op internet zijn er al genoeg mensen die bekvechten over van alles en nog wat. Bij DIT willen we juist dat mensen niet tegenover elkaar staan, maar respectvol met elkaar in gesprek gaan. Ook als er mensen zijn die een niet-populaire mening hebben.

In deze tijd zie je de gevolgen van polarisatie heel sterk oplichten. Daarin valt op dat mensen met een afwijkende mening al snel worden afgeschreven. Door de komst van ons platform willen we juist tegen die mensen zeggen: ook jij mag je mening delen. Wij willen van iedereen weten wat hen bezighoudt, omdat we het verhaal van de mens erachter willen zien en niet alleen maar die mening. We geloven dat mensen meer zijn dan dat.”

Uiteindelijk moeten de verwachte reacties op DIT de inspiratie bieden voor nieuwe, onderbelichte verhalen. “Mijn hoop is dat we onbesproken onderwerpen echt op de kaart weten te zetten. Dat het mensen bezighoudt en helpt om soms ook genuanceerder naar de ander te kijken. Dat we journalistiek kunnen maken waar ze ook buiten het platform over blijven doorpraten.”

Wil je gratis meepraten over actuele onderwerpen? Stuur dan via WhatsApp het bericht ‘DIT AAN’ naar: 06 - 45 92 35 35. Of kijk op: Dit.eo.nl

Nieuwe doelgroepen

Presentator Tijs van den Brink is een van de bepalende gezichten en stemmen van onder andere Dit is de dag en Dit is de kwestie: “Het is fijn dat we een goed vindbare plek hebben gekregen voor al onze journalistieke verhalen. Op die manier komt ons journalistieke werk ook beschikbaar voor andere doelgroepen, via andere kanalen. En we kunnen op het platform ook nog eens echt in gesprek met onze nieuwsconsumenten.”

Geschreven door

Karen Zilver

--:--